۱۳۸۹ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

هدیه به مبلغ 12 هزار تومان به فرهنگیان طلا شده در هفته معلم ( بیمه طلایی ) ... از طلا گشتن پشیمان گشته ایم !












چندی است که سوژه ای به نام " بیمه طلایی فرهنگیان " با آب و تاب کامل در رسانه های اصول گرایان تبلیغ می شود .


حتی مسئولان آموزش و پرورش از هدیه این بیمه طلایی به معلمان در" هفته معلم " نام برده اند !


بخوانید :


" بيمه طلايي هديه آموزش و پرورش در هفته معلم به تمام فرهنگيان


خبرگزاري فارس: وزير آموزش و پرورش، بيمه طلايي فرهنگيان را به عنوان هديه آموزش و پرورش در هفته معلم به همه فرهنگيان اعلام كرد. "


" کارت بيمه طلايي فرهنگیان در هفته معلم ارايه مي شود


تهران - رييس مرکز آمار، فناوري و نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: کارت بيمه طلايي فرهنگيان در هفته معلم (12تا 18 ارديبشهت ماه) ارايه مي شود.


"بيمه طلايي، بيمه کاملي است که مي‌تواند مسايل درماني معلمان را برطرف کند.اين کارت در مقايسه با ديگر دفترچه‌ها و کارت‌هاي بيمه، مزاياي بسياري دارد ."
شدت این تبلیغات به حدی است که برخی و یا شاید بسیاری از مردم و شهروندان آرزوی معلم شدن را جدیدا پیدا کرده اند !


اما واقعیت چیست ؟


واقعیت این است که اولا معلمان هزینه های مختلفی را در فیش حقوقی بابت این گونه بیمه ها می پردازند .


بیمه خدمات درمانی تا بیمه تکمیلی که اخیرا با " بیمه معلم " به اتمام رسیده است .


همه این ها در حالی است که از نظر بسیاری از فرهنگیان این بیمه ها پاسخگوی نیازهای آن در موارد خاص و یا حاد نیستند و با مشاهده بیمه دیگر دستگاه ها باید آهی از نهاد آن ها خارج شود چرا که جز این کار طریق دیگری نمی شناشند !


 چندی قبل مدیر کل امور تعاون وزارت آموزش و پرورش در یک مصاحبه به تعدادی از جزییات " این بیمه طلایی " اشاره نموده است :


" اعلام جزئیات کامل بیمه طلایی فرهنگیان


مدیر کل امور تعاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جزئیات قرارداد این وزارتخانه با بیمه ایران، برای ارائه بیمه طلایی به فرهنگیان گفت: هزینه‌های درمان نازایی و ناباروری، هزینه تهیه اعضای طبیعی پیوندی از جمله خدماتی است که در قالب این بیمه به فرهنگیان ارائه مي‌شود.
کوروش اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در تشریح جزئیات تعهد بیمه ایران نسبت به فرهنگیان افزود: هزینه خدمات مربوط به جراحی‌های تخصصی، درمان طبی و سایر عمل‌های جراحی، درمان نازایی و ناباروری، پاراکلینیکی، ویزیت پزشکان، دارو و ملزومات دارویی، تهیه اعضای طبیعی پیوندی، پروتز و هزینه‌های اروتز بدون سقف، باید به فرهنگیان تحت پوشش ارائه شود. قرارداد بیمه ایران با وزارت آموزش و پرورش برای ارائه خدمات درمانی طلایی به فرهنگیان روز شنبه گذشته، توسط حاجی بابایی و مدیرعامل این بیمه به امضا رسید.


مدیر کل امور تعاون وزارت آموزش‌وپرورش درباره هزینه‌های مربوط به زایمان گفت: هزینه زایمان تا سقف یک میلیون تومان در بیمارستان‌های طرف قرارداد، پرداخت مي‌شود.


اسکندری با اعلام اینکه دندانپزشکی به عنوان یکی از خدمات خاص به فرهنگیان در این بیمه در نظر گرفته شده، افزود: به جز هزینه‌های مربوط به ارتودنسی، ایمپلنت و عمل‌های زیبایی، بیمه ایران برای هر نفر از بیمه‌شوندگان تا سقف 200 هزار تومان خدمات دندانپزشکی ارائه مي‌کند.


به گفته اسکندری ارائه خدمات بیمه‌ایران از اول اردیبهشت آغاز مي‌شود و فرهنگیانی که تاکنون تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی نبوده‌اند، باید به بخش رفاهی ادارات آموزش و پرورش مناطق برای تکمیل فرم مراجعه کنند. مدیرکل امور تعاون وزارت آموزش و پرورش افزود: هزینه‌های مربوط به آمبولانس نیز در داخل شهر تا سقف 60 هزار تومان و خارج از شهر، 100 هزار تومان پرداخت مي‌شود. براساس قرارداد منعقد شده بیمه ایران و آموزش و پرورش، میزان فرانشیز یا همان سهم بیمه‌گذار در تمام خدمات درمانی که اشاره شد، 20 درصد است.


اسکندری ادامه داد: حق بیمه هر فرهنگی 12 هزار تومان است که 6 هزار تومان به ازای هر نفر از حقوق‌شان کسر مي‌شود. "


کد خبر : DEN- 201974


آیا بیمه طلایی آن گونه که مسئولان بیان می کنند واقعا چیز دیگری است ؟!


آیا واقعا این بیمه قرار است خدمات متمایز و بی سابقه ای را به معلمان ارائه دهد ؟


آیا این بیمه طلایی از جنس همان بزنز و یا مس نیست که معلمان در تجمعات سال 85 از " طلا بودن " پشیمان گشته و خواهان برگشت به همان وضعیت اولیه شدند ...


آیا آوردن این همه قید و استثنا در متن قرار داد شرکت های بیمه با تعداد زیاد فرهنگیان و ارقام نجومی حاصل از کسر این ها در فیش ها تناسبی دارد ؟!


چرا مسئولان وزارت آموزش و پرورش با معلمان صادق نیستند ؟


از نظر ما کثرت و تنوع این همه بیمه برای فرهنگیان معنایی ندارد !


اگر قرار است بیمه ای برای فرهنگیان تدوین شود با آن ها مانند یک " شهروند عادی " برخورد شود بهتر است ....

از طلا گشتن پشیمان گشته ایم
مرحمت فرموده ما را مس کنید ...


در پایان یاداشتی از آقای شیرزاد عبداللهی از وبلاگ ایشان آورده می شود :


" بیمه طلایی معلمان از ادعا تا واقعیت


حاجی بابایی 21 اسفند در بندرعباس گفت : « در تلاش هستیم تا بیمه ای را تحت عنوان بیمه معلم برای فرهنگیان پیدا کنیم. مراحل اولیه این طرح اجرا شده و همه شرکتها در فراخوان ثبت نام کرده اند که از این میان بهترین بیمه را که در شأن معلمان ما باشد تحت عنوان بیمه طلایی معلم برای بیمه کردن انتخاب می کنیم» .


وی افزود : «رقم کلانی از وزارتخانه برای بیمه معلم و خانواده شان در نظر گرفته شده است و با پرداخت رقم ناچیزی از فرهنگیان و حمایتهای وزارت آموزش و پرورش، فرهنگیان ما تحت پوشش بیمه طلایی قرار می گیرند».


هنوز موضوع در حد فراخوان است در حالی که وزیر در ده فجر خبر خوش بیمه طلایی را اعلام کرد و قرار بود برای ایثارگران تا آخر اسفند و برای بقیه فرهنگیان تا آخر فروردین 89 اجرا شود. اما نگرانی اصلی این است که برنز یا مس را به جای طلا به معلمان قالب کنند.


بیمه طلایی یعنی اینکه بیمارستانهای طرف قرارداد بیمارستانهای درجه یک باشند و بیمار با ارائه کارت طلایی بیمه بدون پیش پرداخت نقدی در بیمارستان پذیرش شود و بعد از ترخیص از بیمارستان هم پولی پرداخت نکند . ضمنا چون دندان برای حرف زدن و چشم برای نوشتن و خواندن ، ابزار کار فرهنگیان است خدمات دندانپزشکی و چشم پزشکی و عینک تحت پوشش کامل قرار گیرد.


بیمه طلایی یعنی اینکه هیچ پولی تحت عنوان فرانشیز از بیمار گرفته نشود. اگر حاجی بابایی مشکلات بیمه درمانی معلمان را به این صورت سروسامان دهد کار بزرگی انجام داده است.


خدا نکند سرو کارت به بیمارستان و جراحی و بستری شدن بکشد. بیمارستان های درجه یک طرف قرارداد بیمه تکمیلی معلمان نیستند. سقف تعهد بیمه گزار هم پائین است و با گران شدن هزینه های خدمات بیمارستانی بخش عمده هزینه ها را به عنوان فرانشیز باید از جیب مبارک پرداخت کنی . خدماتی مانند عینک و دندانپزشکی هم که تحت پوشش بیمه نیست. در نتیجه باید متوسل به همان دعای قدیمی شد که خداوندا ما را محتاج دکتر و بیمارستان نکن!


اما چرا کارکنان بانکها و برخی وزارتخانه ها و نهادها بابت هزینه های درمان و جراحی و بیمارستانی هیچ پولی نمی پردازند؟ آنچه که معمولادر قراردادهای بیمه متفاوت است کیفیت و سقف پوشش بیمه های تکمیلی است. با پرداخت حق بیمه بیشتر؛ تعهدات بیمه گر هم بیشتر می شود.


تفاوت شرکت نفت و بانکها و وزارت خارجه و خیلی جاهای دیگر با آموزش و پرورش این است که در آموزش و پرورش تمام حق بیمه، همین مبلغی است که از حقوق ما تحت عنوان بیمه تکمیلی کم می شود. اما در دستگاه های برخوردار و دردانه علاوه بر حق بیمه ای که کارمند می پردازد، مبلغی از محل درآمدهای اختصاصی دستگاه به شرکت بیمه پرداخت می شود و سقف پوشش و کیفیت خدمات بالا می رود.


برای اینکه معیاری داشته باشیم که طلایی بودن بیمه ادعایی وزیر و آن رقم کلانی را که به بیمه تکمیلی اختصاص داده اند را ارزیابی کنیم نوعی از خدمات شرکت بیمه معلم وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان را تحت نام بیمه طلایی در اینجا می آوریم. جالب اینکه این خدمات طلایی در مقابل پرداخت حق بیمه سالانه 59 هزار تومان، یعنی ماهانه رقمی کمتر از 5 هزار تومان ؛ برای بیمه گذار و هریک از افراد تحت تکفل بیمه گذار ارائه می شود:


جراحی و بستری شدن 000/000/50 ریال ، جراحی تخصصی


000/000/100 ریال


زایمان 000/000/10 ریال پاراکلینکی الف تا 000/000/5 ریال


پاراکلینیکی ب و پاراکلینیکی ج تا 000/500/2 ریال


و عینک تا 000/500/1 ریال دندانپزشکی تا 000/000/5 ریال .


حاجی بابایی 25 بهمن به ایسنا گفت : « کارت بیمه طلایی در بین تمامی دفترچه‌ و کارت‌های بیمه‌هایی که تاکنون صادر شده برترین است و در آن تا مبلغ ۲۰۰ هزار تومان برای خدمات دندانپزشکی پیش‌بینی شده از این رو می‌توان گفت این کارت بیمه، جزو بهترین امکاناتی است که در اختیار فرهنگیان قرار می‌گیرد».


همانگونه که می بینید باز هم در اظهارات وزیر لاف زدن و مبالغه دیده می شود. فعلا که سقف پوشش خدمات دیگر به جز دندانپزشکی اعلام نشده ،اما اگر کارت بیمه ادعایی وزیر را با نرخ خدمات دندانپزشکی٢٠٠ هزار تومانی ، با موارد مشابه از جمله کارت شرکت بیمه معلم مقایسه کنیم نه تنها برترین و بهترین نیست؛ بلکه سقف پوشش آن به نحو اسف آوری پایین است ! ضمن اینکه بیمه طلایی شرکت بیمه معلم هم یک بیمه معمولی است .


۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام و خسته نباشيد آدرس جديد راه مينو را به شرح زير به اطلاع ميرسانم .
( http://raheminoo3.blogspot.com)

ناشناس گفت...

سلام
آدرس شما به آدرس جديدتان تغيير كرد.