۱۳۸۸ دی ۱۸, جمعه

وقتی که وزیر آموزش و پرورش و ( واضع و ناظر قانون سابق ) ، قانون را دور می زند !













کسانی که تا دیروز از انتخاب آقای حاجی بابایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش دفاع می کردند و او را باتجربه و از  "جنس و بدنه فرهنگیان و معلمان " می دانستند شاید اکنون دیگر آن نظر سابق را نداشته باشند !


علی رغم این که مشکل آموزش و پرورش حداقل در اولویت بندی ؛ تغییر ساختار نبوده و نیست اما آقای حاجی بابایی و در شورای عالی آموزش و پرورش و در حضور اقای احمدی نژاد خبر از حذف دوره راهنمایی به صورت یک مصوبه داد !


خبری که بعدا تکذیب شد و معلوم گردید که منظور ایشان به احتمال زیاد دوره پیش دانشگاهی بوده است !


هنوز هم این مصوبه در ابهام قرار دارد و جالب این است که نماینده سابق مجلس و رئیس دو دوره فراکسیون فرهنگیان مجلس که البته افتخار حضور و خدمت در کمیسیون آموزش مجلس را به دست نداده است به جای فرستادن کلیات طرح تغییر ساختار به مرجع تخصصی آن یعنی کمیسیون آموزش مجلس آن را به شورای انقلاب فرهنگی برده است !


امری که مورد اعتراض برخی و از جمله رئیس کمیسیون آموزش مجلس قرار گرفته است ...


بخوانید :


« طرح اصلاح ساختار آموزشي سر از شوراي عالي انقلاب فرهنگي در آورد!
خط ‌و نشان مجلس براي آموزش و پرورش

عباسپور، رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در گفت‌وگو با ايلنا: مجلس از حق قانوني خود كوتاه نمي‌آيد/فرستادن اين طرح از سوي آموزش و پرورش به شوراي عالي انقلاب فرهنگي بر خلاف قانون و مغاير با اساسنامه اين شورا است.

ايلنا: طرح اصلاح ساختار آموزشي كشور در حالي به جاي مجلس سر از شوراي عالي انقلاب فرهنگي در آورد، كه نمايندگان حامي دولت در مجلس و موافقان وزير آموزش و پرورش او را تنها كسي مي‌دانستند كه مي‌تواند يكي از خلاهاي بزرگ و زخم قديمي آموزش و پرورش يعني همان عدم تعامل مناسب وزراي پيشين با مجلسي‌ها را ترميم كند.


به گزارش خبرنگار ايلنا، حمیدرضا حاجی بابایی نماینده اسبق مردم همدان در مجلس پس از راي اعتماد و با يدك كشيدن سابقه 14 ساله خود از بالانشيني در مجلس شوراي اسلامي، در حالي پا به طبقه چهارم ساختمان سيماني وزارت آموزش و پرورش گذاشت كه در اولين روز كاري خود با صراحت اعلام كرد كه:” اگر 14سال در مجلس آبرو كسب كردم سعي دارم كه اين آبرو در آموزش و پرورش خرج كنم.” و همه اينها باعث شد تا پروژه توافق بین دولت و مجلس براي مديريت آموزش وپرورش با توجه به گزینه‌های قبلی احمدی‌نژاد، كليد بخورد.


براين اساس، برخي نمايندگان حامي دولت در مجلس شوراي اسلامي كه در معرفي حاجي بابايي نقش كليدي را ايفا مي‌كردند، با اتكا به سابقه طولاني حاجي بابايي عنوان كردند كه او تنها كسي است كه مي‌تواند يكي از خلاهاي بزرگ و زخم قديمي آموزش و پرورش يعني همان عدم تعامل مناسب وزراي پيشين با مجلسي‌ها را ترميم كند. چرا كه نمایندگان مجلس همواره در 12 سال گذشته منتقد سیاست‌های دولت در حوزه آموزش و پرورش بوده‌اند. حسین مظفر، مرتضی حاجی و محمود فرشیدی وزرای اسبق هر سه استیضاح شدند. علی احمدی وزیر سابق هم اگر چه استیضاح نشد، اما در دوره کوتاه وزرت او آموزش و پرورش و مجلس پر تنش‌ترین رابطه را با هم داشتند.


اولين تقابل حاجي بابايي با هم كسوتان اسبق خود در مجلس


به گزارش خبرنگار ايلنا، حاجي بابايي با اتكا به تجربه و شناختي كه شايد در طول اين ساليان حضورش در مجلس از معضلات آموزش و پرورش به دست آورده، در اولين گام از مديريت خود دست به تغييراتي بنيادين در سيستم آموزشي كشور برده است و با منفعل و غير كارشناسي بودن برخي مقاطع تحصيلي تصميم به حذف برخي از آنها گرفه است.


جداي از واكنشي كه در سطح جامعه و رسانه نسبت به طرح حذف برخي از مقاطع تحصيلي كه به گفته مسئولان آموزش و پرورش يك معماري بزرگ است، به وجود آمد، واكنش هم كسوتان اسبق او در كميسيون آموزش و تحقيقات، محلي از تامل داشت، چرا که حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش با اعلام تغییر ساختار نظام آموزش کشور گفته بود: اجرای مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش نیازی به مصوبه مجلس ندارد.


واكنش‌ها تنها به اينجا ختم نشد و علي عباسپور تهراني كه سالهاست در رداي منتقد وضعيت آموزشي كشور ايفاي نقش مي‌كند با ارسال نامه‌اي به حاجي بابايي خواستار ارائه طرح و جزئيات اين تغييرات به مجلس شده بود.


اما ”محمدرضا مخبر دزفولي" دبير و سخنگوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي هفته گذشته خبر از اعلام وصول طرح تغيير و اصلاح و بازنگري در نظام آموزش و پرورش داد و اعلام كرد كه: با توجه به شرايط امروزي، تغيير و اصلاح و بازنگري در نظام آموزش و پرورش جزء مواردي است که بايد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شود.


عباسپور تهراني: مجلس از حق قانوني خود كوتاه نمي‌آيد


براين اساس علي عباسپور تهراني رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، ارجاع طرح تغيير و اصلاح و بازنگري در نظام آموزش و پرورش را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي، غير قانوني و برخلاف اساسنامه شوراي عالي آموزش و پرورش مي‌داند و مي‌گويد: فرستادن اين طرح از سوي مسئولان آموزش و پرورش به شوراي عالي انقلاب فرهنگي بر خلاف قانون و مغاير با اساسنامه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، چرا كه در اساسنامه اين شورا تاكيد شده است كه تمامي طرح‌هاي راهبردي و تغييراتي كه قرار است در نظام آموزشي كشوراعمال شود پس از تصويب اعضاي اين شورا بايد در مجلس شوراي اسلامي به تصويب برسد.


وي با اشاره به نامه‌ خود در اين زمينه به وزير آموزش و پرورش گفت: به عنوان رئيس كميسيون آموزش مجلس با نظر اعضا نامه به وزير اموزش و پرورش ارسال كرديم كه در ان تاكيد شد كه بايد اين تغييرات به تصويب كميسيون برسد اما متاسفانه غير از آن عمل شد.


عباسپور با تاكيد بر اينكه مجلس از حق قانوني خود در اين زمينه كوتاه نمي‌آيد، گفت: نكته تغییرات اساسی در نظام آموزشی كشور بدون نظر مجس صورت نمي گيرد و آنچه مد نظر شورای عالی آموزش و پرورش است و در دو جلسه نیز در كمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بحث و بررسی قرار گرفت، حذف دوره پیش دانشگاهی و اضافه شدن دوره پیش دبستانی به دوره ابتدایی است كه نياز به مصوبه مجلس دارد.


وي در پايان تاكيد كرد: كمیسیون آموزش و تحقیقات سه‌شنبه اين هفته در این باره تصمیم‌گیری نهایی می‌كند.


پايان پيام
1388/10/6 - 10:39
کد خبر : 98032

لازم به ذکر است که شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر قانون اساسی هیچ گونه جایگاهی ندارد و مانند برخی نهادها به اقتضای زمان ایجاد شده است و کارکرد آن به تدریج جنبه موازی و تداخل  در امور پیدا کرده است !


واقعا آقای حاجی بابایی به دنبال چه چیزی می گردد ؟


همیشه گفته ایم که مساله و اولویت اول آموزش و پرورش باید بازتعریف و تببین مجدد " اقتصاد " آن به صورت سیستماتیک و علمی باشد که البته سیستم دستمزد یکی از این آیتم هاست .


اگر واقعا کار به دست کاردان سپرده شود و همه چیز از مجرای قانونی و ضابطه مند پیگیری شود و وزیر و سایر مسئولان به دنبال دور زدن قانون و توجیه قانون شکنی نباشند ...


دیگر نیازی نیست که آقای حاجی بابایی ادعا کند که به آموزش و پرورش آمده است تا آبروی چندین ساله خود در مجلس – البته از نظر ایشان – را خرج وزارت آموزش و پرورش نماید !


ما نه قیم می خواهیم ...


ونه آن آبرو را ...


مطالب مرتبط :
اولین اقدام وزیر جدید در زمینه تغییر ساختار آموزش و پرورش ... بازگشت به نیم قرن پیش !



http://smieduer.blogspot.com/2009/12/blog-post_14.html#more
 
باز هم داستان کهنه و تکراری " تغییر ساختار " از سوی وزیر جدید !
 
http://smieduer.blogspot.com/2009/12/blog-post_03.html#more

۱ نظر:

گرگ دونده گفت...

سلام

بمن در کلوب دات کام یادداشتی دادید که به اینجا سربزنم. شما هم به وب من سربزنید.
خوشحال شدم. جالب بود.