۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

این که وزیر این دولت می گوید " در سال آینده چالشی در بودجه نخواهیم داشت " بی دلیل و بدون علت نیست !! چو فردا شود فکر فردا کنیم ...














" سخن معلم " در مورد بودجه آموزش و پرورش مطلبی را مستند به سخنان نمایندگان و مسئولان وزارت آموزش و پرورش منتشر نمود :



تناقض گویی مسئولان در مورد بودجه آموزش و پرورش ! بیش از این دروغ نگویید ...


http://smieduer.blogspot.com/2010/01/blog-post_28.html#more


مهم ترین مشکلی که به نظر می رسد در سیستم بودجه بندی وجود داشته باشد این است که بودجه بر اساس عملکرد واقعی محاسبه نمی شود و می توان گفت که اعتبارات تخصیص یافته با این که در کمیسیون های تخصصی مجلس مورد بحث و کنکاش قرار گرفته و در نهایت مورد تصویب نهایی قرار می گیرند اما در مقام عمل اجرا نمی شوند !


متاسفانه سیستم های نظارتی نیز تابع نگاه سیاسی شده و اکثرا کارکردهای خود را در مقام حسابرسی نسبت به عملکرد از دست می دهند !


به عنوان نمونه می توان از اعتبارت تخصیص یافته نسبت به مقاوم سازی مدارس و نیز آن چه سرانجام تحقق یافته است اشاره نمود !


بخوانید :


براي افزايش بودجه مقاوم‌سازي مدارس در بودجه سال89 حتما فكري خواهد كرد


معاون حقوقي و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: دولت براي افزايش بودجه مقاوم‌سازي مدارس در بودجه سال آينده حتما فكري خواهد كرد و ما هم منتظر تصميم‌گيري مجلس و دولت هستيم.


احمد حيدري در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: در سازمان نوسازي، قانوني به نام قانون تخريب و بازسازي وجود دارد كه در برنامه چهارم نيز اين قاون مصوب بود و در برنامه پنجم نيز آمده است.


وي افزود: بين برنامه چهارم و پنجم توسعه خلايي وجود دارد كه در آن مجلس، بودجه را بررسي مي‌كند و با توجه به برنامه بايد اين بودجه بسته شود.


وي در پاسخ به اين سوال ايسنا كه آيا تخصيص 250 ميليون تومان براي مقاوم‌سازي و بازسازي مدارس، نياز مقاوم‌سازي 60 هزار مدرسه كشور را تامين كند؟ گفت: دولت براي اين مساله حتما فكري خواهد كرد و ما هم منتظر تصميم‌گيري مجلس و دولت هستيم.


حيدري تصريح كرد: طبق قانون تخريب و بازسازي قرار بود از برنامه چهارم، چهار هزار ميليارد تومان به آموزش و پرورش پول اختصاص داده شود و تداوم آن در برنامه پنجم نيز آمده است كه براي مدرسه‌سازي كارهايي انجام شود و ما منتظر هستيم تا مجلس و دولت براي ماده واحدهاي كه در برنامه چهارم بوده و در برنامه پنجم نيز تداوم خواهد داشت تصميم گيري كند و به زودي كميسيون تلفيق آن را مشخص خواهد كرد.


معاون حقوقي امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در پايان خاطرنشان كرد: مجلس سال گذشته استخدام 60 هزار حق التدريسي را طي پنج سال قانون كرده است و ما نيز مقدمات پذيرش آن‌ها را فراهم مي‌كنيم.


گفتني است، بودجه سال آينده وزارت آموزش و پرورش 11 هزار و پانصد ميليارد تومان پيشنهاد شده است اما نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه هزار ميليارد تومان در بودجه سال گذشته براي مقاوم سازي در نظر گرفته شده بود كه امسال تنها 250 ميليون تومان از جانب دولت براي اين امر پيشنهاد شده است در حالي كه بر اساس برنامه چهارم بايد 4 هزار ميليارد تومان بودجه مقاوم سازي تا پايان برنامه هزينه مي‌شد كه عدم تحقق اين امر اشكال قانوني دارد.


جالب است که دولت طبق مطلب بالا در سال قبل هزار میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته بود اما چیزی که در عمل مشاهده شده است تنها بهسازی 300 مدرسه بوده است ( اشاره ای به کل اعتبارات مصرف شده نگردیده است ! )


بخوانید :


کم تر از یک ماه دیگر ... پایان مهلت برای مقاوم سازی مدارس ! و این مجلس پیگیر و مردمی ...


http://smieduer.blogspot.com/2010/01/blog-post_29.html#more


محتمل ترین و منطقی ترین گزینه ای که برای این نامساوی به نظر می رسد این است که آن اعتبارات در جای دیگری مصرف شده اند ...


با عنایت به موارد مطروحه و نیز ضعف جدی دستگاه های نظارتی و غلبه " سیاست بر برنامه " و غالبا با توجیه " مصلحت " موجب می شود که در نهایت وزیر این دولت اعلام نماید که در سال آینده چالشی در بودجه آموزش و پرورش وجود نخواهد داشت !


طبیعی است که اگر همه امور و فرآیند ها به روال همان صرف اعتبارات برای مقاوم سازی مدارس بوده باشد و رسانه های مستقل نیز حق سوال از وضعیت واقعی آموزش و پرورش را نداشته باشند حرف وزیر درست خواهد بود !


ضمن آن که متاثر از وضعیت سیاسی جامعه ، حق " اعتراض مدنی و قانونی " از تشکل های مستقل و منتقد آموزش و پرورش نیز سلب شده باشد...


۱ نظر:

رسولی گفت...

سلام
آقای پورسلیمان ممنون از نظرتون موفق باشید