۱۳۸۸ آبان ۱۸, دوشنبه

مقبولیت بالای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش آقای حاجی بابایی در میان " نمایندگان " و یا " معلمان " ؟!







ما منتظر حضور ایشان در پست وزارت آموزش و پرورش و نقد برنامه ها و عملکرد ایشان هستیم اما در مورد مقبولیت از نوع " بالای " ایشان.....
گذشت زمان آن را ثابت خواهد کرد !





 

شایسته است هر کسی که سخنی می گوید مستند به شواهد و مدارک متقن و محکم باشد به خصوص که این شخص نماینده مجلس نیز باشد !
برخی از نمایندگان مجلس ( بخوانید راه یافتگان به مجلس ! ) تصور می کنند همین که لقب نمایندگی به آن ها اعطا شد سخنان آنان عین مدرک بوده و نیازی به اثبات ندارد !
نمونه این مساله ، سخنان نماینده کرج است که سخن از مقبولیت بالای آقای حاجی بابایی در میان فرهنگیان رانده است !

فاطمه آجرلو در گفت‌وگو با شبکه ایران:
حاجی بابایی مقبولیت بالایی بین فرهنگیان دارد
فاطمه آجرلو گفت: حاجی بابایی به دلیل یپگیری مسایل و مشکلات فرهنگیان از مقبولیت بسیاری در آموزش و پرورش برخوردار است.
فاطمه آجرلو عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با شبکه ایران در مورد گزینه پیشنهادی رییس جمهور برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: حاجی بابایی تقریبا مدت 6 سال است که رییس کمیسیون فرهنگیان مجلس است و در ریز مسایل و مشکلات روز آموزش و پرورش قرار دارد.
وی در ادامه با اعلام موافقت اکثر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات با گزینه پیشنهادی رییس جمهور برای وزارت آموزش و پرورش گفت: گزینه معرفی شده از سوی رییس جمهور فردی است که با مشکلات آموزش و پرورش چه در حوزه سخت افزاری و چه در حوزه نرم افزاری به خوبی آشناست.
وی همچنین در مورد برنامه‌های ارایه شده از سوی حاجی بابایی گفت: برنامه‌های ایشان در چند حوزه تعریف شده است و برای دوره‌های زمانی کوتاه مدت‌، میان مدت و بلند مدت ایشان برنامه‌هایی به مجلس ارایه کرده است و این برنامه‌ها کاملا مطابق با سیاست‌های دولت است.
آجرلو در ادامه افزود: یکی از نقاط قوت ایشان که به احتمال بسیار زیاد باعث جلب نظر مثبت مجلس خواهد شد این است که ایشان به دلیل پیگیری مسایل و مشکلات فرهنگیان در مجلس دارای مقبولیت در بدنه آموزش و پرورش و هم مجلس است.
وی در مورد علت رد گزینه‌های قبلی گفت: گزینه‌هایی که قبلا برای تصدی وزارت آموزش و پرورش از سوی رییس جمهور مطرح شد به دلیل نا آشنا بودن مجلس و همچنین وزارت آموزش و پرورش با مقاومت نمایندگان روبرو شد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در ادامه افزود: حاجی بابایی به دلیل داشتن روحیه قانونگذاری و اشرافی که نسبت به مسایل آموزشی دارد گزینه مناسبی برای این سمت به شمار می‌رود.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که ایشان چه برنامه‌ای برای حل مشکل معلمان حق التدریسی به مجلس ارایه داده‌اند گفت: بحث معلمان حق التدریس را نمی‌شود به صورت یکطرفه حل کرد،‌ این مشکل علاوه بر این که به مصوبه مجلس نیاز دارد همکاری دولت را نیز می‌طلبد و جایگاهی که ایشان بدست آورده‌اند به خاطر تلاشی است که برای حل این مشکل تا کنون داشته‌اند.
آجرلو در ادامه افزود: یکی دیگر از برنامه‌هایی که ایشان به مجلس ارایه کرده‌اند و پیگیر آن هستند طرح جامع یا همان بحث ایجاد تحول در آموزش و پرورش است، از این گذشته ما قوانینی داریم که هنوز اجرایی نشده است و اجرای آن‌ها دراولویت قرار دارد مانند احیای معاونت پرورشی.
شماره خبر : ۲۹۶۵۸
تاريخ خبر : ۱۳۸۸/۰۸/۱۸


" سخن معلم " بارها در مورد آقای حاجی بابایی و عملکرد ایشان مطالبی نگاشته است .
از جمله :
در حاشیه معرفی آقای حمید رضا حاج بابایی ...شورای عالی آموزش و پرورش را ملی کنید ...
آقای شیرزاد عبداللهی نیز مطلبی در این مورد و قبل از معرفی ایشان به مجلس نوشته اند که آگاهی از آن خالی از لطف نخواهد بود :
مروری بر مواضع حاجی بابایی در باره آموزش و پرورش
وعده های 13 ساله
معرفی احتمالی حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان در مجلس ، برای تصدی وزارت آموزش وپرورش را می توان حاصل نوعی توافق بین دولت و مجلس دانست . با توجه به گزینه های قبلی احمدی نژاد ، این یک انتخاب نامتعارف است.
برخی نمایندگان توافق سیاسی نمایندگان استان همدان با یکی از معاونان احمدی نژاد را در این انتخاب موثر می دانند.
آموزش و پرورش با حدود 14 میلیون دانش آموز و حدود یک میلیون کارکنان رسمی و چند صد هزار کارمند و معلم قراردادی ، شرکتی ، حق التدریس، پاشنه آشیل دولتهاست.
نمایندگان مجلس همواره در 12 سال گذشته منتقد سیاست های دولت در حوزه آموزش و پرورش بوده اند. حسین مظفر ، مرتضی حاجی و محمود فرشیدی وزرای اسبق هر سه استیضاح شد ند. علی احمدی وزیر سابق هم اگر چه استیضاح نشد ، اما در دوره کوتاه وزرت او آموزش وپرورش و مجلس پر تنش ترین رابطه را با هم داشتند.
وزرای آموزش وپرورش همواره گلایه کرده اند که انتقادات نمایندگان عمدتا منشا و ریشه اصولی ندارد. سال پیش یکی از معاونان علی احمدی آماری منتشر کرد که طبق آن بیش از 80 درصد مکاتبات نمایندگان با مدیران آموزش وپرورش، در باره استخدام افراد بیکار و یا انتقال کارکنان آموزشی از شهرهای کوچک به شهر های بزرگ و تهران بوده است. علاوه بر این ها ، بحث عزل و نصب مدیران به خصوص در شهرستانها هم یکی از چالش های همیشگی بین مجلس و وزیر است.
منتقدی ناتمام - نماینده ادوار پنجم تا هشتم همدان در مجلس کار خود را در این وزارتخانه به عنوان دبیر دینی و قران آغاز کرد . مدت کوتاهی هم پیش از ورود به مجلس پنجم مدیر کل آموزش پرورش استان همدان بود. او که متولد شهر- روستای مریانج در شش کیلومتری همدان است ، از جمله نمایندگان فرهنگی است که در مدت حضور 13 ساله خود ، هیچگاه سابقه معلمی خود را فراموش نکرده است .
حاج بابایی در دوره اصلاحات منتقد پرشور سیاست های دولت در حوزه آموزش و پرورش بود. نماینده همدان چند بار در جلسات کانون صنفی معلمان شرکت و مطالبات معلمان برای رفع تبعیض و افزایش حقوق و مزایا را تایید کرد. نمایندگان تشکل ها بارها در مجلس ششم با این عضو فراکسیون اقلیت دیدار کردند.
با روی کار آمدن دولت هشتم ، حاجی بابایی فاصله خود با تشکل ها را بیشتر کرد. لحن او در انتقاد از وزرای این دوره کندترو محافظه کارانه تر شد. درموضوع سوالات موهن امتحان ضمن خدمت فرهنگیان، حاجی بابایی در مجلسی که اکثریت آن را دوستان و همفکرانش تشکیل می دادند، چندان حرارتی از خود نشان نداد .
او از مدافعان تصویب لایحه مدیریت خدمات کشوری بود. در تصویب لوایح دولت برای تامین کسری بودجه آموزش و پرورش نقش فعالی داشته است.
در سال 85 در اجتماع اعتراضی معلمان در برابر مجلس در حالی که نمایندگانی مانند کوهکن و علی عباسپور تهرانی حاضر شده و سخنرانی کردند جای نماینده همدان خالی بود.
وزیر مسئول است - شاید بهترین راه برای شناخت افکار این نماینده اصولگرا ، مراجعه به اظهار نظرهای او در 12 سال گذشته است. در جلسه استیضاح مرتضی حاجی ، در شهریور ماه سال 82 ، حاجی بابایی به نمایندگی از سوی استیضاح کنندگان ، سیاست های دولت اصلاحات در حوزه آموزش وپرورش را در چند محور اساسی به چالش کشید.
او بر مسئولیت شخص وزیر تاکید کرد و گفت : « می فرمایند تقصیر وزیر نیست. تقصیر ساختار است. ما وزیر فرستادیم در اموزش وپرورش یا ساختار ؟ این ساختار را کی باید درست کند؟ ...» . در همین ارتباط گفت :« چرا وزیر نفت می تواند در سازمان مدیریت برای کلیه پرسنل خود پول بگیرد اما وزیر آموزش وپرورش نمی تواند...».
وی مهم ترین ضعف وزیر وقت را در حوزه « رفاه ، معیشت ، رفع تبعیض و احقاق حقوق معلمان » دانست و گفت :« شما کدام تشکل آموزش وپرورش و نمایندگان معلمان را دارید که احساس رضایت از وضعیت بکند؟». حاجی بابایی پا را از این هم فراتر گذاشت و خواستار برگزاری رفراندم شد تا معلوم شود « ...این یک میلیون و هشتاد هزار نفر چند درصدش شما و این وزیرتان را قبول دارد».
نماینده همدان در مجلس ششم به تفاوت حقوق بین مدیران و کارکنان اشاره کرد و با ذکر اطلاعاتی به مقایسه حقوق یک مدیر در جه چندم اموزش وپرورش که بیش از 15 برابر حقوق یک معلم است پرداخت .
وی در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان گفت :« 613 هزار معلم عضو صندوق هستند ، آیا یک معلم نیست که مدیرعامل شود . که برود عضو هیات مدیره شود؟». حاجی بابایی در بخشی از سخنان خود گفت :« وزیر یا می تواند از حقوق معلمین دفاع کند که باید آثار داشته باشد و اگر نمی تواند باید استعفا کند».
آزمونی جدی - هرچند استیضاح موضوعی مربوط به گذشته است، اما این سخنان همچنان از اهمیت برخوردار است ، به این دلیل که گوینده این سخنان در آستانه نشستن بر صندلی وزارت آموزش وپرورش است و اقلیت آن روز مجلس اکنون دولت و مجلس را در اختیار دارد و مهم تر اینکه با گذشت 6 سال از بیان این انتقادها، هنوز هم طرح آنها موضوعیت دارد.
در حالی که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران حداقل هزینه یک خانوار 4 نفره شهری بیش از 800 هزار تومان است، حقوق معلمان به طور میانگین 350 تا 400 هزار تومان است ، در چنین شرایطی چگونه می توان از رفاه و معیشت و رفع تبعیض سخن گفت ؟ مدیران و بخشی از کادر اداری وزارت آموزش و پرورش علاوه بر حقوقهای آنچنانی، از انواع مزایای جانبی و پاداش های مختلفی برخوردارند ، اما معلمان جز حقوق خشک و خالی دریافتی دیگری ندارند.
طرح وزیر پیشنهادی برای رفع این تبعیض درون سازمانی چیست ؟ نظر امروز حاجی بابایی در مورد«رقم های میلیاردی در رابطه با یک درصد خارج از شمول که مصیبت به بار آورده» چیست؟ آیا معلم سابق دینی و قرآن می تواند مانند وزیر نفت در هیات دولت سینه سپر کند و حق آموزش وپرورش و معلمان را از سازمان مدیریت بگیرد؟
وضعیت صندوق ذخیره در 6 سال گذشته بدتر شده است. اکثر مدیران این صندوق نه تنها معلم نیستند بلکه از ارگانهای دیگر آمده اند . وزیر جدید با صندوق چه می کند ؟ آیا حضور ایشان در دولت دهم پایانی است بر سالها کسری بودجه و تعویق در پرداخت مطالبات معلمان و سرانه مدارس. حاج بابایی باید صراحتا برنامه خود را برای سر و سامان دادن به وضعیت آشفته نیروی انسانی این وزارتخانه اعلام کند.
اگر قرار است او وزیر وزارتخانه ای مهجور و دست چندم شود ، اگر قرار است مساله رفاه و معیشت معلمان به بهانه زیاد بودن معلمان و بار مالی برای 4 سال آینده به تعویق بیفتد. اگر در کاستن فشار از روی تشکل های صنفی فرهنگیان نا توان است. اگر نمی تواند مانند وزرای دیگر بودجه واقعی آموزش و پرورش را از معاونت مدیریت بگیرد ، اگر قادر به غلبه بر گروه بندی های با نفوذ اداری نیست بهتر است پا در این ورطه نگذارد ، باید منتظر اعلام برنامه حاج بابایی ماند.
مسکوت گذاشتن موضوعات مشخص و پرداحتن به کلیات این تصور را تقویت می کند که در دوره وزارت او باز هم در بر همان پاشنه سابق می گردد و مهم ترین کار وزیر بازتقسیم پست های مدیریتی بین گروه های ذی نفوذ ، و غرق شدن در مسایلی مانند نقل و انتقال و استخدام های سفارشی و ادامه روز مرگی است.



شاید حضور آقای حاج بابایی در پست وزارت آموزش و پرورش آزمونی فیصله بخش باشد برای آن چه که تاکنون ایشان در مورد آموزش و پرورش و مسائل آن ادعا نموده است .
اما این مساله نیز باید مورد توجه قرار گیرد که هر وزیری بدون همراهی با تشکل های معلمان مشکلات جدی و اساسی پیدا خواهد کرد ...
ما منتظر حضور ایشان در پست وزارت آموزش و پرورش و نقد برنامه ها و عملکرد ایشان هستیم اما در مورد مقبولیت از نوع " بالای " ایشان.....
گذشت زمان آن را ثابت خواهد کرد ...







۱ نظر:

علی مصلحی گفت...

سلام.امروز به دنبال محبوميت مسئولين در بين مردم و يا اصناف مشخص و مرتبط با پست آن مقام مسئول نگرديم.ملاك انتخاب با وكيلالدوله هاست.ياحق