۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

باز داستان واگذاری مدارس به حوزه علمیه و لمپنیسم آقای وزیر !














بحث واگذاری مدارس به حوزه های علمیه از زمان وزارت آقای فرشیدی استارت خورد . مقدمات و تفاهم نامه ها در زمان آقای علی احمدی فراهم شد و اکنون و در زمان وزارت فردی که خود را از جنس فرهنگیان می داند !! می رود تا به صورت کامل اجرایی شود .


آقای حاجی بابایی در یک پاسخ تعجب برانگیز مطلب زیر را ایراد فرموده اند :


« چطور كارخانه قند مي‌تواند مدرسه مديريت كند،اما حوزه‌ علميه نتواند؟


وي در پاسخ به ديگر سئوال خبرنگار ايلنا مبني بر اينكه ”در بحث واگذاري مدارس به حوزه‌هاي علميه تاييد و تكذيب‌هاي فراواني اعلام شده است، رويكرد اصلي آموزش و پرورش در اين زمينه چيست؟” گفت: واگذاري مدارس به حوزه‌هاي علميه با حواشي زيادي همراه بود. اينكه يك‌بار اعلام مي‌كنند چهار هزار مدرسه واگذار مي‌شود درست نيست ما قانون داريم كه موسسات و افراد حقيقي و حقوقي مي‌توانند براي مديريت مدارس اقدام كنند و كليه سازمان‌ها از كارخانه،‌ موسسه، سازمان تبليغات و حوزه و افراد حقيقي مي‌توانند اين كار را بكنند، چطور كارخانه قند مي‌تواند، اما حوزه‌هاي علميه نتواند.»


منبع : ایلنا - کد خبر : 102887 - 29/10/88


مطابق قانون موسسات حقیقی و حقوقی می توانند برای مدیریت مدارس اقدام کنند اما به شرطی که تمام امکانات و تجهیزات توسط خود آن موسسات و یا افراد فراهم شود .


حال سوال این است که آقای حاجی بابایی این حرف را مستند به کدام قانون و یا آیین نامه زده است ؟


واگذاری یک جای حدود 4200 مدرسه به این نهاد مبتنی بر کدام قانون و یا منطق علمی است ؟


آیا اگر افراد و یا موسسات مشابه غیر مذهبی نیز مانند حوزه های علمیه خواهان دراختیار گرفتن مدارس شوند آموزش و پرورش چنین مساعدتی را انجام خواهد داد و یا این که حوزه های علمیه از امتیازات ویژه ( رانت ) استفاده می کنند ؟


آقای حاجی بابایی بهتر است مواضع خود را در مجلس ششم و در زمان بحث در مورد ماده 88 کاملا روشن نمایند ...


آیا این عمل در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی صورت می گیرد ؟


آیا می توان بر حوزه های علمیه واژه غیر دولتی را اطلاق نمود ؟


آیا قرار است از این طریق بدنه دولت کوچک تر شود ؟


این بحث شکلی قضیه بود اما از نظر محتوا نیز این گونه موارد جای بحث دارد .


قبلا هم گفته ایم که سازمان روحانیت در ایران مشکلات اساسی دارد و به گوشه ای از آن در کتاب آقای شهید مطهری با همین عنوان اشاره گردیده است و قطعا پس از گذشت بیش از 3 دهه بر این مشکلات نیز افزوده شده است !


از سوی دیگر ، کارایی یک سیستم از طریق برون داد ها و نیز میزان تولیدات فکری آن سنجیده می شود .


آقای حاجی بابایی و همفکران آن ها که با استدلال های دم دستی قصد توجیه این کار را دارند باید توضیح دهند که سیستم مورد استفاده در حوزه های علمیه چه برتری و یا ویژگی خاصی نسبت به سیستم آموزش و پرورش دارد ؟


تازه این در حالی است که همین مدارس و با این سیستم معیوب در فرصت های جهانی به موفقیت هایی دست می یابند ، حال حوزه های علمیه در این زمینه به چه موفقیت ها و یا امتیازاتی دست یافته اند ؟


آیا سیستم آموزشی حوزه های علمیه برتری خاصی نسبت به آموزش و پرورش دارند ؟


آیا قرار است از کدام تئوری تربیتی و یا آموزشی در این مدارس استفاده شود ؟


آقای وزیر !


بیان اصطلاحات کوچه بازاری و یا عوامانه شما را از " جنس فرهنگیان " نخواهد کرد !


بهترین سیاست صداقت است .


اما ...



مطالب مرتبط :


آقای وزیر ! احساس استیصال بس است ! بیش از این به جامعه معلمان توهین نکنید ... چهارشنبه دوم اردیبهشت 1388 14:39


آموزش و پرورش و شوراي عالي استان ها تفاهم‌نامه همکاري در زمينه‌هاي آموزشي و مديريت شهري امضا کردند.


