۱۳۸۸ اسفند ۳, دوشنبه

در حاشیه خط و نشان کشیدن مدیران بالا برای پایین در مورد گرفتن وجه اجباری ... آیا مدیریت مدارس " آش دهان سوزی " است !









تا کنون نوک انتقادات ما متوجه مدیران در سطح ستادی بوده است و گاهگاهی انتقاداتی نیز نسبت به جامعه معلمان داشته ایم ؛ اما به نظر می رسد که برخی از اقدامات و رویکردهای مدیران مدارس جایگاه منطقی و عقلانی نداشته باشد !
اخیرا گزارشی در روزنامه جام جم در مورد دریافت شهریه از اولیا در موقع ارائه کارنامه منتشر شد ( 1 )
بلافاصله رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران هم شروع به خط و نشان کشیدن برای آن مدیران متخلف نمود !
البته ما انتظار نداریم که این مقام به وظیفه خود عمل نکند ، اما مساله این است که چگونه می شود حدود 6 ماه از سال تحصیلی بگذرد اما همان اندک سرانه مدارس هم پرداخت نشود !
آیا قرار است که مدارس چگونه اداره شوند ؟
رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران و نیز سایر مسئولان موقع شناس به این سوال و یا معما پاسخ دهند که چگونه می توان به صورت داوطلبانه و اختیاری اولیا را به ارائه کمک های مالی تشویق نمود ؟
آیا رسانه هایی که نگران خدشه دار شدن اصول قانون اساسی هستند چرا در این مورد سکوت می کنند ؟
اما به نظر می رسد که انتقاد اصلی بر مدیران مدارس وارد است !
چرا باید مدیران با وجود این همه مشکلات و مسائل بی شمار خود را در معرض چنین تحقیرها و تهدیدهایی قرار دهند ؟
آیا ابزار به کار گرفته شده برای اداره مدارس کارآمد و منطقی است ؟
آیا مدیریت مدارس آش دهان سوزی است ؟
چرا برای یک بار هم که شده مدیران به صورت جدی وارد گفت و گو با مدیران بالا نمی شوند ؟
چرا آن ها سعی نمی کنند توپ را به زمین " مسئولان مختار " بیندازند ؟!
مسئولیت از مدیران مدارس اما اختیار از دیگران !
تا کی ...
( 1 )
مديران متخلف مدارس عزل می‌شوند
با گذشت يك هفته از انتشار گزارشي درباره دريافت وجه اجباري از والدين به هنگام توزيع كارنامه، سازمان آموزش و پرورش شهر تهران از اولياي دانش‌آموزان خواست مديران متخلف را به اين سازمان معرفي كنند.
جام جم آنلاين: با گذشت يك هفته از انتشار گزارشي درباره دريافت وجه اجباري از والدين به هنگام توزيع كارنامه، سازمان آموزش و پرورش شهر تهران از اولياي دانش‌آموزان خواست مديران متخلف را به اين سازمان معرفي كنند.
در پي انتشار گزارشي با عنوان «فروش كارنامه دانش‌آموزان» در روزنامه جام‌‌جم، مدير ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات مردمي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت‌: ارائه كارنامه به دانش‌آموزان به ازاي دريافت وجه نقد تخلف بوده و آموزش و پرورش تهران با مديران متخلف در اين امر برخورد شديدي خواهد كرد.
«جام‌جم» هفته گذشته خبر داد كه در برخي مدارس شهر تهران، والدين به هنگام دريافت كارنامه فرزندانشان به اصرار مدير و معاون مدرسه ناچارند وجه نقد بپردازند كه ميزان اين وجه تابع خواست و سليقه مسوولان مدارس و سطح تمول خانواده‌هاست.
اين در حالي است كه مسوولان آموزش و پرورش از وزير گرفته تا مديران مياني نظام آموزش بارها اجبار والدين در پرداخت وجه به مدارس را غيرمجاز دانسته‌اند، اما عملكرد بدون نظارت مدارس در تامين هزينه‌ها از جيب والدين منجر به بي‌اعتمادي والدين نسبت به اهرم نظارتي وزارت آموزش و پرورش شده است. يكي از والدين دانش‌آموزان در اين‌باره كه به نظر مي‌رسد موضع بسياري از خانواده‌هاست، مي‌گويد: آموزش و پرورش دريافت وجه از والدين را منكر مي‌شود يا غيرمجاز مي‌داند، اما چون براي اداره مدارس مجبور است از والدين پول بگيرد، با مديران متخلف برخورد نمي‌كند.
در چنين فضايي مدير ارزيابي عملكرد و پاسخگويي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران اعلام كرد: سازمان آموزش و پرورش شهر تهران طي بخشنامه‌اي به مديران مدارس اعلام كرده است كه دريافت هرگونه وجهي در قالب كمك‌هاي مردمي و شهريه كلاس‌هاي فوق‌برنامه به صورت اجباري ممنوع است و اگر مديري چنين اقدامي را انجام دهد، تخلف كرده است. جواد مرتضي‌زاده افزود: مديران مدارس از دريافت شهريه اجباري بهگونه‌اي كه موجب خجالت برخي از اولياي دانش‌آموزان شود، جدا خودداري كنند.
برخي از مسوولان مدارس مرزهاي قانوني را رعايت نمي‌كنند و به بهانه اين‌كه بودجه آموزش و پرورش كافي نيست از والدين دانش‌آموزان به طور اجباري وجوهي را دريافت مي‌كنند؛ اين موضوع برخلاف قانون بوده و سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با مديران متخلف برخورد جدي خواهد كرد.مرتضي‌زاده با بيان اين‌كه برخي از كاستي‌هاي مالي مدارس به سرانه دانش‌آموزي مربوط مي‌شود، ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش شهر تهران اين موضوع را مي‌پذيرد، اما مديران براي رفع اين مشكل نبايد تخلف كنند.
از تذكر كتبي تا عزل
جواد مرتضي‌زاده افزود: بودجه آموزش و پرورش محدوديت‌هايي دارد كه از طريق مكانيزم‌هاي خاصي برآورده مي‌شود؛ اگر سرانه‌اي كه از سوي اين دستگاه به مدارس واريز مي‌شود كافي نيست، مديران بايد آن را مديريت كنند. هيچ مديري به دليل كسري بودجه اجازه ندارد از والدين دانش‌آموزان وجوهي را به اجبار دريافت كرده و فشار بر مردم آورد.وي اظهار كرد: سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوي مديران مدارس در مرحله نخست، به آنها تذكر شفاهي مي‌دهد و در مرحله بعد از سوي آموزش و پرورش منطقه مربوطه، تذكر كتبي براي مديران متخلف فرستاده مي‌شود.مرتضي‌زاده گفت: در صورتي كه مدير متخلف با تذكر شفاهي و كتبي اصلاح نشد، آموزش و پرورش او را عزل خواهد كرد.
مدير ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات مردمي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به اين كه چرا برخي از مديران و معاونان مدارس براي اين‌كه وجوهي را از خانواده‌ها دريافت كنند كارنامه دانش‌آموزان را نزد خويش نگه مي‌دارند، گفت: اين امر از سوي مسوولان مدارس تخلف محسوب شده و سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با آن برخورد خواهد كرد.
وي اضافه كرد: سازمان آموزش و پرورش شهر تهران به طور مكرر بيان كرده است كه شهروندان تهراني در صورت مشاهده تخلف از سوي مدارس و مناطق شهر تهران در خصوص برگزاري كلاس‌هاي فوق‌برنامه، دريافت هزينه اجباري تحت عنوان كمك‌هاي مردمي و گرو نگه داشتن كارنامه دانش‌آموزان به ازاي دريافت وجوه، مي‌توانند با شماره تلفن‌هاي 88964006 - 88954506 دفتر پاسخگويي به شكايات مردمي آموزش و پرورش شهر تهران تماس بگيرند تا به شكايات آنها رسيدگي شود. براساس اين خبر، سامانه ارتباط مردمي 1820 شهر تهران نيز به طور شبانه‌روزي آماده پاسخگويي به شكايات و نظرات شهروندان تهراني است.
مدير ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات مردمي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران خبرهاي منتشر شده درخصوص بي‌تفاوتي آموزش و پرورش و ترتيب اثر ندادن اين سازمان به شكايات مردمي را كذب دانست و اضافه كرد: سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در صورت مشاهده هرگونه تخلف، بازرساني را اعزام خواهد كرد تا از نزديك به وضعيت مدارس رسيدگي كنند و در صورت اثبات تخلف، آموزش و پرورش شهر تهران با مدير متخلف برخورد خواهد كرد، همچنين در صورت استمرار تخلف از سوي مدير مدرسه، اين شخص از سمت مربوطه عزل خواهد شد.
تاريخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۸

هیچ نظری موجود نیست: