۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

خوشه بندی یارانه ها و ارتقای جایگاه معلمان !
















امروز در اتاق دبیران بحثی در مورد " خوشه بندی یارانه ها " شکل گرفته بود ...


کافی است تا کد ملی ات را به شماره 300000 اس ام اس کنی ، آن وقت معلوم می شود که در کجای جامعه البته از نظر مسئولان قرار گرفته ای !


یکی از همکاران به طعنه و طنز می گفت که از چند روز پیش " احساس خوب پولدار شدن " به وی دست داده از زمانی که متوجه شده است در خوشه سوم جای گرفته است !


 خوشبختانه حداقل در مدرسه ما و با این گونه طبقه بندی اکثریت معلمان در خوشه سوم قرار گرفته اند !


مشخص نیست چگونه و طبق چه فرآیندی سیستم" دهک بندی " به " خوشه بندی " تغییر هویت داده است ؟


بر اساس اعلام رسمی ، درآمد بیش از 130 هزار تومان برای هر فرد خانواده مشمول استفاده از یارانه های نقدی نخواهد بود و مثلا یک خانواده 2 نفره که درآمد بیش از 260 هزار تومان دارند از مزایای این قانون محروم خواهند شد !


از سوی دیگر بازهم طبق اعلام رسمی ، خط فقر اعلام شده در شهرهای بزرگ رقمی در حدود 700 هزار تومان و بیشتر را شامل می شود ؛ اگر متوسط جمعیت یک خانوار شهری را 4 نفر فرض کنیم بازهم این خانوار با دریافت یارانه نقدی بسیار پایین تر از خط فقر خواهد بود !


مگر آن که همه سعی کنند جمعیت خانوداه را به هر قیمت به بالاترین میزان خود برسانند که البته این مساله با توجه به افزایش تصاعدی هزینه ها به ویژه در شهرهای بزرگ کاملا بی معنی خواهد بود !


ضمن آن که این رویه به نوعی تشویق به افزایش موالید خواهد بود و سیستم برنامه ریزی را از اساس مختل خواهد نمود !


مهم ترین ایرادی که از ابتدا بر " هدف مند کردن یارانه ها " وارد بوده است این است که مسئولان فارغ از درگیر شدن به تصور میزان درآمد یک شهروند ایرانی و سرانه آن و مقایسه آن با استانداردهای منطقه ای و جهانی فقط به فکر سبک کردن خود و به عبارتی واقعی کردن قیمت ها هستند!


اساسی ترین و بنیادی ترین اشکال این است که مگر درآمد ها واقعی شده است که به فکر واقعی کردن قیمت ها افتاده اند !


ظاهرا مسئولان پاسخی قانع کننده برای این بخش ندارند و هر وقت که با این گونه پرسش ها روبه رو می شوند سعی می کنند با ارائه آمارهای غیر واقعی و ناملموس ( شبیه آن چه که در مناظره های تلویزیونی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی رئیس دولت شنیدیم و مشاهده کردیم ! ) اصولا صورت مساله را پاک کنند !


بدبینانه ترین تحلیلی که بر این داستان وارد است این است که از آن جا که منشا هرگونه تحولات اجتماعی حداقل در ایران " طبقه متوسط " بوده است و سهم طبقه بالا و پایین در این تحولات در حداقل بوده است خواسته و یا نا خواسته " طبقه متوسط در آستانه فروپاشی و سقوط به طبقه پایین قرار خواهد گرفت و از این بابت خیال و دغدغه حاکمیت از جهت " حفظ وضعیت موجود " مرتفع خواهد شد !


قبلا هم گفتیم که این سامانه مدیریتی قادر به تحول نبوده است (1 )...
 هنوز هم باور داریم که این سامانه مدیریتی توان برون رفت از این گره اقتصادی را نخواهد نداشت ...



( 1 ) " هدف مند کردن یارانه ها " و این " سامانه مدیریتی " !


http://smieduer.blogspot.com/2009/11/blog-post_10.html#more





۴ نظر:

ناشناس گفت...

همه میدانیم و مرکز امار هم اعلام کرده فقط بر استناد مدرک پیش روی کرده است خوب معلم عزیزم شما بیمه دارید و حقوق بگیرید و.....اما سرقفلی داران و مغازه دارها و سوپر دارها و بوتیک دارها و ....همه بدبخت هستند اجاره به مالکین میپردازند و سرقفلی مغازه هاشان چند و چندین صد میلیونی باشد که باشد به ما مربوط نیست اینان مستاجر هستند و اجاره مغازه دارند اما ما اجاره به جهت سکونت میپردازیم شانس بیاورید در اصلاح خوشه ها در رده چوب خوشه ها قرار نگیریدچون شما محکومید که یک کارمند از نوع کارمندیان میباشید

سخن معلم گفت...

سلام
دوست من
بسیاری از افرادی که مشاغل آزاد دارند بیمه تامین اجتماعی هستند که به مراتب از بیمه معلمان بهتر است .
درآمد کارمندان تابع نرخ تورم نیست و می توان گفت آسیب پذیر ترین اقشار اجتماعی کارمندان به ویژه معلمان ، پرستاران و بخشی از نیروهای مسلح هستند ؛اما افراد دارای شغل آزاد می توانند بخشی از تورم را از مشتریان کسب کنند که این در حوزه اختیارات لااق اکثر معلمان نیست !
ضمن آن که اگر حرفه کارمندی کفاف می داد نیازی به شغل دوم نبود !
قسمت آخر سخنتان را متوجه نشدم .
سبز و پیروز و پایدار باشید.

ناشناس گفت...

فی قلوبکم مرض فزادکم الله مرضا

اگر امثال شما مدام به مردم

نا امیدی القا نکنند

انهم به خاطر مساله ای

که مطمئنم هیچ از ان

نمیدانید

کار دوستان اجنبی تان

ناتمام میماند

سخن معلم گفت...

سلام
دوست من
سخن را با سخن پاسخ می گویند !
هر چند شنیدن واقعیات برای افرادی که چشم خود را به روی واقعیات بسته اند دشوار است و تنها هنرشان شبیه سازی است !
از نظر شما هم سپاسگزاریم .
سبز و پیروز و پایدار باشید.