۱۳۸۸ اسفند ۱۳, پنجشنبه

آقای حاجی بابایی ! وزیری از " جنس فرهنگیان توان مند " تفسیر شما از استقبال فرهنگیان از " بازنشستگی پیش از موعد " مشکل دارد ! مساله را وارونه جلوه ندهید ...











فقط به این سوال پاسخ دهید :
مدیریت منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش فارغ از دیدگاه های ایدئولوژیک و سیاسی از نظر شما چگونه است ؟


سخن معلم پس از اعلام " لغو بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان " مطلبی را با عنوان " " لغو بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان " ... خبری که هیچ کس را خوشحال نکرد !


منتشر نمود :


http://smiedu1.blogspot.com/2010/02/blog-post_28.html#more


باور ما این بوده و هست که به دلایل گوناگون و متعددی جذابیت های حرفه معلمی کاهش پیدا کرده و مسائلی نظیر " پایین بودن رضایت شغلی " ، " پایین بودن انگیزه ها برای اجرای چرخش شغلی " ، " فرسودگی شغلی " ، " سختی کار و شرایط آن و فقدان تطبیق مناسب آن با فوق العاده ای که به معلمان پرداخت می شود " ، " فقدان غنی سازی شغلی " ، و از همه مهم تر سقوط ارزش و جایگاه این " حرفه " در افکار عمومی و جلوتر از آن در مسئولان و نیز پارامتر های دیگر باعث شده است که فرهنگیان با سابقه بالا ترجیح دهند که دیگر در آن فعالیت نکنند .


از همه مهم تر ، سخن ما این است که باید شرایطی مهیا شود که این همه اقبال نسبت به بازنشستگی پیش از موعد وجود نداشته باشد .


پس از چند روز خبری در خبرگزاری ها با عنوان "ادامه اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان " قرار گرفت :
وزیر آموزش و پرورش خبرداد:'


ادامه اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان
اکونیوز: وزیر آموزش و پرورش گفت: قانون بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان لغو نشده است و امسال53 هزار نفر بازنشسته شده اند.
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، "حمید رضا حاجی بابایی" افزود: با درخواست بازنشستگی پیش از موعد این فرهنگیان موافقت شده است اما سازمان بازنشستگی با در خواست این افراد موافقت نکرده بودکه موافقت آنها را از این سازمان گرفتیم.


وی اضافه کرد: به دلیل قبول درخواست های بی حساب و کتاب برای بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان در سال گذشته بیش از2700فرهنگی بلاتکلیف مانده بودند.


حاجی بابایی خاطر نشان کرد: پرداخت پاداش پایان خدمت بیش از53 هزار فرهنگی بازنشسته پیش از موعد به2هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در صورت تامین اعتبار در چند نوبت پرداخت خواهد شد.


وی گفت: برای اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد در سال آینده نیز باید منتظر نظر مجلس شورای اسلامی باشیم.


وزیر آموزش و پرورش گفت: این قانون به این دلیل در مجلس شورای اسلامی مصوب شد که فرهنگیانی که بیماری صعب العلاج دارند یا به هر دلیل دیگری ادامه کار برای آنان میسر نیست حقی از آنان ضایع نشود و خانم ها با 25 سال سابقه و آقایان با 30 سال سابقه بازنشسته شوند.


وی بکارگیری افراد توانمند به جای فرهنگیانی که توانایی ادامه خدمت را در آموزش و پرورش ندارند از اهداف این قانون خواند.


حاجی بابایی تاکید کرد: ما در آموزش و پرورش نه تنها یک معلم مازاد نداریم بلکه نیازمند100هزار معلم با تجربه هستیم.


وی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش در جایگاهی است که باید بتواند از معلمان خود به نحو مطلوبی استفاده کند.


وزیر آموزش و پرورش گفت: هنوز مجلس در این باره نظر قطعی خود را نداده است ".
11/12/1388


نکته مهم این است که بر خلاف گفته وزیر این دولت ، همه فرهنگیانی که با این قانون بازنشسته شده اند افراد ناتوانی نبوده اند !


در واقع ، این گفته وزیر در یک منظر عام می تواند توهینی برای همه آنانی باشد که از این قانون استفاده کرده اند !


شاید بتوان گفت اکثریت افرادی که به این صورت بازنشسته شده اند معلمانی بوده اند که در مراکز تربیت معلم تحصیل کرده و ساخته و پرورده همین سیستم اند !


شاید این فرهنگیان ترجیح داده اند که با حضور خود مانع از ضایع شدن حق دانش آموزان شوند !


از سوی دیگر ، اگر قرار باشد منظور از به کارگیری " افراد توان مند " همان تکرار  تجربه به کارگیری " معلمان شرکتی " باشد که دیگر نیازی به توضیح ندارد ...


اگر هم قرار است که بازهم از طریق مراکز تربیت معلم جذب نیرو شود آیینه تمام نمای آن فعلا پیش رو هستند !


معمولا جوانان برجسته و توان مند قبول شده در دانشگاه حرفه معلمی را جزء اولویت های خود انتخاب نمی کنند و ترجیح می دهند از استعداد های خود در محیط دیگری بهره بگیرند ؛ حال وزیر " توان مند این دولت " باید پاسخ دهد که مدیریت منابع انسانی در این وزارتخانه " به اصطلاح مادر " چگونه خواهد بود ؟!


و یا این که اولویت آقای حاجی بابایی " موکول کردن امور به زمان دیگر برای استحاله مساله باشد !


کاری که به یک رویه برای مدیریت مسئولان تبدیل شده است ....

هیچ نظری موجود نیست: