۱۳۸۸ اسفند ۱۵, شنبه

گزارش سخن معلم از " جامعه مجازي ايرانيان " : کلوب و یک حلقه مفقوده !












جامعه مجازی ایرانیان ( کلوب )  و یک حلقه مفقوده !


 " جامعه مجازی ایرانیان " یکی از انواع شبکه های اجتماعی در ایران است که ویژگی ها و خصوصیاتی آن را نسبت به دیگران متمایز می کند .


در معرفی این سایت چنین آمده است :


" کلوب دات کام : جامعه مجازي ايرانيان در سراسر دنيا
در دنياي امروز وجود ارتباط و تبادل افکار، نظريات، دانش و اطلاعات از جمله نيازهاي انکار ناپذير انسانها مي باشد.


توسعه و فراگيري روزافزون اينترنت به واسطه همين نياز شکل گرفته است بطوريکه جوامع بشري بدون دسترسي به فضاي اينترنت عملا با مشکلات عديده ارتباطي و اطلاعاتي مواجه خواهند بود.


سايت اينترنتي کلوب دات کام در تاريخ يکم دي ماه 1383 برپايه نيازهاي امروزي کاربران اينترنتي ايراني راه اندازي شد. تا به عنوان سايتي براي ارتباط ايرانيان و فارسي زبانان جهان بتواند بستري جهت تبادل اطلاعات ، نيازها ، کالا و خدمات ، آشنا شدن با همکاران ، دوستان قديمي و ... بوجود آورد.


از ديگر اهداف سايت معرفي امکانات و قابليت هاي موجود و انطباق آنها با مشکلات و نيازهاي مطرح ايرانيان مي باشد تا از اين رهگذر با اقل هزينه ممکن خدمات و اطلاعات درخواستي در اختيار متقاضيان قرار گرفته و موجبات افزايش بهره وري و کارايي را در سطح اجتماع فراهم نمايد.


اميد است اين سايت بتواند تا ضمن اعتلاي افکار و فرهنگ عمومي ، زمينه ساز رشد و ترقي جامعه ايراني در سراسر دنيا گردد. "از جمله حضور و فعالیت طیف های مختلف اجتماعی با سلایق متفاوت و نیز امکان مشاهده کامنت افراد به صورت حتی یک مناظره برای همگان و برای تبادل نظر ، امکان حضور در کلوب های مختلف و متعدد و... از جمله ویژگی های این شبکه اجتماعی است ."


در یک جمع بندی می توان گفت که افراد فعال در این شبکه به چند گروه تقسیم می شوند :


افراد جویای ازدواج و یافتن همسر ایده آل :


البته تعداد این اعضا کم نیست وسعی می کنند با ارائه مشخصات ظاهری و کاراکترهای شخصیتی همسری ایده آل برای خود بیابند . جالب است بدانید که برخی از این افراد داوطلب فقط حاضر به ارتباط در دنیای مجازی هستند و مصرا اعلام کرده اند که در خواست ارتباط بیرون از شبکه ندهند !


تبلیغات و بازاریابی :


برخی از اعضا به دنبال یافتن کار و یا تبلیغات محصولات خود و یا تولیدات برخی از شرکت ها در زمینه های گوناگون هستند .


با توجه به رشد میزان بیکاری و رکود اقتصادی در جامعه تعداد این افراد در کلوب به تدریج در حال افزایش است !


3- گروهی دیگر افرادی هستند که صاحب یک گرایش سیاسی خاص بوده و با ارائه مطالب از سایت های دیگر سعی می کنند که ایده سیاسی خود را تعقیب و تبلیغ نمایند .


این اعضا به دو گروه " سبز و غیر سبز " تقسیم می شوند .


اعضای غیر سبز که طیف حامیان دولت و حکومت را تشکیل می دهند با ارائه نقاط ضعف " جنبش سبز " و بزرگنمایی آن سعی در کوبیدن و زیر سوال بردن جنبش سبز را دارند .


البته تعداد این اعضا در اقلیت است هرچند پیوستگی خاصی بین آن ها وجود دارد . شاید این پیوستگی ناشی از همان اتحاد بر اساس اقلیت باشد .


گروه دوم ، " سبزها " هستند که با ارائه مطالبی از سایت های اصلاح طلب و داغ کردن آن ها از کلوب به عنوان مجرایی برای " اطلاع رسانی " استفاده می کنند و شاید به خاطر فعالیت گسترده این گروه بود که کلوب یک بار فیلتر و نیز در آستانه 22 بهمن از دسترس خارج شد !


مشکلی که در حال حاضر در جنبش سبز و در حوزه این شبکه وجود دارد این است که اعضای سبز اولا به یکدیگر اعتمادی ندارند و بعضا درخواست های دوستی با یکدیگر را رد می کنند و نیز برخی از این اعضا از ترس شناخته شدن به صورت " ناشناس " فعالیت می کنند .


از سوی دیگر ، غالبا گفت و گویی بین اعضای جنبش سبز با یکدیگر و نیز با غیر سبزها صورت نمی گیرد !


به نظر می رسد سبزها فقط به خاطر " اطلاع رسانی " و غیر سبزها از جهت " ادای تکلیف " در این شبکه حضور دارند !


می توان گفت که این بزرگترین نقیصه برای یک شبکه اجتماعی است .


واقعیت این است که خیلی از ما عادت و حوصله گفت و گو نداریم و به محض شروع و یا استارت فرآیند یک گفت و گو سعی می کنیم به انحاء مختلف آن را قیچی کنیم !


به نظر می رسد جنس گفت و گوی ایرانیان هم شبیه " رانندگی شان " در خیابان هاست !


هر چند اخیرا این وضعیت در حال تغییر است ...


در حقیقت ، حلقه مفقوده در شبکه کلوب همان " گفت و گو " ست که البته می تواند با توجه به قابلیت های متنوع آن ، کلیدی راهگشا در فرآیند " فرهنگ سازی " باشد و بتواند جامعه ایران را از چرخه و دور باطل " پرخاشگری و قهر " برهاند .


اعضای حاضر در این شبکه باید سعی کنند که باب گفت و گو موثر و سازنده را با یکدیگر بگشایند و به این فرضیه باطل که " گفت و گو ایرانی ها سرانجام به دعوا و کدورت و قهر " ختم می شود " پایان دهند !


با فیلتر شدن و یا مسدود شدن برخی سایت ها به نظر می رسد که " کلوب " نیز در آینده ای نه چندان دور به" لشکر فرا 12 میلیونی فیلتر شدگان " بپیوندد !

۱ نظر:

فرشاد نوروزپور گفت...

زياد به پاراگراف آخر اميدوار نيستم