۱۳۸۹ دی ۳۰, پنجشنبه

میزان برای تشخیص استقلال یک نهاد و یا تشکل در نوع و میزان " مسئولیت پذیری و پاسخگویی" آن است













آقای محمود بهشتی لنگرودی در وبلاگ خود و در آخرین پست چنین نوشته است :
« - در حال حاضر باتوجه به فعالیت هایی که در ایام انتخابات داشته اید چه تفاوتی با تشکل های سیاسی مثل سازمان معلمان دارید آیا جز این است که هدف شما در استفاده از پسوند صنفی اغفال و فریب معلمان است ؟
سازمان معلمان مرامنامه دارد وطبق مرامنامه جهت گیری سیاسی خود را از قبل مشخص کرده و قائدتا باید نسبت به حزب و جناح خود وفادار باشد . به همین دلیل هم در دوره ی آقای حاجی در انتقاد از همفکران حاکم خود بسیار محتاط عمل می کردند البته در اواخر دوره ی آقای خاتمی سازمانی ها روش های خود راتعدیل کردند اما کانون ها ی صنفی هرگز چنین قیودی نداشته اند و به همین دلیل هم چه در دوره ی آقای خاتمی و چه در سال های اخیر همواره مورد غضب مسوولان کشور قرار داشتند و آسیب هایی که در هردو دوره متوجه کانون ها شد دلیل روشنی بر استقلال کانون ها از ابتدا تاکنون بوده است . »
در این زمینه ذکر چند نکته لازم و ضروری است :
در بند نهایی مرامنامه سازمان معلمان چنین آمده است :
" زمینه سازی مناسب جهت حضور فعال و گسترده فرهنگیان در عرصه های سیاسی و اجتماعی ، از جمله شرکت در انتخابات به منظور انتخاب افراد صالح و آگاه به مسائل آموزش و پرورش و مشکلات فرهنگیان .
معرفی نمایندگان معلمان به منظور تحقق اهداف سازمان معلمان ایران در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر . "
حال باید این سوال را مطرح کرد که در کجای این جملات و نیز بندها ، جهت گیری سیاسی نهفته است ؟!
در این جا به صراحت مشخص شده است که جهت گیری و برآیند این گونه حضورها باید معطوف به مسائل آموزش و پرورش و مشکلات فرهنگیان باشد ؛ حتی اگر قرار باشد نماینده ای در مجلس و یا شورای شهر حضور یابد باید به منظور تحقق اهداف سازمان معلمان ایران باشد و این هدف هم به صراحت در ماده 3 اساسنامه تعریف و تببین شده است .
آقای بهشتی به صراحت و مستند پاسخ دهد حزب و جناحی که ما باید به آن وفادار باشیم کدام یک است و در کجای مرامنامه به آن اشاره شده است ؟
بارها عنوان شده است که سمت وسوی حرکت و موضع گیری سازمان معلمان ایران به عنوان یک حزب مستقل منتقد در چارچوب حرکت اصلاح طلبی فراگیر و نیز منافع عامه تعریف می شود .
شاید بهتر باشد که آقای بهشتی با مطالعه دقیق و بدون پیش داوری در این مورد سخن بگویند .
ملاک برای قضاوت عملکرد فعلی است  ،هر چند نقد تاریخچه فعالیت یک تشکل مفید و حرکت ساز است به شرط آن که در پی اثبات خود از طریق نفی دیگران نباشیم !
بدون تردید بر عملکرد هر تشکلی انتقاداتی وارد است و در زمان دبیر کلی آقای حیدر زندیه بنده و برخی از دوستان نسبت به بعضی موضع گیری ها انتقاد داشتیم اما در مجموع حفظ و استمرار کلیت مهم تر از مشغول شدن به جزییات بوده است .
اگر سازمان معلمان ایران بر طبق مرامنامه به برخی کنش های سیاسی پرداخته است ؛ کانون صنفی معلمان و سایرین مستند به کدامین اصول و یا بندها در این عرصه وارد شده اند ؟
آقای بهشتی !
شما هنوز به این سوال سخن معلم پاسخی نداده اید ؟
هنوز هم ارسال پیامک پس از گذشت بیش از ده روز از برگزاری انتخابات  شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان که شما یکی از اعضای هیات مدیره هستید و نیز بلافاصله پس از نگارش یادداشت سخن معلم در ابهام است ... ( 1 )

آیا گوشه ای از نمود رفتارهای متناقض منجر به بازتولید فرهنگ استبدادی نبود .... ( 2 )
هنوز هم به پر سش های سخن معلم در مورد ابهامات بیانیه کانون صنفی معلمان و نیز حمایت این تشکل از آقای حاجی بابایی پاسخی داده نشده است ؟ ( 3 )
شما در جبران کاستن از فشار افکار عمومی برای توجیه حمایت از وزارت آقای حاجی بابایی ، ایشان را به سر مشق گرفتن از سرنوشت آقای متکی فرا خواندید و به موضوعات مطروحه سخن معلم پاسخی ندادید ! ( 4 )
نمی توان بدون بستن صفحات قبل ، صفحه جدیدی باز کرد !
میزان استقلال یک فرد و تشکل در نوع و میزان مسئولیت پذیری و پاسخگویی آن خلاصه می شود ...
---------------------------------------------------------------------------------------
( 1 )
حاشیه ای بر" انتخابات هیات مدیره تعاونی فرهنگ و سرمایه دانش " - جمعه ۱۴ آبانماه ۱۳۸۹ – این یادداشت برای ثبت در تاریخ نگارش شد .
( 2 )
رفتارهای متناقض ما و بازتولید استبداد
( 3 )
بیانیه کانون صنفی معلمان در نقد کارنامه وزیر آموزش و پرورش دولت دهم ... و چند سوال ؟

( 4 )
حاجی بابایی ، متکی نیست !

هیچ نظری موجود نیست: