۱۳۸۸ اسفند ۶, پنجشنبه

کسری بودجه آموزش و پرورش ، سرانه دانش آموزی ، سرانه نماز ..... این مسئولان چه می کنند ؟












در حالی که آموزش و پرورش با کسری بودجه هنگفتی در سال 88 روبه رو بود و از سوی دیگر با توجه به شواهد و قرائن بودجه این وزراتخانه در سال آینده افزایشی پیدا نکرده است ( 1 ) و این را می توان در عدم پرداخت سرانه مدارس پس از گذشت حدود 6 ماه از سال تحصیلی ارزیابی نمود به تازگی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش از اختصاص دو هزار و 700 تومان سرانه برای اقامه نماز در مدارس خبر داده است !


بخوانید :


" در سال تحصیلی آینده؛


سرانه اقامه نماز هر دانش آموز دو هزار و 700 تومان است


معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش از اختصاص دو هزار و 700 تومان سرانه برای اقامه نماز در مدارس خبر داد.


به گزارش خبرگزاری مهر، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: با توجه به وظیفه مهم این وزارتخانه برای توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز دو هزار و 700 تومان سرانه دانش‌آموزی در دوره‌های مختلف تحصیلی اختصاص یافت.


این مبلغ علاوه بر سرانه دانش‌آموزی است، لذا تعیین این مبلغ برای کمک به توسعه فرهنگ اقامه نماز در مدارس و واحدهای آموزشی بوده و موارد مصرف آن در جهت تعمیق معارف نماز برای دانش‌آموزان، برنامه‌های ترغیبی و تشویقی برای جذب دانش‌آموزان به اقامه نماز جماعت مدرسه، مسابقات اذان، احکام و انشای نماز، مراسم جشن عبادت، زیباسازی نمازخانه‌های مدارس است.


طبق این بخشنامه سرانه فوق برای سال 1388 نیز تامین شده و در مرحله اول مبلغ یک هزار و 500 تومان ابلاغ می شود.


براساس این مصوبه نظارت بر چگونگی هزینه‌کرد مبلغ سرانه نماز در مدارس علاوه بر نهادهای نظارتی آموزش و پرورش بر عهده کارشناسان مسوول و کارشناسان اقامه نماز مناطق و سازمان‌های آموزش و پرورش است ".
۱۳۸۸/۱۲/۰۳

آن چه مهم است این است که در سال تحصیلی گذشته سرانه پرورشی به طور بی سابقه ای طبق گفته معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش جهش پیدا کرده و به رقم 18 هزار تومان رسید !


حال اگر این مبلغ در تعداد کل دانش آموزان سراسر کشور ضرب شود به رقمی معادل 252 میلیارد تومان خواهیم رسید !


این رقم برای وزراتخانه ای که وزیر آن می گوید بیش از 95 درصد اعتبارات آن صرف حقوق پرسنلی می شود رقمی بسیار هنگفت است !


نکته مهم دیگر این است که از این سرانه پرروشی فقط مبلغ 500 تومان صرف بهداشت دانش آموزان این کشور می شود و سرانه ورزشی هر دانش آموز فقط  32 سانتیمتر  است !


حال اگر سرانه نماز غیر از این سرانه پرورشی باشد باید دید که آیا ادعای مسئولان مبنی بر مدیریت منابع مالی این وزراتخانه برای رهایی از غول " کسری بودجه " آن چگونه خواهد بود ؟!


همه این ها در حالی است که هنوز تعریف روشن و قابل فهم و استانداری از " فعالیت پرورشی " وجود ندارد و باز هم طبق اذعان همین مسئولان ، امور پرروشی در کارکردهای خود موفق عمل نکرده است !


باید دید با این وضعیت و آن چشم انداز و نیز بحران شدید مالی این دستگاه بی برنامه ، مسئولان در آینده چه توجیهی برای این اقدامات خود خواهند داشت ...


( 1 )
بودجه آموزش و پرورش در سال 1389 افزایشی نخواهد داشت ! آقای وزیر ! بازیگری بس است ...
http://smieduer.blogspot.com/2010/02/1389.html#more

۲ نظر:

ع گفت...

سلام به همكار ارجمند. مگر همه نمي دانند كه مسئولان بسيار سرخوش تر از اين حرف ها هستند؟!هر جا ،هرطور كه دلشان بخواهد رفتار مي كنند. مگر به من و شما هم فكر مي كنند؟

سخن معلم گفت...

خانم علیزاده
سلام
کارهای بزرگ به دست کوتوله ها و کارهای کوچک به دست آدم های بزرگ !
می خواهیم درسال 1400 سرآمد همه کشورهای منطقه هم باشیم !
جور در نمی آید ...
سبز و پیروز و پایدار باشید.