۱۳۸۹ بهمن ۱۸, دوشنبه

دریافت وجه ، برخورد با مدیران متخلف با چاشنی انتصاب و فرآیند اقناع سازی اولیا !





برخورد شديد با مديران خاطي مدارس ( 1 )
تاکنون مدیران مدارس بارها مورد تهدید واقع شده اند که در صورت دریافت کمک های مالی به انواع بلایا مبتلا خواهند شد !
ما هم قبلا طی یادداشتی گفتیم :
" در حاشیه خط و نشان کشیدن مدیران بالا برای پایین در مورد گرفتن وجه اجباری ... آیا مدیریت مدارس " آش دهان سوزی " است !
اگرچه در این زمینه سیاست واحدی وجود ندارد !
سوم آذر 1388 خبر گزاری فارس به نقل از فرهاد بشيري عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چنین نوشت :
مديران مدارس اولياي دانش‌آموزان را در خصوص دريافت وجه قانع كنند
از سوی دیگر ، به نظر می رسد که مدیران سطوح بالا با شناخت از روحیه مدیران مدارس ، توپ را همیشه به زمین " مدیران مدارس " می اندازند !
برای اثبات این که مدیران فرادستی خود به نوعی در این چرخه نقش داشته اند به اطلاعیه مدیر کل آموزش و پرورش تهران که به تازگی به معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش منصوب گردیده است و در سخن معلم در یادداشتی با عنوان "اطلاعیه بلند بالا با خواسته ای کوچک ! " منتشر شد ، توجه کنید :
... " استنکاف از اشتراط ارائه ی هر خدمت در مدرسه به دریافت وجه از اولیا گران قدر " و... از مجموعه ی شئونی است که همکاری ، نظارت و ارزیابی آن همکار گرامی ، اجرای مطلوب آن ها را تسهیل می کند .... »
قانون اساسی به صراحت و در 2 اصل متمایز ( سه و سی ) آموزش و پرورش را رایگان اعلام کرده است .
با نگاهی به وضعیت سایر نظام های آموزش و پرورش دنیا ، مشخص می شود که در سیستم دولتی آن ها به هیچ وجه ، وجهی دریافت نمی شود ؛ به عبارت دیگر ، سیستم بودجه بندی و تخصیص اعتبار در آن کشورها به گونه ای تعریف و تببین شده است که اصولا نیازی به این گونه کارها نیست !
حال باید  به این سوال پاسخ داده شود :
چه ارتباطی میان اطلاعیه بلند بالای مدیر کل سابق آموزش و پرورش تهران که البته در آن به دریافت وجه به صورت رسمی اشاره شده است و نیز مبنای انتصاب " دانشجوی وزیر " به معاونت پرورشی وجود دارد ؟
و دیگر این که ،
با استناد به کدامین اصول و یا قوانین در مدارس  دولتی" وجه " دریافت می شود ؟
آیا با گذشت 5 ماه از سال تحصیلی سرانه مدارس به طور کامل واریز شده است ؟
والبته کمیسیون آموزش مجلس با استناد به چه منطقی از قانون " فرایند اقناع سازی اولیا درباره دریافت وجه " را مطرح کرده است ؟

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
( 1 )
موكول كردن كارنامه يا مطالبه كردن وجوه به طور اجباري زيبنده مديران مدارس نيست و اگر موردي دراين باره ديده شود قطعاً مدير كل ارزيابي و عملكرد وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌هاي ديگر برخورد لازم را با آن مي‌كنند.
معاون آموزش متوسط وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با مديران مدارسي كه به اجبار از اوليا كمك هاي مالي دريافت كنند شديداً برخورد مي‌كند.
ابراهيم سحرخيز درگفتگو با باشگاه خبرنگاران با اعلام اين مطلب افزود: همكاران فرهنگي مديران با كفايتي هستند و رعايت قوانين و مقررات را در دستور كار دارند و گرفتن هرگونه وجه اجباري از دانش آموزان را پسنديده نمي‌دانند اما اگر تخلفي صورت پذيرد و از مدير مدرسه شكايتي شود قطعاً وزارتخانه با آن برخورد مي‌كند .
وي ادامه داد: موكول كردن كارنامه يا مطالبه كردن وجوه به طور اجباري زيبنده مديران مدارس نيست و اگر موردي دراين باره ديده شود قطعاً مدير كل ارزيابي و عملكرد وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌هاي ديگر برخورد لازم را با آن مي‌كنند.
وي با اشاره به برخورد وزارت آموزش و پرورش با مدير متخلف خاطرنشان كرد: اگر شكايت‌ها چه به صورت حضوري چه تلفني به آموزش و پرورش داده شود قطعاً قسمت ارزيابي عملكرد و پاسخ گويي به شكايات به آن مدرسه مراجعه مي‌كنند ومسئله را پيگيري مي‌كنند و در صورت وقوع چنين امري كه مديران قوانين را رعايت نكنند، دستگاه‌هاي پيش بيني شده درآموزش و پرورش يا در مراحل بالاتر هيئت‌هاي رسيدگي به تخلفات برابر قانون با آنها برخورد مي‌كند

هیچ نظری موجود نیست: