۱۳۸۹ مرداد ۱۱, دوشنبه

قصه " سرانه مدارس " و " دریافت وجه " !











نگاهی کوتاه به وضعیت نظام های آموزشی کشورهای مختلف و حتی توسعه یافته نشان می دهد که در مدارس دولتی این کشورها هیچ پولی تحت هیچ عنوانی از خانواده ها اخذ نمی شود و قانون هم به عناوین مختلف دور زده نمی شود !



حال شما " قصه دریافت وجه " را در مدارس ما مشاهده کنید !


در فصل ثبت نام و همه ساله اطلاعیه های تندی از سوی وزارتخانه صادر می شود تحت این عنوان که مدارس دولتی حق گرفتن پول را ندارند ( 1 ) اما این مساله مختص قبل از مهر است ، به محض شروع سال تحصیلی و تشکیل انجمن اولیا و مربیان ، به تدریج گرفتن پول آغاز می شود !


و البته نام آن هم " مشارکت داوطلبانه " گذاشته می شود !


این در حالی است که در این چند سال و حداقل تا سال تحصیلی 88 سرانه مدارس با تاخیر پرداخت شده است و هیچ گاه سرانه مدارس یک جا در اختیار مدیران قرار نگرفته است !


البته وزارت آموزش و پرورش قبلا اعلام کرده است که بر خلاف رویه پیشین ، سرانه مدارس مستقیما به حساب مدارس واریز می شود و این کار قبل از شروع سال تحصیلی  و در ماه مرداد صورت خواهد گرفت ، و تا کنون چنین امری صورت نپذیرفته است !


با توجه به لزوم حداقل برخی تعمیرات و امور فیزیکی مربوط به ساختمان مدرسه که باید قبل از شروع سال تحصیلی صورت پذیرد اعمال تاخیر در پرداخت سرانه موجب به هم خوردن روال و برنامه کاری مدرسه خواهد شد .


واقعا اگر وزارت آموزش و پرورش به حرف خود در زمینه پرداخت سرانه دانش آموزی به میزان 25 هزار تومان برای سال تحصیلی 89 عمل کند و اگر واقعا این مبالغ قبلا تامین اعتبار شده باشند و به موقع در اختیار مدارس قرار بگیرند ، دیگر چه لزومی دارد که مدیران مدارس شان خود را برای اخذ وجه تنزل داده و هزاران حرف و حدیث و تهدید را پذیرا باشند ؟!


آیا در صورت پشتیبانی مدیران مدارس ، نقش آن ها به " رهبری آموزشی " ارتقا پیدا نخواهد کرد و دیگر آن ها نقش " تاسیسات چی " مدرسه را عهده دار نخواهند بود ....


( 1 )


وزير آموزش و پرورش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:


1389/05/10


هيچ مديري حق ندارد از اولياي دانش آموزان هنگام ثبت نام وجهي دريافت کند / مديران مدارس شان و آبروي آموزش و پرورش را حفظ کنند/با مديران متخلف شديدا برخورد خواهد شد


وزير آموزش و پرورش گفت: مديران مدارس کشور بايد براي حفظ شان و آبروي آموزش و پرورش از دريافت وجه هنگام ثبت نام، خودداري کنند.


حميدرضا حاجي بابايي، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب افزود: هيچ مديري حق ندارد به هر بهانه اي از اولياي دانش آموزان هنگام ثبت نام وجهي را دريافت کند و تمام مسئولان در اين زمينه نظارت کافي را دارند و با افراد متخلف برخورد مي شود.


وزير آموزش و پرورش، ادامه داد: مدارس نمي توانند دانش آموزي را به بهانه پايين بودن معدل از مدرسه اخراج کنند و از ثبت نام آن ممانعت کنند، بلکه با توجه به سياست آموزش و پرورش، هر دانش آموزي در هر مدرسه اي که تحصيل مي کند، مي تواند سال آينده در پايه بالاتر همان مدرسه به ادامه تحصيل بپردازد.


وي با اشاره به 100 هزار مدرسه در سراسر کشور اظهار داشت: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، سعي شده در فصل ثبت نام نظارت کافي صورت گيرد تا قانون رعايت شود و اگر موردي خلاف اين امر ديده شد، خانواده ها به سرعت وزارتخانه و مسئولان مربوطه را در جريان قرار دهند.


حاجي بابايي، در خاتمه خاطرنشان کرد: چنانچه مديري برخلاف سياست هاي آموزش و پرورش عمل کند، جايگاه آموزش و پرورش را زير سوال خواهد برد و با چنين افرادي شديدا برخورد خواهد شد./غ

۱ نظر:

اقا اجازه گفت...

کم پیدا ید جناب