۱۳۸۸ آبان ۲۶, سه‌شنبه

درآمدی بر اضافه شدن " سرانه آموزش به سبد مصرف خانوارهای ایرانی "







پس از پیاده کردن طرح " جذب نیرو در آموزش و پرورش از طریق معلمان شرکتی " که اما و اگرهای بسیاری در مورد مطلوبیت و موفقیت آن مطرح است اکنون نوبت آن رسیده است که به آرامی و تحت عناوین به اصطلاح " دهن پر کن " ، آموزش و پرورش خصوصی شود .
این جا را بخوانید :
«
سرانه آموزش به سبد مصرف خانوارهای ایرانی اضافه می‌شود
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش از پیشنهاد تخصیص سرانه آموزشی در سبد مصرف خانوار در روند تهیه سند ملی آموزش و پرورش خبر داد.
مهدی نوید ادهم در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر افزود: در سند ملی آموزش و پرورش پیشنهاد کرده ایم سرانه آموزشی دانش آموزان در سبد مصرف خانوار قرار گیرد.
سند ملی و تحول آموزش و پرورش از اواخر سال 1383 در کمیسیون ویژه و تخصصی در وزارت آموزش و پرورش در حال تهیه است که چندی پیش ویرایش اولیه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد. این اسناد پس از تصویب نهایی در شورایعالی آموزش و پرورش به مرحله اجرا در می آیند.
دبیر شورایعالی آموزش و پرورش ادامه داد: هدف از ارائه این پیشنهاد، ایجاد فضای رقابتی در میان مدارس و گسترش عدالت آموزشی است.
معاون سابق پژوهشی وزارت آموزش و پرورش معتقد است با تخصیص سرانه آموزشی در سبد مصرف خانوار، والدین می توانند مدرسه مطلوب مورد نظرشان را انتخاب کنند و بدین ترتیب فضای رقابتی در بین مدارس ایجاد و بدنبال آن عدالت آموزشی نیز محقق می شود.
این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش افزود: در صورت تصویب این طرح، دولت باید بخشی از هزینه های آموزشی را طبق اصل 30 قانون اساسی پرداخت کند و بخش دیگر را خانواده ها براساس نوع مدرسه برای آموزش فرزندانشان سرمایه گذاری کنند.
۱۳۸۸/۰۸/۲۵


اصل 30 قانون اساسی به صراحت می گوید :
« دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.
این که برای ایجاد فضای رقابتی ، بخش خصوصی را وارد عرصه کنیم بحثی نیست .
اما این که بخواهیم در این راستا سخن از اجرای " عدالت آموزشی " برانیم باید تامل بیشتری کرد !
در واقع با اجرای این پیشنهاد ، مدارس  " کد بندی و یا رتبه بندی " خواهد شد .
مدارسی که پول بیشتری دریافت می کنند به تبع آن امکانات برتر و بهتری خواهند داشت ولی مدارسی که در مناطق فقیر و ضعیف هستند کسی رغبتی برای ثبت نام و ادامه تحصیل فرزندش در آن ها نخواهد داشت !
از سوی دیگر ، غالبا معلمان زبده و باتجربه جذب مدارسی خواهند شد که از لحاظ سطح اجتماعی و محیط فعالیت بالاتر و آماده تر بوده و نیز مدرسه مورد نظر حاضر باشد مبلغ بیشتری را برای جذب نیرو پرداخت کند .
در مجموع ، مدارس به دو دسته  " مثبت و منفی " تقسیم بندی خواهند شد .
البته جزییات سند ملی و تحول آموزش و پرورش و نیز آن چه اخیرا دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش بیان داشته است به صورت کامل منتشر نشده است تا بتوان قضاوت جامع تری نسبت به آن داشت .
اما سیاست های اخیر در زمینه بازنشستگی پیش از موعد معلمان و نیز جذب فله ای معلمان شرکتی خود گویای بسیاری از مسائل است !
به عنوان نمونه ،در فقدان برنامه ریزی و نیز نگرش فله ای مسئولان همین بس که اول معلمان را جذب می کنند و سپس برای آن ها آموزش ضمن خدمت می گذارند ، معلمانی که اکثر آن ها تاکنون رنگ کلاس را  نیزندیده اند !
این درحالی است که مقوله آموزش ضمن خدمت برای معلمان رسمی خود داستانی است و کلاس های ضمن خدمت اکثرا به علت فقدان اعتبارات و بودجه کافی تشکیل نمی شود چه برسد به این که بخواهند برای معلمان موقت و یا شرکتی این گونه اقدامات را انجام دهند!
این جا را بخوانید :
« معاون آموزش و نوآوري سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران در خصوص جذب معلمان شركتي اظهار داشت: استفاده از معلمان خريد خدمت آموزشي به آمار دانش‌آموزاني كه تقريباً بالاي يك ميليون و 140 هزار نفر در شهرستان‌هاي استان تهران هستند، بر‌مي‌گردد.
وي بيان كرد: آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران بدون در نظر گرفتن دانش‌آموزان بزرگسال و دانش‌آموزان آموزش از راه دور، نسبت به ساير استان‌هاي ديگر از تعداد بيشتري از معلمان خريد خدمات آموزشي استفاده كرده است.
افشاني اضافه كرد: براي بالا بردن كيفيت آموزشي معلمان خريد خدمات آموزشي بايد برنامه‌ريزي درست و مناسب در سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران صورت گيرد ».
و سخن آخر ، معضلی است تحت عنوان " دور زدن قانون " و یا " تفسیر قانون بر اساس آن چه اصطلاحا خوشایند و یا مصلحت است .
آیا قرار است اول آموزش و پرورش خصوصی شود و بعد از آن به ارزیابی بازخورد آن بپردازیم ؟
آیا تجربه مدارس نمونه مردمی نمی تواند مورد بازخوانی قرار گیرد ؟
ایا در مورد میزان موفقیت مدارس هیات امنایی تحقیقی صورت گرفته است ؟
آیا قرار است مدارس دولتی مدلی ناقص از مدارس غیر انتفاعی شوند ؟
آیا اصل 88 که در مجلس ششم مطرح ولی به دلایل سیاسی اجازه طرح نیافت و یکی از مخالفان آن همین وزیر کنونی آقای حاجی بابایی بود نمی تواند مورد استفاده و یا بحث قرار گیرد ؟
آیا مسئولانی که به دنبال وارد کردن هزینه تحصیل در سبد خانوار هستند فکری برای کودکان و یا نوجوانان بازمانده از تحصیل کرده اند ؟

بهتر است مسئولان به صورت شفاف صحبت کنند !


اگر مسئولان تصور می کنند که ظرفیت های قانون اساسی پاسخگوی مسائل جامعه نیست می توانند آن را مورد بازنگری قرار دهند به شرط آن که همواره مصالح " ملت " را مورد توجه و اهتمام قرار دهند ...


۴ نظر:

شعبانی گفت...

سلام خسته نباشی وب لاگ خوبیه از این که به ما سر زدی سپاسگزارم . جسارتا عرض کنم یکی از مشکلات اساسی این است که کسی به قانون اساسی اهمیت نمی دهد . اگر مصلحت باشد کتاب خدا را تغییر می دهند که دادند قانون اساسی که جای خود دارد. پس استناد به قانون اساسی !!!!!!!! کاری دگر باید کرد!!!! از پوپولیسم نمی توان به آرامی به دموکراسی رسید!!!!

لینک باکس معلمان گفت...

با سلام خدمت همکار گرامی
بولتن های موجود در لینک باکس معلمان در خدمت شماست تا مطالب مد نظر شما را به اطلاع سایر همکاران برساند
متشکرم

ali گفت...

سلام.نامه یک مادر و پاسخ آیت الله منتظری.

به جای قاتل ندا نامزد او را دو ماه زندانی کردند!!!!

چه افرادی و ارگان هائی می توانند عامیلن قتل دکتر پوراندرجانی باشند؟

Unknown گفت...

آیت‌الله منتظری پدر انقلاب اسلامی فرمودند: 
حفظ نظام مقدمه ‌است برای حفظ و انجام دستورات اسلامی. اگر بنا باشد به بهانه حفظ نظام، اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه اسلام
بسیجیها برادران و پدران ما هستند ‌ای برادر بسیجی‌آیا وجدانا شما قبول دارید رفتار شما به مردم مسلمان ما، رفتار اسلامی هست
چطور این جمهوریه عزیز اسلامی ما دو‌ام خواهد آورد وقتی‌رفتار دولت با مردم مسلمان ما کاملا غیر اسلامی هست