۱۳۸۹ بهمن ۲۸, پنجشنبه

نگاهی به بودجه آموزش و پرورش در سال 1390













بودجه آموزش و پرورش در سال آينده بايد به 13 هزار ميليارد تومان افزايش يابد
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس درباره بودجه سال آينده آموزش و پرورش با اشاره به نشستي كه به همين منظور در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار كرد: بودجه سال جاري آموزش و پرورش 10 هزار و 500 ميليارد تومان است كه در اين نشست پيشنهاد كرديم به 13 هزار ميليارد تومان براي سال آينده افزايش پيدا كند. ( 1 )
حال به سخنان رئیس کمیسیون آموزش مجلس در سال قبل توجه کنید :
 « بر اساس بررسي‌هايي كه انجام داديم، آموزش و پرورش حدود 5 هزار و 700 ميليارد تومان كسري بودجه دارد. »
این آخرین گفته رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد وضعیت بودجه آموزش و پرورش برای سال 89 بود .
بخوانید :
« بودجه آموزش و پرورش افزايش ندارد
گروه اجتماعي؛ بودجه سال 89 آموزش و پرورش در لايحه بودجه، حدود 11 هزار ميليارد تومان تعيين شده که اين رقم در دست بررسي مجلس قرار دارد. ( 2 )
متاسفانه باتوجه به اظهارت کمیسیون آموزش مجلس و نیز مقایسه آن ها ، باید چنین گفت :
بودجه سال 89 آموزش و پرروش حدود 11 هزار میلیارد تومان بوده است .
از سوی دیگر ، با توجه به حذف یارانه ها و نیز افزایش چندین برابری بهای آب ، گاز و برق و... در بودجه سال 90 ، بودجه آموزش و پرورش با کاهشی در حدود نیم میلیارد تومان و طبق گفته کمیسیون آموزش به ده و نیم میلیارد رسیده است !
حال چگونه عضو کمیسیون آموزش مجلس  و با توجه به عملکرد بودجه سال قبل ، از کافی بودن 13 هزار میلیارد تومان برای پوشش هزینه های آموزش و پرورش سخن می گوید ؟!
در مجموع ، با توجه به رقم اختصاص یافته در مورد بودجه آموزش و پرورش در سال 90 ، بعید است که تحول خاصی در زمینه کیفیت مسائل آموزشی و پرورشی به وجود آید و طبق روال سال های قبل ، روزمرگی بر تمام فعالیت ها حاکم خواهد بود .
ضمن آن که ، وضعیت نوسازی و یا مقاوم سازی مدارس نیز مبهم است و اشاره ای به آن نشده است .
و نیز بسیار بعید است در سال آینده ، تحول خاصی در سیستم افزایش حقوق معلمان شکل بگیرد و به عبارت دیگر ؛
معلمان و آموزش و پرورش باز هم فقیرتر خواهند شد ...

