۱۳۸۹ مهر ۲, جمعه

معلمی ؛ شغلی محكم و استوار ؟!




برخی مواقع ، بعضی از دولت مردان دهم و از جمله وزیر آموزش و پرورش این دولت از واژه ها و یا عباراتی استفاده می کنند که در هیچ دایره المعارفی پیدا نمی شود !



نظیر این جمله :


" حاجي‌بابايي ادامه داد: امسال آموزش و پرورش با ايجاد 100 هزار شغل محكم و استوار گام‌هاي بزرگي برداشته است كه از اين تعداد 40 هزار نفر از طريق آزمون استخدامي وارد آموزش و پرورش شده‌اند و 30 هزار معلم پاره وقت نيز كه به صورت حق‌التدريسي بودند، توسط آموزش و پرورش استخدام شدند. "


شغل محکم !


می توان این گونه تفسیر و یا بیان نمود افرادی که وارد حرفه معلمی می شوند باید از نظر خصوصیات و یا کاراکترهای شخصیتی مورد تصدی این شغل دارای توانایی ذهنی و روحی بسیار بالایی بوده ، علاوه بر دارا بودن روحیه ای محکم و قوی دارای استعداد و قدرت استدلال بالایی برای اداره کلاس باشند .

اما آیا چنین مفهومی مورد نظر آقای حاجی بابایی بوده است ؟

آیا نمی توان ادعا کرد شدت استقبال متقاضیان از این شغل و نیز اعتراضات آنان که می رفت کار به دست آقای حاجی بابایی بدهد و او را به میز استیضاح بکشاند نه به خاطر اصل و فلسفه کار و شغل معلمی که غالبا به خاطر نرخ بالای بیکاری در جامعه بوده است !

یا شاید آقای حاجی بابایی تصور می کند که حضور وی در مصدر وزرات منشا چنین تحولی بوده است ؟!

نگارنده که خود از طریق مراکز تربیت معلم به استخدام آموزش و پرورش درآمده است به روشنی به خاطر دارد که در در دهه 60 از کسانی که در مراکز تربیت معلم پذیرفته می شدند تعهد های سنگین  و محضری مبنی بر ماندن  و عدم ترک آموزش و پرورش می گرفتند تا احیانا و بعداعطای آن را به لقایش نبخشند و البته کم نبودند افرادی که به محض پذیرفته شدن هم زمان در نهاد و یا دستگاهی دیگر با امکانات و شرایط بهتر این مراکز را ترک می کردند !

آیا شرایط عوض شده است ؟

آیا نگاه جامعه به حرفه " معلمی " تغییر کرده است ؟

به نظر نمی رسد با توجه به مولفه ها و شرایط اجتماعی چنین دگردیسی روی داده باشد !


تحول واقعی آن موقع روی خواهد داد که اولویت اول و یا نزدیک به اول انتخاب افراد نخبه و برتر در هنگام انتخاب رشته دانشگاهی معلمی باشد .


آیا واقعا چنین است ...


۲ نظر:

علیزاده گفت...

سلام. به نظر من جوانان از همه جا مانده و از همه جا رانده آخرین تیر خود را به هدف این شغل پرتاب می کنند و چاره ای در این نا بسامان بازار ندارند. مگر نه اینکه هنوز هم با مدرک لیسانس و با سابقه ی 15 سال حدود 90 هزارتومان حداقل دریافتی برای تطبیق در فیش حقوق خود داریم. و از همه ی شغل معلمی استوار بودن ما به یاد وزیر مانده و محاسبه را نیز از یاد برده؟!!!!

سخن معلم گفت...

خانم علیزاده
درود
از نظر شما سپاسگزارم .
متاسفانه این وزیر خودشیفته تشریف دارند و تصور می کنند استقبال بی نظیر به خاطر مدیریت کم نظیر ایشان است !
اکثر افراد به ویژه با مدارک بالا به محض یافتن شغل و یا موقعیتی بهتر آن را رها می کنند .
باید به دنبال علل و درمان بود .
با شعار مشکلی حل نمی شود !