به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ايسنا، مهدي چمران ــ رييس شوراي عالي استانها در مراسم امضاي اين تفاهم نامه كه در وزارتخانه متبوع برگزار شد، تاكيد كرد كه آموزش و پرورش مي‌تواند از مديريت شهرداري‌ها بهره بگيرد و شهرداري ها نيز از ظرفيت مدارس استفاده کنند.


وي از حضور بيش از هشت هزار معلم در شوراهاي شهر و روستا نيز خبر داد.


عليرضا علي احمدي، وزير آموزش و پرورش هم در اين مراسم با اشاره به ساخت شهرک‌هاي جديد در کشور و نياز آموزش و پرورش به تامين زمين براي تامين فضاهاي آموزشي در اين شهرک ها، گفت: دست ياري به سمت شهرداري‌ها دراز مي کنيم تا مشکل كمبود فضاهاي آموزشي در شهرک ها حل شود.


وي با اشاره به مشکل مدارس قلع و قمعي نيز که آموزش و پرورش موظف است آن را طبق قانون تا پايان سال 88 حل کند، كمك شهرداري ها را در اين زمينه موثر دانست و در ادامه حل مشکل زمين هاي داراي کاربري آموزشي را نيز يکي از موارد همکاري آموزش و پرورش و شهرداري ها ذكر كرد.


وي پشتيباني از سرويس اياب و ذهاب دانش‌آموزان، طراوت و سرسبزي محيط مدارس، تجهيز بخشي از فضاهاي موجود در مدارس و برنامه‌ريزي براي اوقات فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان توسط شهرداري ها را از ديگر موارد اين تفاهم نامه عنوان كرد.


وزير آموزش و پرورش تصريح كرد كه آموزش و پرورش هم در زمينه نهادينه کردن ارزش هايي که براي شهرداري ها و شوراها اولويت دارد، بين خانواده‌ها و دانش‌آموزان فرهنگ‌سازي مي‌کند، افزود: آموزش و پرورش مشکلاتي در زمينه مالکيت زمين ها و گرفتن مجوز از شهرداري ها هم دارد که اميدواريم با پشتوانه قانوني و همکاري شوراها و شهرداري ها برطرف شود.


مهر: معاون مالی و اداری مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران گفت: «تفاهم نامه واگذاری بیش از چهار هزار مدرسه در سراسر کشور به امضای مدیر حوزه علمیه قم و وزیر آموزش و پرورش رسید.» اصغر عبداللهی با اعلام این خبر گفت: «در این تفاهمنامه که به امضای آیت الله مقتدایی به نمایندگی از حوزه علمیه و علی احمدی وزیر آموزش و پرورش رسید، چهار هزار و 200 واحد آموزشی در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به مدت پنج سال به مراکز حوزوی واگذار می شود.»


وی افزود: «در این تفاهمنامه تامین فضای آموزشی در قالب واگذاری مدارس، تامین مدیر با توافق حوزه، تامین کادر تخصصی برعهده وزارت آموزش و پرورش، تامین محتوای دینی و فرهنگی، فعالیت های فوق برنامه فرهنگی و تربیتی و ارائه خدمات مانند مستخدم و تامین هزینه های جاری از تعهدات حوزه است.» وی با بیان این که اجرای این آیین نامه منوط به تدوین آیین نامه و ضوابط اجرایی است، گفت: «پیش بینی می شود با تدوین این مقررات، گروهی از این مدارس در مهرماه سال جاری به حوزه های علمیه واگذار شود.» معاون مالی و اداری مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران گفت: «با امضای این تفاهم نامه، امکان واگذاری مدارس آموزش و پرورش به نهادهای مختلف حوزوی مانند مرکز مدیریت خواهران و برادران، جامعه المصطفی العالمیه و دیگر نهادهای حوزوی فراهم شده است.»

سخن معلم :


زمانی آموزش و پرورش به دیگر نهادها و وزارتخانه ها نیرو اعزام می نمود .


بسیاری از مدیران موفق و باتجربه کنونی در عرصه های مختلف زمانی معلم و یا آموزش و پرورشی بوده اند .


طبق گفته وزیر آموزش و پرورش قرار بوده است در دستور العمل سامان دهی نیروی انسانی همه نیروهای به آموزش و پرورش برگردند اما فقط یک سوم نیروها بازگشته اند !


و جالب است که هیچ گونه اشاره ای به تعداد آن ها نیز نشده است !


این نشان می دهد که حضور نیروهای آموزش و پرورشی در نهادهای دیگر آن قدر اهمیت داشته است که آن ها را در جایگاه خود ابقاء نمایند !


اما چگونه می شود که وزارت آموزش و پرورش برای حل" بحران مدیریت " در آموزش و پرورش از مکان هایی مانند شهرداری و یا حوزه علمیه استمداد می طلبد ؟!


البته کسی مخالف تعامل و یا انتقال تجربیات نیست اما چرا به فرض در مورد آموزش عالی چنین چیزی مطرح نیست !


آیا غیر از این است که آقایان بحث آموزش را یک مقوله دست چندمی می دانند !


آیا با این روند آموزش و پرورش حرفه ای و تخصص مدار خواهد شد ؟


آیا سازمان روحانیت که به قول شهید مطهری مشکلات اساسی در ساختار و نوع تعامل با سیستم بیرونی دارد و در طول زمان بر مشکلات آن افزوده شده است چگونه می تواند به بالندگی و توسعه مدیریت و یا غنی سازی محتوایی به آموزش و پرورش کمک نماید ؟


یا شما شهردای را در نظر بگیرید !


میزان درآمدهای مستقیم و عوارضی که بلاواسطه از شهروندان دریافت می شود با برون داد و مدیریت شهری آن به هیچ وجه تناسبی ندارد !


هنر یک مدیریت موفق و موثر انجام امور با کم ترین هزینه است .


آیا شهردای توانسته است با بودجه دولتی و درآمدها و عوارض بی شمار فراوان مثلا مشکل ایمنی و یا زلزله را حل کند ؟


و یا در مساله ترافیک ، آلودگی هوا و حمل و نقل شهری چقدر موفق بوده است ؟


البته هر یک از این مدیران برای توجیه ناکارآمدی در حوزه مدیریت خود ، بحث " تداخل وظایف و حیطه ها " را پیش می کشند که این به نوعی خود حاصل به روز نبودن دانش و ناتوانی در هدایت " هسته هوشمند مرکزی " است .


منتهی شهرداری با تسهیل در سیستم بازخورد و مشتری مداری و کم کردن بوروکراسی زاید توانسته است رضایت نسبی را نسبت به جاهای دیگر کسب کند .


شاید این سیستم موفق باشد اما موثر نخواهد بود .


چراکه قائم به شخص است و با رفتن آن فرد ، سیستم به حالت اول خود بازخواهد گشت !


با همه این تفاسیر ....


چرا باید کار آموزش و پرورش به آن جا بکشد که با وجود نیروهای متخصص و تحصیل کرده در زمینه های مختلف و از جمله مدیریت و برنامه ریزی در درون بدنه آموزش و پرورش دست نیاز به جاهای دیگر دراز کند ؟


آیا این توهین به شعور و افکار عمومی جامعه معلمان نیست !


البته توهین ازآن جا شروع شد که فردی که هیچ تجربه و یا تخصصی در امور آموزش و پرورش نداشت و حتی یک کتاب در زمینه آموزش و پرورش ننوشته بود به سمت وزیر آموزش و پرورش منصوب گردید ؟!


بدون تردید کسی که احساس تعلق به یک مجموعه نکند تئوری خود را در سطوح مختلف بسط و گسترش خواهد داد !


آقای وزیر !


جامعه معلمان ایران بیش از این توهین را بر نمی تابد ...


http://smiedu.blogfa.com/post-2053.aspx


( 2 )


واگذاری مدارس به حوزه علمیه ... تصورات و واقعیات ! وزیر آموزش و پرورش پاسخگو باشد !


http://smieduer.blogspot.com/2009/11/blog-post_28.html


۳ نظر:

فرشاد نوروزپور گفت...

سلام
راستش اين آقاي مثلا وزير كه اين روزها خوراكش فقط و فقط تكذيبيه است !

تكذيب دانش آموزان معتاد - تكذيب حوزه - كذيب هزار درد و مرض ديگه كه به هيكل آ«وزش و پرورش افتاده ..

در ضمن 2 تا پيشنهاد براي وبلاگ شما
چون يك وبلاگ صنفي است يك مقدار وقت بيشتري براي تبليغش بگذاريد تا مخاصب بيشتري را آگاه كند.
ضمن اينكه اگر كمي مطالبتان را از نظر حجم سبك و خلاصه تر كنيد بهتر است .
ارادتمند

سخن معلم گفت...

سلام
دوست من
فرشاد
از پیشنهادات شما سپاسگزارم .
سعی می کنم در حد توان به آن ها عمل کنم .
سبز و پیروز و پایدار باشید.

ناشناس گفت...

سلام دوست عزیز
یک راهنمایی از شما می خواستم برای وبلاگی که‌ بلوگر دارم، نمی دانم چگونه‌ کد موزیک به‌ ان اضافه‌ کنم. البته‌ وبلاگ خودم بلوگفا است اما این را بری دوستی می خواهم، خوشحال می شودم از راهنمایی های فنی شم از استفاده‌ کنم. منتظر جوابشما هستم. محمد محمدی
http://shamem.blogfa.com/
شاد باشید