( 1 )
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس درباره بودجه سال آينده آموزش و پرورش با اشاره به نشستي كه به همين منظور در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار كرد: بودجه سال جاري آموزش و پرورش 10 هزار و 500 ميليارد تومان است كه در اين نشست پيشنهاد كرديم به 13 هزار ميليارد تومان براي سال آينده افزايش پيدا كند.
علي كريمي فيروزجايي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با تاكيد بر اين‌كه آموزش و پرورش يكي از وزارتخانه‌هاي كليدي است كه آينده‌سازان كشور در آن پرورش مي‌يابند، تصريح كرد: بودجه سال آينده وزارت آموزش و پرورش بايد افزايش يابد تا اين وزارتخانه بدون دغدغه و نگراني به تربيت دانش‌آموزان بپردازد.
نماينده مردم بابل در خانه ملت با تاكيد بر پايين بودن سرانه دانش‌آموزي گفت: ميانگين سرانه دانش‌آموزي حدود 28 هزار تومان براي هر دانش‌آموز است كه مبلغ بسيار ناچيزي است و بايد افزايش پيدا كند، چراكه مبلغي از اين سرانه به فعاليت‌هاي پرورشي و مباحث فرهنگي دانش‌آموزان اختصاص مي‌يابد، بنابراين علاوه بر افزايش سرانه پرورشي، سرانه دانش‌آموزي هم بايد افزايش پيدا كند.
وي ايجاد مدارس قرآني را يكي از اهداف حائز اهميت وزارت آموزش و پرورش ناميد و عنوان كرد: احداث مدارس قرآني نيازمند اعتبار ويژه‌اي است كه از وزير و مسوولان درخواست كرديم تا در تعيين بودجه اين موضوع را هم مورد توجه قرار دهند.
رييس كميته آموزش و پرورش استخدام نيروهاي جديد را يكي از وظايف مهم وزارت آموزش و پرورش دانست و تاكيد كرد: در سال 90 نيز بايد اعتباري كافي براي استخدام نيروهاي حق التدريس و آموزشياران نهضت سوادآموزي باقيمانده كه هنوز به استخدام وزات آموزش و پرورش درنيامده‌اند، اختصاص داده شود، ضمن اين‌كه استخدام 10 هزار دانشجوي تربيت معلم پس از فارغ التحصيلي و تبديل وضعيت 35 هزار نيروي شركتي وزارت آموزش و پرورش به قرارداد كار معين نيازمند اختصاص اعتبارات خاص است.
كريمي فيروزجايي با تاكيد بر قانون مقاوم‌سازي مدارس افزود: مقام سازي و استاندارد سازي مدارس و هم‌چنين تجهيز سيستم‌هاي گرمايشي و سرمايشي مدارس از ديگر مواردي است كه بايد اعتبارات آن افزايش يابد، علاوه بر اين اعتبارات آموزش و پرورش در بخش مدارس قلع و قمعي و استيجاري هم بايد افزايش پيدا كند.
رييس كميته آموزش و پرورش با تاكيد بر اين‌كه طرح هدفمندسازي يارانه‌ها تاثير بسزايي در اداره مدارس خواهد داشت، خاطرنشان كرد: بنابراين آموزش و پرورش بايد در تدوين بودجه سال آينده دقت ويژه و خاصي داشته باشد تا هيچ خدشه‌اي به نظام تعليم و تربيت كشور وارد نشود، چراكه پيش‌بيني مي‌شود حدود دويست ميليارد تومان اعتبار براي جبران افزايش قيمت‌هاي ناشي از آزادسازي حامل‌هاي انرژي مخصوصا در مدارس شبانه‌روزي و هنرستان‌ها مورد نياز باشد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات در خاتمه تاكيد كرد: عزم دولت و مجلس بر كمك جدي به دستگاه تعليم و تربيت براي حل مشكلات و برطرف كردن موانع اين وزارتخانه است، ضمن اين‌كه توجه به مسايل معيشتي و رفاهي فرهنگيان هم از دغدغه‌هاي جدي مجلس شوراي اسلامي است.
( 2 )
« بودجه آموزش و پرورش افزايش ندارد
گروه اجتماعي؛ بودجه سال 89 آموزش و پرورش در لايحه بودجه، حدود 11 هزار ميليارد تومان تعيين شده که اين رقم در دست بررسي مجلس قرار دارد. روز گذشته علي عباسپور تهراني فرد رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با انتقاد از اينکه بودجه بخش آموزش و پرورش نسبت به مصوب مجلس در سال گذشته افزايش قابل ملاحظه يي ندارد، گفت؛ سال 88، بودجه مصوب آموزش و پرورش حدود 10 هزار و 400 ميليارد تومان بود که در لايحه بودجه 89 اين رقم به 11 هزار ميليارد تومان افزايش يافته که چندان افزايش قابل ملاحظه يي نيست. عباسپور در گفت وگو با ايلنا، با بيان اينکه مجلس ادعاي دولت را در مورد افزايش بودجه وزارت آموزش و پرورش قبول ندارد، گفت؛ بودجه پيشنهادي دولت، صرفاً مي تواند وضعيت موجود آموزش و پرورش را پوشش دهد و مسائل کليدي در اين بودجه در نظر گرفته نشده است در حالي که با توجه به مسائل روز کشور، به احتمال قوي با تورم مواجه هستيم که اين امر افزايش حقوق ها را در پي دارد و بايد اين نکته در بودجه پيش بيني مي شد که اين کار انجام نشده است. رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تاکيد بر اينکه پيشنهاد مجلس، افزايش هزار تا 1500 ميليارد تومان اعتبار بودجه پيشنهادي دولت است، گفت؛ وزير آموزش و پرورش اعلام کرد اعتبار پيشنهادي کافي است، لذا ما در کميسيون در ارتباط با هزينه جاري پيشنهادي نداده ايم و اميدواريم وزير آموزش و پرورش با مديريت بر منابع مالي بتواند منابع لازم را براي ارتقاي آموزش و پرورش و افزايش اعتبار ناشي از تورم جبران کند. در پي انتقاد رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، وزير آموزش و پرورش از برنامه هاي جديدي که در روزهاي آتي اجرا خواهد شد، خبر داد و اعلام کرد تا پايان امسال، بيمه طلايي فرهنگيان با اولويت 30 هزار نفر از ايثارگران اجرا مي شود. حميدرضا حاجي بابايي اعلام کرد بيمه طلايي براي ساير فرهنگيان از اوايل فروردين ماه اجرا خواهد شد. وي با اشاره به برنامه هاي وزارت آموزش و پرورش درباره هنرستان ها نيز گفت؛ شوراي عالي اداري تصميم دارد محدوديت هايي را از هنرستان هاي کشور حذف کند و چنانچه اين امر محقق شود، رشد هنرجويان از 33 به 50 درصد افزايش خواهد يافت و امکان حضور هنرجويان هنرستان هاي کشور در کنکور فراهم مي شود. »
منبع : اعتماد سه شنبه، 27 بهمن 1388

هیچ نظری موجود نیست: