۱۳۸۸ بهمن ۹, جمعه

کم تر از یک ماه دیگر ... پایان مهلت برای مقاوم سازی مدارس ! و این مجلس پیگیر و مردمی ...

















زمانی که زلزله های رخ داده در دنیا را می بینی و مقایسه این زلزله ها را در کشورهای مختلف در کنار هم قرار می دهی آن وقت متوجه می شوی که جان انسان ها در کدام قسمت این گیتی باارزش تر و در کدام نقطه کاملا بی ارزش است !


سخن از مقاوم سازی مدارس است !


بر اساس آن چه در مجلس تصویب شده است دولت موظف است تا از محل صندوق ذخیره ارزی مبلغ 3 ميليارد و نهصد و پنجاه و چهار ميليون دلار طي سالهاي 1385 تا 1388 برداشت و در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهد تا صرف تخريب و بازسازي مدارس غير استاندارد و مقاوم سازي مدارس بدون استحكام شود .


بنابر تبصره يك اين لايحه مقرر شده است هر سال معادل تعديل قيمتها به مبلغ مصوب سالانه اضافه شود.


برپايه اين مصوبه وزارت آموزش و پرورش بايد اين مبلغ را براي تخريب و نوسازي ۱۳۱ هزار و ۹۳۵ باب كلاس خطرآفرين و مقاوم سازي ۱۲۶ هزار و ۱۰ باب كلاس بدون استحكام هزينه كند.


• در سال ۱۳۸۵ ، ۶۰۹ ميليون دلار اعتبار و در سالهاي ۸۶ ، ۸۷ و ۸۸ هر سال يك هزار و ۱۱۵ ميليون دلار اختصاص مي يابد .
آن چه که جالب و از سویی تاسف برانگیز است آن است که به گفته معاون عمراني وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان نوسازي، از چهار ميليارد دلاري كه در اين طرح پيش‌بيني شده بود، تنها يك سوم آن پرداخت شده است!


مطابق با آخرین اخبار و طبق اعلام رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس وزارت آموزش و پرورش از ابتدای امسال تاکنون فقط 300 مدرسه بهسازی لرزه ای شده اند ( 1 )

این در حالی است که مسئولان تاکنون هیچ گونه آمار دقیقی از تعداد مدارس مقاوم سازی شده و نیز میزان اعتبارات مصرف شده از آن 4 میلیارد دلار را ارائه نکرده اند !


در هر صورت وظیفه نظارت بر این امر مهم و راهبردی بر عهده مجلس است .


و شاید مجلسی که هنوز بر روی قرائت برخی از گزارش ها و این که آیا حتی روخوانی این گزارش به مصلحت است و یا به مصلحت نیست در کش و قوس است نمی توان انتظار داشت که جان دانش اموزان این مرز و بوم هم سنگ برخی مسائل سیاسی و سکوت های آن چنانی باشد ...


( 1 )
امسال 300 مدرسه بهسازی لرزه ای شده اند/ نگهداری مدارس متولی ندارد



رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس وزارت آموزش و پرورش درباره بهسازی لرزه ای مدارس که قانون آن در سال 1384 در مجلس تصویب شد، گفت: از ابتدای امسال تا کنون 300 مدرسه از مجموع مدارس کشور بهسازی لرزه ای شده اند که تا پایان تیرماه سال آینده نیز 700 باب دیگر مقاوم سازی خواهند شد.
به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی رئیسی در نشست خبری که صبح روز سه شنبه در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برگزار شد، با بیان اینکه طی چهار سال گذشته پنج هزار و 357 سالن چند منظوره با محوریت نمازخانه ساخته شده است، افزود: ساخت چهار هزار و 390 نمازخانه با زیربنای 608 هزار متر مربع در مدارس در دست اجرا است.
وی در پاسخ به سئوالی درباره هزینه نگهداری مدارس نیز گفت: بین هفت تا هشت درصد از اعتبارات استانی سازمان صرف نگهداری و تعمیر مدارس می شود که به نظر من کافی نیست و باید افزایش یابد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه 50 میلیون متر مربع فضای آموزشی، اداری، ورزشی و.. متعلق به آموزش و پرورش در کشور وجود دارد، تصریح کرد: یکی از خلاءهای موجود کنونی آموزش و پرورش این است که متولی برای نگهداری این فضاها وجود ندارد و همین امر می تواند به ساختمانها آسیب وارد کند.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عمر مفید ساختمانهای مدارس، 50 سال تعریف شده است، ادامه داد: سازمان نوسازی مدارس متولی ساخت مدرسه است و پس از تحویل پروژه های آموزشی وظیفه ای در مقابل آنها ندارد.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که " آیا با توجه به اینکه ساختار وزارت آموزش و پرورش در حال تغییر است و مراکز جدیدی راه اندازی شده، پیشنهادی برای راه اندازی مرکز نگهداری به وزیر نمی دهید؟" گفت: نیازی به راه اندازی مرکز و استخدام افراد جدید نیست بلکه می توان با اختصاص بودجه ای جداگانه این مشکل را برطرف کرد و با شرکتهای خصوصی که توانایی انجام این امور را دارند، وارد مذاکره شوند تا 6 ماه یکبار و یا یکسال یکبار ساختمان مدرسه و تجهیزات آن را بررسی کنند تا آسیب جدی به مدارس وارد نشود.
رئیسی تاکید کرد: البته اگر طرح بیمه مکمل ساختمانها در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسد، این مشکلات هم برطرف خواهد شد. به هر حال باید چاره ای اندیشید تا بعدها متحمل هزینه های سنگین برای تعمیر مدارس نشویم. البته ما این پیشنهاد را پیش از این نیز به وزیر آموزش و پرورش داده بودیم »
۱۳۸۸/۱۱/۰۶
وضعیت بلاتکلیف و مبهم اجرای قانون مقاوم سازی مدارس ...اگر مجلس ، مجلس بود !


http://smieduer.blogspot.com/2009/08/blog-post_6314.html

۲ نظر:

عليزاده گفت...

ع- خدا قوت.

آرمان گفت...

سلام استاد
ایران در جستجوی آزادی فیلتر شد
( در جستجوی آزادی ) اسم وبلاگ جدید منه
لطفا با همین اسم و آدرسی که براتون گذاشتم من رو لینک کنید
همیشه سبز باشید