۱۳۸۸ آبان ۲۶, سه‌شنبه

رئیس سابق فراکسیون فرهنگیان در مجلس و وزیر کنونی آموزش و پرورش کیست ؟


« یک مرد دوزنه وزیر آموزش و پرورش شد

حمیدرضا حاجی بابایی کیست؟






سرانجام حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش شد.
از آن جا که شناخت تاریخچه و یا بیوگرافی زندگی وی برای نقد عملکرد در آینده لازم است  ؛ مطلبی در سایت روز آنلاین با عنوان " یک مرد دوزنه وزیر آموزش و پرورش شد
حمیدرضا حاجی بابایی کیست؟ 
منتشر شده است .

البته سایت کانون فرهنگیان اصفهان این مطلب را بدون ذکر منبع آورده است .

متاسفانه این سایت  اکثر اوقات مطالب را بدون ذکر منبع منتشر می کند که امیدواریم این رویه توسط دوستان تغییر کند .


« یک مرد دوزنه وزیر آموزش و پرورش شد
حمیدرضا حاجی بابایی کیست؟


حمیدرضا حاجی بابایی سال 1338 در روستای مریانج همدان و در خانواده ای مذهبی متولد شد. خانواده اش از سیرکاران مریانج بودند. اصلیت شان متعلق به همان روستاست. خانواده بابایی از نظر مالی فقیر بودند و از سوی دیگر تعداد خواهر و برادران وی نیز زیاد بودند. دوران کودکی و نوجوانی اش در سختی و به کار و درس در همدان سپری شد. در دوران نوجوانی به کارهای مذهبی از جمله شرکت در مجالس تفسیر قرآن و نهج البلاغه روی آورد و همچنین در مراسم های مذهبی فعالیت داشت. از نظر درسی متوسط بود و سرانجام در 18 سالگی توانست از مدرسه شریعتی دیپلم علوم تجربی را اخذ کند.


در آن زمان خانواده هایی که از نظر مالی در مضیقه بودند و فرزندانی درسخوان داشتند، را به تربیت معلم هدایت می کردند تا هم درس بخوانند، هم کمک خرج خانواده باشند و از سوی دیگر مشکل سربازی آنها در سالهای بعد حل شده باشد. حاجی بابایی به مجرد پایان تحصیلات به دانشسرای همدان رفت. همان دوره با یکی از دختران اقوامش در روستای مریانج ازدواج کرد. چنانکه خاستگاه اجتماعی اش و معمول آن روزگار بود به فوج انقلابیون پیوست، اما نقش موثری بیش از همه افراد دور و برش نداشت. فضای تربیت معلم بود که فعالیت دانشجویان علیه حکومت را بررسی می کرد و در صورت تخطی آنها را اخراج می کرد، چنانکه امروز نیز این رویه در تربیت معلم ...
پیگیری می شود. دو سال بعد و در سال 58، فوق ديپلم تجربي ( دبيري) را از دانشسراي راهنمايي تحصيلي همدان گرفت.
هرچند انقلاب شده بود و او خود را برای کمیته ها ثبت نام کرده بود، اما مشغله معیشت و درس موجب می شد تا او از چنین فعالیت هایی دور بماند. با این همه عضویتش در بسیج و کمیته بعدها موجب پیشرفت وی شد. به مجرد اتمام تحصیل به رزن اعزام شد تا به عنوان دبیر مقطع راهنمایی مشغول به کار شود. یک سال بعد به مدیریت مدرسه ای در رزن را عهده دار شد که تا سال 60 ادامه داشت.
او سپس به مدت دو ماه معاون آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد و سپس تا سال 62 ریاست آموزش و پرورش این شهر را برعهده گرفت.
حاجی بابایی از سال 62 تا 64، ریاست آموزش و پرورش شهرستان کبودرآهنگ را عهده دار شد. سال 64 الهیات و معارف اسلامی را به عنوان رشته خود انتخاب کرد و به تهران آمد تا در دانشگاه تهران کارشناسی الهیات بخواند. او از این سال تدریس در مدارس کرج را آغاز کرد. سال 67 کارشناسی دبیری الهیات و معارف اسلامی را از دانشگاه تهران اخذ کرد و سپس به همدان بازگشت. او ابتدا دبیر دبیرستان های شهرستان همدان شد و دروس قرآن و دینی را در این مقطع تدریس کرد.
سال 70 برای او سال موفقیت بود. دوبار بدون کنکور وارد دانشگاه شد؛ این بار کارشناسی ارشد الهیات گرايش علوم قرآني و حديث در دانشگاه آزاد واحد كرج. همان زمان ریاست آموزش و پرورش شهرستان همدان را نیز برعهده گرفت. پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد و در سال 72، در مراكز تربيت معلم در مقطع كارداني و دوره عالي ضمن خدمت فرهنگيان ( كارشناسي) و دانشگاه آزاد به تدریس مشغول شد. این دوره تا سال 74 طول کشید.
او که با محافل سیاسی مرکز بیش از پیش آشنا شده بود، خود را به عنوان نامزد نمایندگی مجلس از شهرستان همدان معرفی کرد. حاجی بابایی توانست به عنوان نماینده مردم شهر همدان وارد مجلس پنجم شود. گویا اختلافات با همسرش از همین جا شروع می شود. موقعیت جدید و فرهنگ همسرش، همسری که در همدان ماند و جای خود را در تهران به دختری جوان داد. حاجی بابایی سپس وارد دوره دكتراي الهيات و معارف اسلامي گرايش علوم قرآني و حديث دوره عالي تحقيقات دانشگاه آزاد تهران شد. حاجی بابایی در عرض یک سال مدرک دکترای خود را این دانشگاه اخذ کرد. او هم زمان به تدريس در مراكز تربيت معلم و دوره عالي ضمن خدمت فرهنگيان و دانشگاه آزاد مشغول بود و در همین سال یعنی 74-75 به عنوان مدرس نمونه کشوری برگزیده شد. با اخذ دکترا در حالی که لباس نمایندگی را نیز بر تن داشت به عضویت هیئت علمی دانشگاه بوعلی همدان در آمد، با این حال هیچ گاه در آن دانشگاه تدریس نکرد.
حاجی بابایی در مجلس پنجم، به عنوان ریاست فراکسیون فرهنگیان مجلس برگزیده شد. منصبی که تاکنون نیز آن را عهده دار است. وی در همان دوره به عنوان نائب رئيس كميسيون محاسبات و بودجه و امور مالي مجلس ( کارپردازی) برگزیده شد. در انتخابات سال 76 از ناطق نوری حمایت می کرد و میدان دار انتخابات در همدان بود. با این وجود گفته می شود در آن دوره بیش از 80 درصد شهر همدان به محمد خاتمی رای دادند.
او در سال 78 دوباره در انتخابات دوره ششم مجلس شرکت کرد و دوباره به عنوان نماینده مردم همدان برگزیده شد. او در این دوره عضو کمیسیون تلفیق و کمیسیون تلفیق برنامه 4 توسعه بود. در مجلس ششم اصولگرایان در اقلیت بودند، اما با تمهید کروبی و مساعدت نمایندگان اصلاح طلب به عضویت كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در آمد، عضویتی که هنوز نیز ادامه دارد. در ماجرای اعتصاب و اعتراض نمایندگان موضعی در حمایت از رهبری نظام گرفت و اغلب نامه های اعتراضی نمایندگان را امضا نمی کرد. او به راحتی و با رد صلاحیت گسترده نمایندگان توانست به عنوان نماینده دوره هفتم وارد مجلس شود و این بار در هیئت رئیسه نیز قرار گیرد.
او در این مجلس از احمدی نژاد بسیار حمایت کرد و همراه با حداد عادل و باهنر موجبات انفعال مجلس در قبال دولت را به وجود آورد. در دوره هشتم نیز او به عنوان نماینده مجلس انتخاب شد و بازهم در هیئت رئیسه قرار گرفت. به این ترتیب او از سال 74 تا 88 ردای نمایندگی بر تن داشته و با سابقه ای پیش از 14 سال گذشته قرار است بزرگترین وزارتخانه کشور را هدایت کند. به اعتقاد نمایندگان به دلیل سابقه اش در مجلس او خواهد توانست بیش از 200 رای بیاورد. سابقه ای که نمایندگان اصولگرا در ارتباط با امور فرهنگی می دانند و در مجلس منظور از فرهنگ همان آموزش است. در حالی که وی بیش از 12 سال است که در کمیسیون امنیت ملی و هیئت رئیس مجلس و یا کمیسیون تلفیق عضو بوده است. او در مجلس هشتم نیز از احمدی نژاد حمایت کرد و مدام از نمایندگان درخواست می کرد که برای مقابله با دشمنان با احمدی نژاد مخالفت نکنند. گفته می شود که وی قرار است که سخنگویی هیئت دولت را نیز برعهده گیرد.
حاجی بابایی متاهل است و دو همسر دارد، شاید به همین دلیل در حمایت از ماده ای در لایحه خانواده دولت مبنی بر تسهیل چندهمسری، سخن سرایی می کرد. وی دو کتاب به نام های "رشد از ديدگاه قرآن و روانشناسان" و "نقد و بررسي تاريخ تفسير قرآن به قرآن" را در شرف چاپ دارد. حاجی بابایی در میان مردم شهر خود شهرت خوبی ندارد و اغلب همدانی ها ادعا می کنند که به وی رای نداده اند. همچنین در مجلس شنیده شد که در ازای حمایت حاجی بابایی از استانداری برادر رحیمی معاون احمدی نژاد، در استان همدان، وی از سوی رحیمی به عنوان وزیر آموزش و پرورش به احمدی نژاد توصیه شده است. حمیدرضا حاجی بابایی قرار است وزارت آموزش و پرورش عهده دار شود.






۳ نظر:

ناشناس گفت...

تیتر خوبی را انتخاب نکرده اید. لطفا تغییرش دهید .حریم زندگی خصوصی را حافظ باشیم.

سخن معلم گفت...

سلام
عنوان مطلب از سایت روز آنلاین بدون دخل و تصرف گرفته شده است .
تیتر اصلی سخن معلم همان است که در بالا آمده است .
سبز و پیروز و پایدار باشید.

پاکنویسهای یک معلم گفت...

سربلند باشید