۱۳۸۹ مرداد ۱۶, شنبه

تجربه ای در مورد مصاحبه هایی از جنس " صدا و سیما " ! هرمعلولی بی علت نیست ...


برخی مواقع انسان چیزهایی می شنود که تا به چشم خود نبیند باورش نمی شود !



گردش روزگار و وضعیت جامعه ما ، مرا همچون آحاد دیگر به شغل دوم سوق داده است .


چندین سالی است که در کنار کار معلمی در رسته فروش لوازم ورزشی تحت عنوان بی آلایش " معلم " مشغولم .


دیروز که در فروشگاه نشسته و به موضوعی فکر می کردم چند نفر را دوربین به دست دیدم که وارد پاساژ شدند .


یکی از آن ها وارد مغازه شده و روبه من و با لحنی مودبانه گفت که آیا حاضر به مصاحبه هستم یا نه ؟


ابتدا موضوع را پرسیدم .


موضوع " دولت الکترونیک و کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان " بود .


مصاحبه را پذیرفتم .


در کمال ناباوری ، فرد مزبور کاغذی را جلوی من گذاشت که تعدادی جمله روی آن نوشته شده بود !


تعدادی از آن ها تیک خورده و ایشان به من گفت که جمله مورد نظر را حفظ و سپس تکرار کنم !

 روبه ایشان کرده و گفتم که این چه جور نظر خواهی است ؟


این نظر سنجی است و یا نظر سازی !


این به نوعی توهین به شعور مردم است و شما چطور حاضر می شوید که این گونه با مردم برخورد کنید ؟


وقتی من نظر خود را به صورت مختصر در مورد خدمات دولت الکترونیک به او گفتم او ضمن تایید ضمنی سخنان من ، خود را مامور و معذور معرفی کرد !


کم تر کسی از مغازه داران حاضر به مصاحبه شد اما برخی از افرادی که برای خرید آمده بودند به تصور آن که چهره آن ها بر صفحه سیما ظاهر شده و آن ها می توانند احتمالا قدرت خود در تکرار طوطی وار جملات دیکته شده را به رخ فامیل و همسایگان بکشند بسیار ذوق زده و هیجان زده بودند !


وقتی برای موضوعی این چنین ، مسئولان صدا وسیما این گونه کنترل شده و محتاط برخورد می کنند معلوم نیست که دردیگر مسائل اجتماعی و سیاسی چه اتفاقاتی که نمی افتد ...


آیا واقعا این صدا و سیما با این گونه سیاست ها و خط مشی ها می تواند نماینده افکار عمومی باشد ؟


صدا و سیما به دنبال اطلاع از بازخورد اقدامات دولت و دستگاه هاست و یا پر کردن آرشیو و یا تایید مطمئن دولت دهم !


و از این جا می توان به گرایش اکثریت مردم به شبکه های ماهواره ای پی برد و البته این مساله ای کاملا طبیعی است !


چندی پیش در سایت ها خواندم که شبکه فارسی وان در ایران بیش از 35 میلیون مخاطب دارد ...


این تصاویر با دوربین موبایل گرفته شده اند :
 



هیچ نظری موجود نیست: