۱۳۸۸ دی ۲۰, یکشنبه

کسری بودجه آموزش و پرورش راه حل دارد ! اگر اراده ای برای پیگیری و گوشی برای شنیدن وجود داشته باشد...














کسری بودجه آموزش و پرورش مساله جدیدی نبوده و نخواهد بود !


و شاید بیشترین کسری بودجه در میان دستگاه های دولتی  متعلق به همین بزرگترین خانواده دولت باشد !


به تازگی وزیر آموزش و پرورش در اظهار نظر جدیدی بخش بزرگی از این مساله را معلول  " تحصيل دانشجويان مراکز تربيت معلم و پيامبر اعظم (ص ) " دانسته است .


بخوانید :


«آموزش و پرورش با دو هزار و 700 ميليارد تومان کسري بودجه مواجه است


مخبر کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: آموزش و پرورش با دو هزار و 700 ميليارد تومان کسري بودجه مواجه است.


سيدکاظم موسوي روز يکشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: در جلسه امروز اين کميسيون حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش حضور يافته و با اعلام کسري بودجه اين وزارت، وضعيت آموزش و پرورش بررسي شد.


وي افزود: حاجي بابايي قسمت بسياري از کسري بودجه اين وزارت را ناشي از تحصيل دانشجويان مراکز تربيت معلم و پيامبر اعظم (ص)اعلام کرد.


نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي افزود: در اين جلسه اعلام شد که در اين مراکز 240 هزار دانشجو مشغول تحصيل هستند که به نوعي از آموزش و پرورش ارتزاق مي شوند و براي آموزش و پرورش بار مالي دارند.


موسوي ادامه داد: بسياري از اعضاي کميسيون اموزش و تحقيقات نيز با موضوعي که از سوي وزير مطرح شد موافق بودند و اعلام داشتند که بايد اين مسئله کارشناسي شده و راه حلي براي آن انديشيده شود. .


اجتماعی**9105//1348
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی
(ايرنا) / کد خبر 889048


حال کدام منطق  و قاعده می گوید که آموزش و پرورش باید حتی پس از دوره تحصیلات دبیرستان عهده دار آموزش و تربیت در تحصیلات بالاتر نیز بشود !


با وجود این همه مراکز آموزش عالی – دولتی و غیر دولتی – و نیز فارغ التحصیلی افراد زیادی از آن ها آیا بهتر نیست که واحد مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش دست از تصدی گری برداشته و کار نظارت و چینش را بر عهده گیرد ؟


به نظر می رسد بسیاری از معلمانی که در حال حاضر و به صورت رسمی در آموزش و پرورش اشتغال به کار دارند اکثرا فارغ التحصیلان این مراکز هستند .


اگر مقامات نگران غیر ایدئولوژیک شدن آموزش و پرورش هستند و تصور می کنند ورود افراد دانشگاهی محیط آموزش و پرورش را غیر دینی و یا سکولار خواهد کرد پس این همه طرح های مختلف مانند واگذاری مدارس به حوزه های علمیه ، اعزام روحانیان به مدارس برای رفع ابهام ، تفکیک دروس بر اساس جنسیت و... برآمده از کدام تفکر و نگرش می باشد ؟
آیا  به زعم خود می خواهند با این گونه اقدامات آب رفته را به جوی بازگردانند !


مگر در زمان وزارت آقای فرشیدی نبود که معاون ایشان معلمان را سکولار و مروج آن فرهنگ قلمداد نمود ؟
این معلمان در کدام سیستم تربیت و آماده شده بودند ؟


این در حالی است که به نظر می رسد محیط مراکز تربیت معلم در دهه 60 با آن چه که الان وجود دارد تفاوت زیادی پیدا کرده است و مسئولان نمی توانند با تکنولوژی و تغییر وارد نبرد شوند !


آن چه که در مراکز تربیت معلم حداقل در دهه 60 وجود داشت نهادینه کردن " نوعی فضای گلخانه ای با آمیزه ای از قشری گری دینی و محیط پادگانی بود " ....  و ما نیز به نوعی در آن دوران تنفس کرده ایم !


پس ...


اگر آن گونه که مسئولان ادعا می کنند معضل کسری بودجه به این عامل وابسته است راه حل آن نیز در تغییر نوع گزینش نیرو برای این وزارتخانه است و لازمه این کار در مرحله اول " تغییر نوع نگاه به وظایف و رویکرد حرفه معلمی " و " تحول در سیستم مدیریت منابع انسانی وزرات آموزش و پرورش " است .
اگر...

۱ نظر:

milad گفت...

salam aghaye poursoleiman
in soal ra ghablan az shoma porside boodam ama hala doost darm bedanam ke moaleman ke paye gozar sathe farhangi mohit hastand cheghadr daram darand dar tehran.
aslan manzoure khasi nadaram.
shad basid