۱۳۸۹ بهمن ۴, دوشنبه

اطلاعیه بلند بالا با خواسته ای کوچک !







اخیرا رئیس سازمان ( مدیر کل ) آموزش و پرورش شهر تهران اطلاعیه ای را در ابعاد بزرگ ( تقریبی 35 در 50 سانتی متر ) به مدارس ارسال کرده است .
البته مدیران قبلی نیز بعضا مبادرت به انجام چنین اموری می کردند اما محتوای این اطلاعیه ، نوع نگارش آن که بسیار پر تکلف و آمیخته با کلمات نامانوس و بعضا دشواراست و نیز ابعاد آن خارج از حد اداری و عرفی می باشد !
شاید علت انتخاب ابعاد بزرگ به خاطر این باشد که جلب توجه کند چون معلمان معمولا بخشنامه هایی که در ارتباط با مسائل معیشتی و اقتصادی باشد را بیشتر می خوانند !
و نیز انتخاب کلماتی که بعضا قابل فهم نیست دلیل بر این باشد که احتمالا کار زیادی صورت گرفته است !
و جا دارد که از روان شناسی مدیران در زمینه مدیریت مطالبات معلمان تشکر شود !
اما محتوای این اطلاعیه چه می گوید ؟
در قسمتی از این اطلاعیه چنین آمده است :
 « ابرام بر تعیین و تثبیت جایگاه منیع و موثر برای وزارت آموزش و پرورش در اسناد فرادستی نظام جمهوری اسلامی ایران همچون " سند برنامه ی پنجم جمهوری اسلامی ایران " ، " نقشه جامعه علمی کشور " ، " مهندسی فرهنگی " ، " سند ملی تحول در نظام آموزش و پرورش " ، " برنامه درسی ملی " و... که الزام به نقش آفرینی سنجش پذیر در مجوع قوا و دستگاه های جمهوری اسلامی ، برای دست یابی به نظام آموزشی و پرورشی که زیبنده ی ایرانیان است از یک سو و التفات ویژه به بازیابی منزلت اجتماعی معلم و بازتولید اعتماد اعضای فرهیخته ی خانواده ی بزرگ آموزش و پرورش کشور با ترمیم کاستی های امور رفاهی و اجرای طرح هایی همانند " کارت درمانی بیمه طلایی " ، " کارت اعتباری میزان " ، " ضیافت عشق " ، " استفاده رایگان و با عزت فرهنگیان از استخرها " ، " پذیرایی با کیفیت و اسکان در شان فرهنگیان به ویژه در تعطیلات نوروزی " ، " برخورداری از تسهیلات ویژه اعتباری برای ازدواج ، ادامه تحصیل فرهنگیان و فرزندان ایشان " ، " سازمان دهی و ثبت نام رایگان نو باوگان عزیز فرهنگیان در مدارس " و... از سوی دیگر ، بخشی از فرآورده هایی است که تاکنون در سبد رفاهی آموزش و پرورش نهاده شده است تا تمام همکاران عزیز و فرهنگیان مسئولیت شناس میهن اسلامی از آن بهره مند گردند .
علاوه بر آن ، " دریافت سریع و دقیق مجموع مطالبات آن همکار گرامی بلافاصله پس از انجام هر خدمت " ، " صدور احکامی که ضرورت بازنگری در پرونده ی پرسنلی آن بزرگوار برای ارتقا ، ترفیع ، تغییر رتبه تحصیلی و دست یابی به طبقه ی جدید که استحقاق آن را دارند " ، " بهره مندی از مسکن مهر در صورت برخورداری از شرایط احراز آن " ، " مراقبت از نهاد مقدس مدرسه که فرهنگیان فرهیخته در آن حضور دارند با احتراز از اشتغال غیر فرهنگی با هر عنوان در سازمان مدرسه " ، " استنکاف از اشتراط ارائه ی هر خدمت در مدرسه به دریافت وجه از اولیا گران قدر " و... از مجموعه ی شئونی است که همکاری ، نظارت و ارزیابی آن همکار گرامی ، اجرای مطلوب آن ها را تسهیل می کند .... »
ما در این جا قصد نقد محتوایی این اطلاعیه اداره کل آموزش و پرورش را نداریم چون بسیاری از موضوعات و آیتم هایی که در این جا به آن ها اشاره شده است قبلا توسط سخن معلم و در پست های مختلف مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته اند .
اما نکته بسیار مهم در این اطلاعیه برای اولین بار در طول تاریخ آموزش و پرورش ، اعتراف رسمی مسئولان به دریافت وجه از اولیا دانش آموزان است که در تضاد اساسی و صریح با اصول قانون اساسی است !
این اطلاعیه به نوعی بزرگنمایی اقدامات انجام شده در طول وزارت آقای حاجی بابایی در این مدت است .
تمامی مواردی که در این بخش ها مورد تاکید قرار گرفته است بازگویی وظایفی است که بر عهده مقامات و مسئولان است !
اگر قرار باشد که مسئولان این کارها را انجام ندهند پس باید دیگر چه کار کنند ؟!
هر چند احتمالا در فضای کنونی ، هر کسی که به قسمتی از وظایف خود مصرح در قانون عمل کند شایسته بازگویی آن در افکار عمومی است تا توجه همگان جلب شود !
از همه مهم تر و در پایان این اطلاعیه از همکاران ارزشمند ، مدیران متعهد ، معلمان فرزانه و فرهنگیان فرهیخته استدعا شده است که برای باز توزیع پیوسته ی مسئولیت ها ، دست یابی به اطمینان قطعی از تحقق مفاد برنامه ها ( تا جایی که می دانیم آقای حاجی بابایی اصولا چیزی با مشخصات علمی یک برنامه " نداشته است و نیز موارد بالا در برنامه ادعایی نیامده است ! ) و پاسخگویی مسئولانه امکان حرکت های پر شتاب را برای استیفای کامل حقوق آن فهیمان با انعکاس انتقاد ، انتظار و تقدیر خویش به سامانه ارتباط مردمی 1820 ، بازآفرینی فرموده و تحرک بخشند .... !
به نظر می رسد که شعور معلمان و نیز برآیند افکار عمومی تشخیص می دهد که چه کسی و یا کسانی به دور از ادعا و تبلیغات به فکر خدمت خارج از وظایف محوله هستند ...
اگر قرار بر پاسخگویی مسئولانه است پس بی زحمت مدیران ارجمند و پر توان به نقطه نظرات منتقدان و تشکل ها ارج نهاده و حداقل به انتقادات و نیز پیشنهادات توجه کنند و یا گوشه ای را در حداقل در نشریه روابط عمومی این وزارت ( نگاه ) برای آن ها اختصاص دهند .
اگر اراده ای جدی بر خدمت بدون تکلف است و اهداف دیگری در آن مستتر نگردیده است ...

هیچ نظری موجود نیست: