۱۳۸۹ مرداد ۲۹, جمعه

نگاهی به پایان نامه کارشناسی محمد داوری با عنوان " " بررسی راه های تعمیق ارزش های انقلاب در دانش آموزان مقطع متوسطه " قسمت دوم














محمد داوری مسئول آموزش و اطلاع رسانی سازمان معلمان ایران و سردبیر سایت سحام نیوز ، کارشناس ارشد در رشته مدیریت آموزشی است .
او در سخن معلم یادداشت های زیادی را نگاشته است .
او 17 شهریور سال قبل در دفتر حزب اعتماد ملی دستگیر و پس از حدود یک سال بازداشت در حکم تجدید نظر صادره از شعبه 54 دادگاه تجدید نظر به 5 سال حبس تعزیری محکوم شد .
موضوع پایان نامه آقای محمد داوری برای اخذ درجه کارشناسی " بررسی راه های تعمیق ارزش های انقلاب در دانش آموزان مقطع متوسطه " می باشد که به راهنمایی آقای صفدر مختار زاده و در مرکز آموزش عالی فرهنگیان مشهد در سال 1376 نگارش گردیده است .
این در حالی است که ایشان به " فعالیت تبلیغی علیه نظام " متهم گردیده است !
قسمت اول قبلا ارائه شد و اینک قسمت دوم را به صورت خلاصه شده می خوانید :

" یافته های پژوهش



پس از انجام مراحل مختلف تحقیق یعنی پس از جمع آوری اطلاعات لازم و انجام کارهای آماری مربوطه نتایج قابل توجهی حاصل گردید در این پژوهش که تمامی فرضیات مورد تایید قرار گرفته به طور کلی بیانگر این مطلب است که بین عوامل مختلفی که در ارتباط با تعمیق ارزش های انقلاب مورد مطالعه قرار گرفت رابطه مثبت وجود دارد بدان معنی که افزایش هر عاملی موجب تعمیق بیشتر ارزش ها در دانش آموزان می گردد که هر عامل را به طور جداگانه مطرح می نماییم.


1- بین پای بندی والدین به ارزش های انقلاب و تعمیق آن ارزش ها در دانش آموزان رابطه مثبت وجود دارد و هر چه میزان پایبندی در والدین افزایش یابد ارزش های در دانش آموزان بیشتر تعمیق می یابد.


2- بین پایبندی معلمان و مربیان به ارزش های انقلاب و تعمیق آن ارزش ها در دانش آموزان رابطه مثبت وجود دارد و هر قدر میزان پایبندی معلمان و مربیان به ارزش های انقلاب افزایش یابد میزان تعمیق آن ارزش ها بر دانش آموزان افزایش خواهند یافت.


3- بین عملکرد صحیح مسئولین و تعمیق ارزش های انقلاب در دانش آموزان نیز رابطه مثبت وجود دارد و بدان معنی که هر چه قدر مسئولین سعی کنند عملکرد مثبت و صحیحی از خود نشان دهند به گونه ای که رضایت مردم را جلب کنند میزان تعمیق ارزش های انقلاب بر دانش آموزان افزایش می یابد.


4- بین برگذاری مراسم فرهنگی و هنری پر محتوی و تعمیق ارزش های انقلاب در دانش آموزان رابطه مثبت وجود دارد و هر قدر تلاش شود برنامه های پرمحتوی و متناسب با ذوق و سلیقه و ویژگی های نوجوانان و جوانان تهیه گردد میزان تعمیق ارزش های انقلاب افزایش می یابد.


5- بین التزام عملی دانش آموزان به ارزش ها و تعمیق آن ارزش ها در آنان رابطه مثبت وجود دارد هر قدر آنان سعی کنند به ارزش ها عمل کنند میزان تعمیق آن ارزش ها بر آنان افزایش می یابد.


6- بین برگزاری جلسات بحث و انتقاد و تعمیق ارزش های انقلاب بر دانش آموزان رابطه مثبت وجود دارد و برگزاری چنین جلساتی تاثیر زیادی در تعمیق ارزش ها بر دانش آموزان دارد.
کاربردها :


یافته های پژوهش را نمی توان محدود به فرد یا افراد و یا اینکه تشکیلات و سازمان های خاصی دانست زیرا موضوع آن قدر وسیع است که به هر کسی که خود را از آن انقلاب و انقلاب را از آن خود بداند مربوط بوده و باید سعی کند به آنچه که در این پژوهش حاصل شده است احساس تکلیف کند و برای عملی نمودن آن بکوشد،بدان معنی که هر فردی باید تلاش کند تا ارزش های انقلاب را در خود تعمیق دهد چرا که طبق یافته های تحقیق التزام عملی هر فرد بویژه نوجوانان و جوانان و دانش آموزان عزیز خود یکی از راه هایی است که می توان به کمک آن موجبات تعمیق ارزش های انقلاب را فراهم نمود، اما به طور کلی در حیطه های ذیل می تواند کاربرد بیشتری داشته باشد.


1-دستگاه های تعلیم و تربیت به ویژه آموزش و پرورش و آموزش عالی


در این دستگاه ها باید تلاش شود تا با ایجاد معرفت دینی زمینه حضور دانش آموزان و دانشجویان در عرصه های ارزشی فراهم گردد و یک هماهنگی جهت ارتقاء سطح پای بندی والدین و معلمان و مربیان ایجاد گردد تا تضادها مانع تعمیق ارزش ها نگردد، و از طرفی نیز با برگزاری جلسات بحث و انتقاد که بسیار موثر بوده به سئوالات دانش آموزان و دانشجویان پاسخ داده شود و مراسمات پرمحتوی فرهنگی و هنری در قالبی که معرفت دینی و انقلابی را افزایش دهد و دارای جذابیتی باشد که دانش آموزان و دانشجویان بدان گرایش و تمایل شدید پیدا کنند برگزار گردد.


2- دستگاه ها و سازمان های فرهنگی- اداره ارشاد اسلامی- سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی :


ادارات و سازمان های مذکور باید توجه داشته باشند که تنها راه بقاء و استمرار انقلاب حفظ و تعمیق ارزش های انقلاب است و اگر با توجه به تحقیقات و انجام کارهای کارشناسی برنامه های خود را تدوین نکنند هیچ ثمره ای متوجه فعالیت های آنها نخواهد شد.


همان گونه که در نتایج این پژوهش مشاهده می شود برگزاری مراسمات فرهنگی و هنری پرمحتوی می تواند نقش موثری را در اشاعه و تعمیق ارزش ها داشته باشد و این کاری است که سازمان های فوق باید بدان توجه کنند، در صدا و سیما که به گفته امام راحل (ره) یک دانشگاه عمومی است باید این دقت انجام گیرد و جلسات بحث و انتقاد در صدا وسیما تشکیل شود تا ابهامات ذهنی دانش آموزان برطرف گردد، و از طرفی نیز برنامه هایی را تدارک ببینند که باورهای ارزشی در والدین رشد یابد و معلمان و مربیان به ارزش های انقلاب پایبند شوند.


3- مسئولین و دست اندرکاران اجرائی کشور:


همانگونه که درنتایج تحقیق آمده است عملکرد صحیح مسئولین در تحکیم و تعمیق باورهای ارزشی بسیار موثر است و هر کسی که مسئولیتی را در نظام اسلامی به عهده دارد باید بکوشد تا به نحوی عمل نماید که حقوق افراد رعایت گردد و رضایت عمومی حاصل شود این امر بسیار بدیهی و روشن است که در مناطقی که مسئولین آن دارای عملکرد صحیحی هستند افراد به ارزش های انقلاب علاقه مندتر بوده لذا برای تعمیق ارزش ها در دانش آموزان عملکرد صحیح مسئولین بسیار موثر است.


4- والدین و خانواده های محترم:


خانواده به ویژه والدین نقش مهمی را از نظر تربیتی می توانند ایفاء نمایند و تحقیقات نشان داده است که فرزندان در خانواده های متلاشی به فساد و فحشا کشیده می شوند. در این پژوهش نیز نقطه برجسته ای که به اثبات رسیده است نقش مهم والدین در تعمیق ارزش های انقلاب است و طبق نظر هر سه گروه ( معلمان و مربیان- والدین- دانش آموزان ) پایبندی والدین به ارزش های انقلاب موجب تعمیق آن ارزش ها در دانش آموزان ( فرزندان آنها) می گردد، لذا باید پدران و مادران سعی کنند تا باورهای اعتقادی و ارزشی خویش را در عرصه معرفت و عمل تقویت نمایند و این تقویت به گونه ای باشد که خود باوری قلبی ایجاد گردد تا فرزندان از درون احساس یقین به ارزش ها داشته باشند. والدین در عمل باید اقامه کننده ارزش ها باشند، پدر و مادری که نماز به جای نمی آورند اگر زبانا فرزند خود را امر به اقامه نماز نماید هیچ تاثیر و فایده ای نخواهد داشت آنجاست که قرآن مجید می فرماید:


( کونوا دعاة الناس به اعمالکم و لا تکونوا به السنتکم)(مردم را با اعمال خود فرا بخوانید نه با زبانتان)


والدین بی اعتقاد به موازین اسلامی و ارزش های انقلابی یقینا فرزندان بی اعتقاد و بی بندوبار خواهند داشت و این پژوهش زنگ خطری است برای آنان که سهل انگاری در خصوص ارزش های اسلامی می کنند امیدواریم پدران و مادران و خانواده های محترم به این واقعیت پی ببرند.


5- معلمان و مربیان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت:


عرصه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت مسیری است و گذرگاهی است که همه باید از آن عبور نمایند از بزرگترین شخصیت ها گرفته تا افراد معمولی این عرصه را باید درک کنند. حال باید به اهمیت این مسئله پی برد که چقدر دست اندرکاران این عرصه می توانند در سعادت یا شقاوت یک ملت موثر باشند.آنچه که در این پژوهش نیز حاصل شده است بیانگر اهمیت نقش معلمان و مربیان است چرا که هر قدر پایبندی آنان به ارزش های اسلامی بیشتر شود می توانند تاثیر عمیق تری در اشاعه آن ارزش ها داشته باشند.


معلمان و مربیان به عنوان الگو و نمونه برای دانش آموزان مطرح بوده و باید تلاش کنند با ایجاد معرفت دینی و عملی به ارزش های مکتبی زمینه تعمیق آن ارزش ها را در دانش آموزان فراهم آورند.


در مدارسی که برای رفع تکلیف اداری تلاش می شود و اعتقاد و باورقلبی در معلمان احساس می شود یقینا تاثیر کمتری بر شاگردان خواهد داشت در مقابل مدارسی که معلمان و مربیان آن با تمام وجود ارزش را باور داشته و تلاشی می کنند تا به دانش آموزان منتقل گردد.

هیچ نظری موجود نیست: