۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

یک روز کاری در بانک و در ماه رمضان ...تسهیلات مسکن برای کارمندان بانک ها و 140 هزار زمين 99 ساله برای معلمان !












در اولین روز ماه رمضان و ابتدای صبح برای انجام یک کار بانکی به یکی از بانک ها رفتم .


از دور جمعیت زیادی را دیدم که در جلوی بانک تجمع کرده بودند !


یکی از آن ها گفت که بانک ساعت 9 صبح باز می شود !


ساعت پایان کار هم 1 بعد ظهر است !


به ناچار ایستادم.


وقتی بانک شروع به کار کرد از حدود 8 باجه فقط 2 باجه آن فعال بود و مردم هم به جای نظارت و یا اعتراض به مسئول بانک فقط نظاره گر ویا نهایتا مواظب هم بودند !


پیش خود گفتم که کارمندان بانک ها همچون سایر کارمندان یک ماه مرخصی استحقاقی دارند و این هم وضعیت کاری آن ها در ماه رمضان است !


در این جا از نحوه برخورد با مشتریان به ویژه در بانک های دولتی فاکتور می گیریم ...


همه این ها در حالی است که کم تر کارمند بانکی را می توان یافت که حداقل مستاجر باشد !


برای اثبات این ادعا به این تفاهم نامه توجه کنید :


تسهیلات مسکن کارمندان بانک ها ابلاغ شد


تفاهم نامه پرداخت تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومانی ساخت مسکن به ۲۵ هزار کارمند بانک در سال ۸۹ با امضای محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی و علی نیکزاد وزیر مسکن ابلاغ شد.


به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)،در متن تفاهم نامه مذکور آمده است: در اجرای دستورالعمل اجرایی ۷ ماده ی مطروحه درجلسه شورای عالی مسکن مورخ ۱۸/۲/۸۹ موضوع تسهیلات ساخت و خرید مسکن به کارکنان نظام بانکی کشور تفاهمنامه ذیل بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت مسکن و شهرسازی منعقد می گردد:


متن کامل تفاهم نامه به شرح زیر است:


الف-تعاریف


ماده۱- نظام بانکی: کلیه بانک های دولتی و غیردولتی و مؤسسات اعتباری غیربانکی تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد.


تبصره: کارکنان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب آیین نامه داخلی خود مشمول این دستورالعمل می باشند.


ماده۲- تسهیلات اعطایی: شامل عقود مشارکت مدنی و فروش اقساطی و جعاله و سایر عقود برای ساخت، توسعه، خرید و تعمیر و تبدیل به احسن واحد موجود می گردد.


ب-شرایط:


ماده۳: بانک ها می توانند به طور مستقیم و یا ازطریق تعاونی های مسکن کارکنان برای آن دسته از کارکنان خود که فاقد مسکن می باشند برای احداث واحدهای مسکونی ارزان قیمت در قالب قراردادهای جمعی با وزارت مسکن و شهرسازی اقدام به انعقاد قرارداد نمایند.


ماده۴: وزارت مسکن و شهرسازی می تواند نسبت به تأمین زمین مناسب برای احداث واحد مسکونی در قالب مسکن مهر برای نظام بانکی اقدام نماید.


ماده۵- نظام بانکی می تواند در چارچوب عقود اسلامی نسبت به اعطای تسهیلات ساخت یا خرید مسکن برای کارکنان حائز شرایط خود اقدام نماید.


ماده ۶- سقف تسهیلات اعطایی مسکن به کارکنان نظام بانکی برای تسهیلات ساخت مسکن تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال و برای تسهیلات خرید تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال متناسب با حقوق و مزایای دریافتی کارکنان و رعایت سایر ضوابط و مقررات داخلی هر بانک است. بدیهی است پرداخت هر گونه تسهیلات بالاتر از سقف مجاز تعیین شده به هر شکلی توسط نظام بانکی ممنوع است.


ماده ۷- تعداد تسهیلات خرید مسکن در سال ۸۹ حداکثر ۲۵ هزار واحد به کارکنان جدید نظام بانکی و تعداد تسهیلات ساخت تا سقف مذکور به هر تعداد آزاد است که تسهیم بانکی تسهیلات خرید مسکن از سوی بانک مرکزی انجام می شود.


ماده ۸- آن دسته از کارکنان بانکها که در شمول عنوان مستخدمین جدید قرار ندارند می توانند صرفا از مابه التفاوت تسهیلات یاد شده تا سقف مقرر برخوردار شوند.


ماده ۹- تسهیلات یاد شده با رعایت سایر ضوابط و مقررات داخلی اداری رفاهی هر بانک یا مؤسسه اعتباری مربوطه انجام خواهد گرفت.
22 خرداد 89


وقتی که به آمار معلمان بدون مسکن مراجعه می کنیم به گفته مديركل تعاون و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش آمار دقیقی وجود ندارد اما با یک محاسبه ساده می توان فهمید که بیش از 40 درصد معلمان کشور فاقد مسکن هستند !


توجه کنید :
« ...اگر 140 هزار زمين 99 ساله و 25 هزار واحد مسكوني استان تهران محقق شود و 85 هزار واحد مسكوني كه هم‌اكنون تعاوني‌هاي مسكن در حال ساخت دارند به اتمام برسد، فكر نمي‌كنم بيش از 100 هزار معلم فاقد مسكن داشته باشيم . »( 1 )


همه این ها در حالی است که معلمان همواره به داشتن تعطیلات زیاد متهم می شوند و جالب آن که یکی از دلایل اجرا نشدن بسیاری از مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری برای معلمان ، تمام وقت نبودن و نیز تعطیلات آن ها و...عنوان می شود !


و البته به مدد همت و تلاش " وزیری از جنس فرهنگیان " قرار است که در سند ملی آموزش و پرورش که کسی از مفاد و محتوای آن اطلاع دقیقی ندارد این تعطیلات  " جلوی چشم " هم کاهش یابد !


از تعطیلات و بیکاری پنهان و نیز ساعت کار مفید کارمندان دیگر به شهادت آمار هم فاکتور می گیریم ...

( 1 ) http://www.bazyab.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=17765&Itemid=43

۴ نظر:

لیلا گفت...

من جای شما بودم به فعال نبودن صندوقا اعتراض میکردم .چرا ساکتین؟همه که مرخصی نبودن .من مدتهاس به همه چی شک دارم

تقریرات گفت...

سلام
ممنونم از محبت های شما
انتظار داشتم شما و دیگر دوستان مطلع گزارشی از برگزاری همایش دوسای آموزش پرورش کشور ارائه می کردیدو با مقایسه آن با اجلاس سنوات گذشته ما را اخبار ایمن همایش بی نصیب نمی کردید و ظاهرا مقدور نبوده است.

سخن معلم گفت...

خانم لیلا
درود
قصد نداشتم این را بگویم ، اما بنده هر کجا که باشم در صف اول اعتراضم !
منتهی یک دست صدا ندارد ، هر چند من کار خود را انجام می دهم !
شک داشتن مرحله اول ایمان است ...
سبز و پاینده باشید.

سخن معلم گفت...

دوست من
آقای کرمانشاهی
درود
بنده در آن جلسه حضور نداشتم و بعید می دانم بنده را به آن جلسه راه می دادند !
در رسانه ها هم اخبار زیادی غیر از چند مورد کوتاه منتشر نشد که یکی از آن ها هم سخنان وزیر محترم اطلاعات بود .
همان هذیه ما را بس !
سبز و پاینده باشید.