۱۳۸۹ فروردین ۲۷, جمعه

کجا بودیم ... به کجا رسیدیم ! ما همان بودیم که هستیم شما چه ...













برخی مواقع وقتی به اطراف نگاه می کنیم و مقایسه ای بین گذشته و حال و ترسیم چشم انداز ( اگر وجود خارجی داشته باشد ) انجام می دهیم نمی توانیم سکوت کنیم و عنوان کنیم که ما به عنوان یک فعال صنفی در حوزه آموزش و پرورش و یا پیگیر مسائل آموزش و پرورش کاری به این چیزها نداریم !


به قول معروف " تخصص ما فقط یک چیز است و آن آموزش و پرورش " !


چگونه یک معلم می تواند مسائل پیرامون خود را مشاهده کند اما تنها مساله مهم برایش همان " فیش حقوقی " و یا " مسائل مشابه " باشد !


به قول یک فعال صنفی که می گفت هر وقت همکاران مرا در مدرسه می بینند به یاد حقوق شان می افتند !


البته برخی در این مسائل با احتیاط وارد شده و می گویند که فعالان صنفی آموزش و پرورش باید نسبت به این مسائل آگاه و حساس باشند اما نیازی نیست که در مواضع رسمی خود بیان کنند !


همان نظاره گری کافی است ...
شاید از این جاست که فعالان حوزه اجتماعی از مطالبات مردم عقب می افتند !


سخن معلم سعی وافری کرده است که در حوزه آموزش و پرورش حرکت کند و بر خلاف برخی در مواقع لازم در حرکت ها و خیزش های اجتماعی وارد شده و تحلیل نیز ارائه کرده است .


قبلا هم گفته ایم که نگاه به مسائل آموزش و پرورش باید یک " دید و تحلیل سیستمی " باشد و مسائل آن نمی توانند به صورت " انتزاعی و یا مستقل " مورد تحلیل و یا تعلیل قرار گیرند .


برخی از فعالان صنفی حوزه آموزش و پرورش در این گونه مسائل تا حدی جلو می آیند اما به محض رسیدن به این خط و از ترس این که مبادا وارد خطوط قرمز شوند و یا متهم به خط شکنی و یا هنجار شکنی شوند از ارائه راهکار و یا برون رفت طفره می روند ...


سال هاست که در این نقطه و یا به عبارتی " خط " بین ما و دیگران مناقشه هست و منتقدان ما بدون داشتن یک تئوری مشخص و یا آینده نگر صرفا بر اساس تراوش های حاصل از روزمرگی حرکت می کنند و دیگران را نیز توصیه به پیروی از این مسیر می کنند !


 (حتی اتحادیه ها و یا سندیکاها با کارکردهای کاملا مشخص و مستقل در کشوهای توسعه یافته در برابر جریانات و حرکت های اجتماعی بزرگ بی تفاوت نیستند و واکنش نشان می دهند )


می توان گفت اکثریت قریب به اتفاق تشکل ها حداقل در حوزه آموزش و پرورش پس از دوم خرداد 76 پا به عرصه وجود نهادند .


ما تنفس در آن فضا و فضای کنونی را دیده و آزموده ایم .


مدعیان سابق و اصحاب قدرت ( در حال حاضر ) دائما دولت اصلاحات را به تخطی از برنامه ها و بی توجهی به نیازهای اصلی و واقعی  مردم متهم می کردند ...


از فضای فرهنگی کشور به شدت انتقاد کرده و آقای خاتمی را مسئول این ناهنجاری های اخلاقی ( اگر بود ! ) معرفی می کردند ...


دائما دم از اقتصاد و معیشت مردم می زدند ...


... اما الان کار به جایی رسیده است که نه تنها اجازه فعالیت به همان تشکل های سابق داده نمی شود بلکه حتی وبلاگ آن ها هم تحمل نمی شود و در معرض فیلترینگ و یا مسدود سازی و... قرار می گیرد !


کجا بودیم و به کجا رسیدیم ...


آیا رواست دوستی که تا دیروز دائما روی اخبار جنبش سبز ( به عنوان بخشی از مطالبات مردم ) کار می کرد و اکثر مطالب وبلاگ وی را این گونه اخبار و تحلیل ها تشکیل می داد اکنون و حتی سال نشده سخن از تعامل و همکاری بدون شرط و یا قید با این دولت و نماینده آن در آموزش و پرورش می زند !


آیا فراموشی به این سرعت ؟
آیا این به نوعی " افراط و تفریط " نیست ؟


آیا نباید قائل به اصولی بود ؟


داستان مدیریت قورباغه ای را فراموش کرده ایم !


آیا آن آموزه ها و مطالبات یک مسیر بود و یا این که بر اساس پیروی از موج و همرنگی با محیط صورت می گرفت ...


البته نمی توان بر اساس یک ریتم و یا سرعت حرکت کرد و باید که در مقابل مسائل منعطف بود اما اگر این انعطاف و یا قولی " واقع بینی " به " استحاله ختم شود چه باید کرد ؟


آیا به قول معلم بزرگ " دکتر شریعتی " غرق شدن در یک مساله و خود انسانی را فراموش کردن و تن به " الیناسیون " سپردن ما را به کجا خواهد برد ...


حتی اگر این مساله در حوزه آموزش و پرورش و مسائل آن باشد !


در پایان و برای این که مقایسه ای بین دو فضا و گفتمان و نیز " نوع مطالبات و بازگویی آن ها  " و حرکت جبری تاریخ  صورت گیرد سخنی از رئیس مجمع روحانیون مجلس را به نقل از خبرگزاری مهر می آوریم ...


قضاوت با شماست !


" مهر : رئیس مجمع روحانیون مجلس از دعوت سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی برای حضور در این مجمع و توضیح در خصوص اقدامات این دستگاه در مسائل فرهنگی خبر داد.


محمد تقی رهبر در گفتگو با مهر اظهار داشت: در خصوص مسائل فرهنگی کشور و روند نامطلوبی که طی می شود خواهان توضیحاتی از سوی مسئولان مربوطه از جمله مسئولان نیروی انتظامی و فرماندهان نیروی انتظامی هستیم.
وی با بیان اینکه از سردار احمدی مقدم دعوت شده تا هفته آینده در جلسه مجمع روحانیون مجلس حضور یابد، گفت: ما در خصوص مسائل فرهنگی دیداری را هم با رئیس جمهور خواهیم داشت تا مشخص شود دولت برای ارتقاء سطح فرهنگ جامعه و مبارزه با ناهنجاری های فرهنگی چه برنامه ای دارد.
رهبر گفت: تهاجم فرهنگی مقابل چشم خود ما در حال انجام است اما هیچ حرکت مطلوبی برای جلوگیری از آن مشاهده نمی شود حتی برخی اقدامات که با فساد آشکار مقابله می کرد مورد حمایت واقع نشد.
نماینده تهران اظهار داشت: اگر برنامه هایی چون گشت ارشاد و انواع مبارزات نیروی انتظامی دارای اشکالاتی است بهتر بود اشکالات رفع می شد و اصل موضوع باید پابرجا می ماند. مبارزه با فساد فرهنگی راهکارها و شاخص های مختلفی دارد لازم است مجلس حرکت جدی در این خصوص داشته باشد. ما روحانیون مجلس که پرچم اسلام روی دوش ما گذاشته شده احساس می کنیم باید در این خصوص پیشقدم باشیم و از مسئولان مربوطه پاسخ بخواهیم.
وی گفت: از فرمانده نیروی انتظامی و مسئولان وزارت کشور دعوت کرده ایم تا با حضور در جلسه مجمع توضیح دهند برای جلوگیری از توضیح فیلم ها و سی دی های مبتذل نحوه توزیع مواد مخدر، گسترش سرقت و بد حجابی چه برنامه ای در کشور دارند ما امروزه شاهد معاشقه های آشکار روی نیمکت پارکها هستیم که به صورت عادی در جریان است این تهدیدی برای جامعه است که باید با آن مقابله شود.
رهبر خاطر نشان کرد: زمان این دیدار هنوز مشخص نیست. فرمانده نیروی انتظامی باید زمان را اعلام کند زیرا ما آمادگی داریم طبق ساعت ها و برنامه هایی که به نیروی انتظامی داده ایم این دیدار انجام شود انتخاب زمان و وقت مناسب با ایشان است ".

هیچ نظری موجود نیست: