۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

اولین اقدام وزیر جدید در زمینه تغییر ساختار آموزش و پرورش ... بازگشت به نیم قرن پیش !







سرانجام و با وجود ناکامی نسبی وزرای قبلی آموزش و پرورش در زمنیه تغییرات ساختاری آموزش و پرورش و نیز علی رغم هشدار کارشناسان ، حاجی بابایی کار خود را کرد !

بخوانید :
« مقطع راهنمایى از نظام آموزش و پرورش حذف شد
وزیر آموزش و پرورش گفت: براساس مصوبه امروز شورای عالی آموزش و پرورش که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، مقطع راهنمایی از نظام آموزش و پرورش حذف و نظام آموزش و پرورش به دو مقطع 6 ساله ابتدایی و 6 ساله متوسطه تقسیم بندی خواهد شد.
به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حمید رضا حاجی بابایی افزود: بر اساس مصوبه امروز همچنین دوره پیش دبستانی به آموزش و پرورش رسمی کشور باز می گردد و مقطع ابتدایی به شش سال افزایش می یابد.
وی اضافه کرد: همچنین بر اساس مصوبه امروز دوره پیش دانشگاهی نیز در قالب شش ساله مقطع متوسطه قرار می گیرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرای این طرح در یک دوره سه ساله شکل خواهد گرفت و زمان آغاز اجرای این طرح نیز در جلسات آینده شورای عالی آموزش و پرورش مصوب خواهد شد.
حاجی بابایی همچنین تصریح کرد:‌ برنامه ریزی برای اجرایی شدن این طرح نیز در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و تصویب خواهد شد ».


سخن معلم مطلبی را اخیرا در این مورد منتشر نمود :
باز هم داستان کهنه و تکراری " تغییر ساختار " از سوی وزیر جدید !
http://www.smieduir.co.cc/2009/12/blog-post_03.html#more


حال سوال این است که دلایل منطقی و کارشناسانه برای این اقدام چیست ؟


آیا طراحان مقطع راهنمایی چه اهداف و یا برنامه هایی داشتند که اکنون و پس از گذشت حدود 3 دهه محقق نشده است ؟


وزرای قبلی در دولت نهم مشکل را در محتوای آموزش و پرورش دیدند و تصور کردند با طرح مباحث فرعی مانند " تفکیک جنسیتی " ، " اسلامی کردن دروس " ، " واگذاری مدارس به حوزه های علمیه " و... می توانند اهداف خود را محقق کنند !


نتیجه چه شد ؟


اگر قرار است کشور ایران به جایگاهی مناسب از نظر تکنولوژی و تولید علم در میان کشورهای منطقه دست یابد و یا حداقل " وضعیت موجود خود را حفظ کند " آیا راه حل آن اقداماتی است که در این مدت پیگیری شده و می شود ؟
این که ساختار به شدت متمرکز و ضد خلاقانه این سیستم در یک پروسه " از بالا به پایین " و " ناکارای دولتی " از نظر طول و یا عرض نوسان کند چه مشکلی از نظر " اثر بخشی " و " کارایی " آن حل خواهد کرد ؟


شاید آقایان تصور می کنند ساختار های قبلی که با دیدگاه " همه و یا هیچ " مورد هجوم و حذف قرا گرفتند اکنون حاوی و یا حامل " نکاتی بدیع " بوده است که مغفول مانده است ...


مشکل آموزش و پرورش این ها نیست !


باید به دنبال " حل مساله " بود ...


و کلید آن در " اتاق فکر " آن است که مدت هاست تعطیل است ....


۱ نظر:

نازنین ( برگ بی برگی ) گفت...

سلام ...
واقعا نمی دونم چی میشه که یک ساختار تغییر میکنه و بعد از مدت ها دوباره می خواد برگرده به شیوه ی گذشته ..
کاشکی درست بشه ...