۱۳۸۹ فروردین ۳۰, دوشنبه

دور زدن قانون توسط حاجی بابایی ، عادت و یا طبیعت ... اتمام حجت مجلس ، گام بعدی چیست ؟












حاجی بابایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش این دولت مدت ها نماینده مجلس و دو دوره رئیس فراکسیون فرهنگیان آن بوده است و برخی هنگام رای اعتماد به ایشان ، آن را یک نکته و کارنامه مثبت تلقی می کردند ...


اما ایشان از ابتدای تصدی مقام وزارت آن گونه که باید و شاید است تعامل مثبت و رضایت بخشی با همکاران سابق خود نداشته است به گونه ای که اخیرا رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس سخن از " اتمام حجت " با ایشان رانده است !


بخوانید :


" رييس كميسيون آموزش مجلس در گفت‌و‌گو با ايلنا:


براي تصويب تغييرات آموزشي در مجلس با وزير آموزش‌و پرورش اتمام حجت كرده‌ايم
مصوبه تغيير ساختار آموزشي بدون نظر مجلس قطعا اجرا نمي شود/نمي‌توان تصميم گرفت اين تغيير از ابتداي مهر اعمال شود بلكه نخست بايد زيرساختارها، تغيير در كتب درسي و آماده‌سازي معلمان اعمال شود.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: ما با وزير آموزش و پرورش اتمام حجت كرده‌ايم كه قطعا وزارت آموزش و پرورش بدون تصويب مجلس نمي‌تواند اقدام اجرايي انجام دهد و اميدواريم كه وزير آموزش و پرورش حتما به اين مساله توجه داشته باشد.


علي عباسپور تهراني‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به اينكه مصوبه تغيير ساختار آموزشي بدون نظر مجلس قطعا اجرا نمي شود، گفت: بدون تصويب مجلس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را فاقد ظرفيت اجرايي مي‌دانيم كه اين موضوع را به دكتر حاجي‌بابايي هم اعلام كرده‌ و از وي خواسته‌ايم تا نسبت به اين مساله دقت كند، چرا كه اين تغييرات نبايد عجولانه انجام ‌گيرد، نمي‌توان تصميم گرفت اين تغيير از ابتداي مهر اعمال شود بلكه نخست بايد زيرساختارها، تغيير در كتب درسي و آماده‌سازي معلمان اعمال شود و پس از آن با يك بصيرت و دقت‌نظر اين تغيير انجام شود و ما با وزير آموزش و پرورش اتمام حجت كرده ايم كه قطعا وزارت آموزش و پرورش بدون تصويب مجلس نمي‌تواند اقدام اجرايي انجام دهد و اميدواريم كه وزير آموزش و پرورش حتما به اين مساله توجه داشته باشد.


رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تاكيد بر اين‌كه ما با تغيير نظام آموزش و پرورش موافق هستيم، اما اختلاف نظر اين است كه حتما بايد اين تغيير نظام آموزشي به تصويب مجلس برسد، گفت: نبايد شورايي مانند شوراي عالي انقلاب فرهنگي به اين مساله بپردازد و بررسي انجام دهد، بلكه بايد نقطه نظرات نهايتا به مجلس منعكس شود و مجلس هم بر اساس اين مصوبات و خطوط كلاني كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تعيين كرده، سيستم جديد نظام آموزش و پرورش كشور را تصويب و تبديل به قانون كند."


پايان پيام
1389/1/22 - 12:58

کد خبر : 116642
چرا کار به این جا رسیده است ؟


آیا کار کردن با شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن بر عهده رئیس دولت است آسان تر از روبه روشدن با مجلس و نمایندگان است ؟


آیا این مساله نمی تواند ناشی از این باشد که ما ایرانیان حوصله کارهای جمعی و گروهی را نداریم و برای ما نتیجه همیشه مهم تر از فرآیند بوده است ؟


اگر قرار باشد امور جاریه کشور به دست نهادهای انتصابی رتق و فتق گردد پس اصولا این همه هرینه برای برپایی نهادهای انتخابی چه محملی می تواند داشته باشد ...


آیا حاجی بابایی نیز به سرنوشت اکثریت وزرای پس از انقلاب گرفتار و به لبه تیز و دوسویه " استیضاح " سپرده خواهد شد ؟


آیا اصولا شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی موازی به شمار نمی آید ضمن آن که از این نهاد هیچ نامی در قانون اساسی برده نشده است ؟
از همه این ها که بگذریم " احترام امامزاده را متولی نگه می دارد " !
شاید این دولت و مسئولان آن به ماهیت و عملکرد نهایی مجلس پی برده اند و می دانند که همیشه راه حلی هم هست !


بهتر است آقای حاجی بابایی بر خلاف ذهنیت و نیز اصول کاری آقای احمدی نژاد که بر مدار " شخص " می گردد تن به قواعد کار جمعی داده و از تک روی و یا تعجیل در تغییرات نظام آموزشی پرهیز کند ضمن آن که سخن معلم به حساسیت ایشان در برخی موارد مربوط به معیشت و منزلت معلمان احترام می گذارد .


سخن معلم قبلا در یاداشتی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی را به نقد کشیده است که با توجه به اهمیت آن مجددا آورده می شود :


"شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از نهادهای مهم و اثرگذار در هدایت و جهت دهی سیاست های فرهنگی کشور است .


از آن جا که در نظر داریم عملکرد کمیته تعلیم و تربیت این شورا را نقد کنیم لازم است تا نگاهی مختصر به شکل گیری و فلسفه تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشیم :


« شورای عالی انقلاب فرهنگی یكی از نهادهای حکومتی ایران است كه پس از انقلاب با فرمان آیت الله خمینی تشكیل شد. گسترش نفوذ فرهنگ اسلامی در شئون جامعه و تقویت انقلاب فرهنگی و اعتلای فرهنگ عمومی و تزکیه محیط‌های علمی و فرهنگی از افکار مادی و نفی مظاهر و آثار غربزدگی از جمله اهداف اين شورا است.


منبع : ویکی پدیا


روح الله خمینی در جمع اعضای ستاد انقلاب فرهنگی ‌دستور می‌دهد برای بازگشایی دانشگاه‌ها، ستاد انقلاب فرهنگی سابقه‌ی تک تک افراد را بازبینی کند و از اعضای ستاد می‌خواهد که «سازمانی» درست کنند که فعالیت‌های کلیه اساتید و دانشجویان را زیر نظر داشته باشد. او وظایف آن‌ها را چنین برشمرد:


«الان كه شما بخواهید دانشگاه را برای پذیرفتن معلم ، پذیرفتن شاگرد، مهیا كنید، یك عده زیادی چهره هایشان را از آنی كه هستند بر می گردانند به یك چهره های اسلامی ، و خودشان را در دانشگاه به عنوان معلم ، به عنوان - مثلا - شاگرد، جا می زنند. این را باید یك فكری برایش بكنید. همه مسلمانند و همه متقی ، همه با این نهضت اسلامی موافق، لكن سوابقشان را باید الان ملاحظه كرد؛ یعنی، بنابراین باشد كه یك گروههایی [باشند] برای رسیدگی به سوابق معلمها، به سوابق اینهایی كه می خواهند مثلا وارد بشوند، تا دوباره این مركز تجمع افرادی [نشود] كه آنجا بیایند و قضیه تحصیل نباشد و قضیه جهات سیاسی باشد و اینطور چیزها. ...


از اولی كه بناست دانشگاه باز بشود و بناست معلم پذیرفته بشود، مهم این است این معلم [هایی ] كه الان می آیند و اظهار چه می كنند و شهادت می دهند و می گویند ما مسلمان و چه و چه هستیم ، به این اكتفا نشود؛ سوابق این دیده بشود كه این چطور آدمی بوده است ؛ چه كاره بوده است ؛ در دانشگاه كه بوده چه می كرده ، چه درس می داده ؛ چه جور برخورد می كرده با جوانها و چه توطئه ها داشته یا نداشته . این مسائل خیلی باید بررسی بشود كه دانشگاه وقتی باز می شود، یك دانشگاهی باشد كه حالا صد در صد نشد، [طوری ] باشد كه اشخاصش اشخاص صحیح باشند و بعد هم كه باز می شود، یك بازرسی‌هایی لازم است به اینكه در همه جا حاضر باشند؛ برای اینكه معلمین با دانشجوها چه جور برخورد دارند و غیر برنامه درسی شان چه حرف ها آن جا هست ؛ چه چیزها آنجا مطرح می كنند. اگر دیدند چیزهایی انحرافی است ، اطلاع بدهند. و یك سازمانی باشد برای اینكه اگر هر یك از معلمین یك همچو كاری بخواهند بكنند،[بررسی ] بشود. اگر - مثلا - گروه ها بخواهند در دانشگاه باز این بساط را درست كنند، حاضر باشند یك اشخاصی برای اینكه مانع از این امور بشوند.» (۱ )


( امام ) خمینی در حکم خود به اعضای منتخب ستاد انقلاب فرهنگی به صراحت مسئولیت انتخاب اساتید را به عهده‌ی این ستاد گذاشته و گفت :


«از بین اساتید مسلمان و كاركنان متعهد و دانشجویان متعهد با ایمان و دیگر قشرهای تحصیلكرده ، متعهد و مومن به جمهوری اسلامی دعوت نمایند تا شورایی تشكیل دهند و برای برنامه ریزی رشته های مختلف و خطمشی فرهنگی آینده دانشگاهها، بر اساس فرهنگ اسلامی و انتخاب و آماده سازی اساتید شایسته متعهد و آگاه و دیگر امور مربوط به انقلاب آموزشی اسلامی اقدام نمایند.»۰( ۲ )


 ( امام ) خمینی همچنین در پیام نوروزی خود، در فروردین ۵۹ بر تصفیه دانشگاه ها تأکید کرده و گفت:


«باید انقلاب اسلامی در تمام دانشگاه‌های سراسر ایران به وجود آید. تا اساتیدی که در ارتباط با شرق و یا غرب‌اند تصفیه گردند و دانشگاه محیط سالمی شود برای تدریس علوم عالی اسلامی.»( ۳ )


۱- صحیفه‌ی نور جلد ۱۳ صفحه‌ی ۲-۳


۲- صحیفه‌‌ی نور جلد ۱۲ صفحه‌ی 431


۳- روزنامه اطلاعات ۶ فروردین ۱۳۵۹ ص ۴


منبع : ویکی پدیا


موسسات ، نهادها و شوراهای وابسته و اقماری فراوانی توسط این شورا تشکیل شده است که یکی از این کمیسیون ها ، کمیسیون تعلیم و تربیت است و در حال حاضر مسولیت آن را آقای دکتر فانی بر عهده دارند .


در دفاعیه ای که دبیر خانه این شورا در تاریخ 26 آذر 1386 به بخش خبری سایت " الف " تحت عنوان " نگاهی به عملکرد دو ساله شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نموده است عملکرد کمیسیون تعلیم و تربیت این شورا چنین بیان شده است :


« تدوين سياست هاي راهبردي تأمين، نگهداشت و ارتقاء منابع انساني در حوزه تعليم و تربيت؛ تدوين راهبردها و سياست هاي تعامل نظام تعليم و تربيت با فرايند جهاني شدن؛ تدوين راهبردها و سياست هاي تعامل نظام تعليم و تربيت با فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي؛ تدوين راهبردها و سياست هاي ترويج الگوي زندگي سالم در حوزه تعليم و تربيت؛ تعيين شرايط احراز پست مديريت ارشد در حوزه ي تعليم و تربيت؛ تعيين سياست هاي ثبت تجربيات مديريتي و تحولات نظام تعليم و تربيت؛ طراحي ساز و كار رصد كردن و مسأله يابي در حوزه تعليم و تربيت؛ تعيين راهبردها و سياست هاي مديريت تحول در حوزه تعليم و تربيت؛ تعيين راهبردها و سياست هاي تحول در مديريت در حوزه تعليم و تربيت و آينده نگري و تعيين عوامل محتمل الوقوع مؤثر بر نظام تعليم و تربيت از مهم ترين فعاليت هاي كميسيون تعليم و تربيت در دوره اخیر محسوب می شوند. »


این در حالی است که سایت الف در تاریخ 20 آذر 1386 در مطلبی با عنوان " شورایی که به وظایف اصلی خود عمل نمی‏کند؛ عملکرد ناکارآمد شورای عالی انقلاب فرهنگی از زبان ارقام "مدعی می شود که شورای عالی انقلاب فرهنگی نتوانسته است هدف و نقشه روشنی در زمینه فرهنگ کشور ترسیم و تدوین نماید !


در قسمتی این گونه بیان می شود :


«شورا از 83.10.8 كه ديدار سوم با مقام معظم رهبري برگزار مي شود تا 84.10.13، 21 جلسه را با 63 مصوبه برگزار مي كند اما دريغ از اينكه حتي يك مصوبه به مهندسي فرهنگي مرتبط باشد.


از اين 63 مصوبه 36.5 درصد به انتخاب و انتصاب مديران، 22.22 درصد به اصلاح مصوبات قبلي، 14.28درصد به تعيين نام روزها و اهداي جوايز و همينطور 17.46 درصد به تاسيس و ايجاد نهادهاي فرهنگي مربوط است.


.... از 84.10.13 تا ارديبهشت سال جاري كه اعضاي شورا تغيير مي كنند و شوراي جديد منصوب مي شوند، 25 جلسه با 70 مصوبه برگزار مي شود. از اين 70 مصوبه، 50درصد به انتخاب مديران، 11.42درصد به اصلاح و ترميم و الحاق مصوبات گذشته شورا، 4.2درصد به نامگذاري روزها و
14.28 درصد به تشكيل مراكز و موسسات جديد مربوط است. و در ميان اين مصوبات هيچ مصوبه اي در راستاي تدوين مهندسي فرهنگي كشور يافت نمي شود ».


و وقتی مقام رهبری به نوسازی آموزش اشاره دارند تنها خروجی این شورا ماده واحده اختصاص فصلي از تاريخ تمدن اسلام و ايران در كتب درسي مدارس و دانشگاه ها ست !


به عبارت دیگر ، همان گونه که شورای عالی آموزش و پرورش دچار روزمرگی مفرط گردیده است و عنصر " تفکر و اندیشه " همراه با خلاقیت کاربردی از این شورا رخت بربسته است به نظر می رسد که حداقل کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از این قاعده مستثنی نباشد !


منبع :


http://smiedu.blogfa.com/post-2094.aspx

هیچ نظری موجود نیست: