۱۳۸۸ بهمن ۸, پنجشنبه

تناقض گویی مسئولان در مورد بودجه آموزش و پرورش ! بیش از این دروغ نگویید ...














کسری بودجه آموزش و پرورش جزء لاینفک سازوکار اجرایی آموزش و پرورش گردیده است و به نظر نمی رسد که اراده جدی در مسئولان برای تغییر نگاه به بودجه بندی آموزش و پرروش بر اساس عملکرد واقعی آن وجود داشته باشد .


مثل کسری بودجه آموزش و پرروش به ساختمان فرسوده ای می ماند که در حال فرو ریختن است اما مالک برای ترمیم و بازسازی آن بدون آن که رقم دقیق هزینه ها را در نظر بگیرد و یا واهمه ای از آینده جان انسان های آن در آینده داشته باشد در صدد مرمت آن است و زمان مفهومی برای وی ندارد !


به اظهارات رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد بودجه امسال آموزش و پرورش توجه کنید :


" عباسپور به مهر خبر داد:


کسری بودجه آموزش و پرورش از مازاد مالیات فروش نفت تامین می شود


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تامین کسری بودجه آموزش و پرورش از طریق جابه جایی اعتبارات عمرانی و مازاد مالیات فروش نفت بر درآمدهای شرکت نفت خبر داد.


علی عباسپور تهرانی فر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: کسری بودجه دوهزار و 700 میلیارد تومانی آموزش و پرورش مازاد بر بودجه سال 1388 این وزارتخانه نیست.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه مصوب سال 1388 آموزش و پرورش در مجلس 10 هزار میلیارد تومان بوده اما دولت نتوانست بودجه این وزارتخانه را 100درصد اختصاص دهد و تا کنون هشت هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و دو هزار و 700 میلیارد آن باقی مانده است.


پیش از این حمیدرضا حاجی بابایی از کسری دو هزار و 700 میلیاردی آموزش و پرورش خبر داده بود که دو هزار و 40 میلیارد تومان آن مربوط به پاداش بازنشستگان است.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاحیه قانون بودجه که اخیرا به تصویب مجلس رسید اظهار کرد: هنگام تصویب اصلاحیه قرار شد که اعتبار باقی مانده آموزش و پرورش از طریق جابه جایی اعتبارات عمرانی و مازاد مالیات فروش نفت بر درآمدهای شرکت نفت پرداخت شود که در این صورت وزارت آموزش و پرورش در سال آینده با کسری بودجه روبرو نخواهد شد »
۱۳۸۸/۱۱/۰۵


در این راستا یک بار ارقام بودجه سال قبل را مرور می کنیم :


" از 7600 ميليارد تومان كسري بودجه فقط 2300 ميليارد تومان ! اين مي شود بيش از 85 درصد كسري بودجه ! ! چهارشنبه چهارم دی 1387 14:30


وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد:


خوشبختانه 2300 میلیارد تومان از کسری بودجه امسال آموزش و پرورش در متمم بودجه امسال لحاظ شده و در صورت تصویب توسط مجلس، پرداخت می شود. علی رضا علی احمدی افزود: «موافقت با پرداخت بیش از 85 درصدی کسری بودجه آموزش و پرورش، به رغم کسری های موجود، گامی بسیار مثبت به جلوست؛ در عین حال که تامین مابقی کسری نیز با اهتمام ویژه در دستور کار است.»


عضو كميسيون آموزش مجلس گفت: دولت اعتبار مورد نياز وزارت آموزش ‌وپرورش را به مجلس نمي آورد واذعان مي دارد كه وزارتخانه هاي ديگري از ‌جمله وزارت بهداشت و وزارت رفاه نيز داراي كسري بودجه ونيازمند به ‌اعتباررساني هستند. ‌اختياري در گفتگو با برنا در مورد مشكل ‌پرداخت سرانه مدارس تاكيد كرد: وزير آموزش وپرورش معتقد است كه سرانه مدارس را پرداخت كرده و اين در صورتي است كه ‌تنها سرانه مدارس مربوط به سال 87 پـــرداخـــت شـــده ولـــي ســـرانـــه مـربـوط بـه سـال هـاي گـذشـتـه ‌هنوزپرداخت نشده است . ‌وي با اشاره به اين كه مجلس نمي تواند قوانيني را تصويب كند كه بار مالي داشته باشد ودولت بايد در اين موارد ‌وارد عمل شود، افزود: نمايندگان در مجلس طرح كسري بودجه آموزش وپرورش را تصويب كرده اند ولي ‌تاكنون آموزش و پرورش لايحه اي را به مجلس نياورده است تا نمايندگان با كمك دولت كسري بودجه وزارت آموزش وپرورش را پرداخت نمايند. همچنين رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: شنيده‌ايم كه دولت مي‌خواهد تنها 2 هزار ميليارد تومان از كسري آموزش و پرورش را بپردازد. عباسپور تهراني‌فرد در گفتگو با فارس با بيان اين‌كه آموزش و پرورش با كسري بودجه شديدي مواجه است، اظهار داشت: دولت هنوز اصلاحيه بودجه را ارائه نكرده است و اين در حالي است كه آموزش و پرورش نيازمند تزريق بودجه است. وي ادامه داد: بر اساس بررسي‌هايي كه انجام داديم، آموزش و پرورش حدود 5 هزار و 700 ميليارد تومان كسري بودجه دارد.رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اظهار داشت:آن چه به ما منعكس شده، اين بوده كه قرار است سهام عدالت به عنوان مابقي كسري بودجه آموزش و پرورش پرداخت شود اما واقعيت اين است كه با پرداخت سهام عدالت، مشكلات پاداش پايان خدمت فرهنگيان حل نخواهد شد. وي افزود: فرهنگيان بازنشسته منتظر اعتبار نقدي پاداش پايان خدمت خود هستند تا براي حل مشكلات مالي از آن استفاده كنند ".


باز هم داستان تكراري كسر بودجه.. فعلا آموزش و پرورش از نظر آقايان موتور محركه تورم است و نه توسعه! یکشنبه ششم بهمن 1387 14:53


بودجه وزارت آموزش و پرورش در لایحه سال 88 ،9 هزار میلیارد تومان است.لایحه بودجه سال 88 پس از نهایی شدن احتمالاً در روز سه شنبه تقدیم مجلس می شود. وزیر آموزش و پرورش تا امروز در هیچ جلسه مطبوعاتی از رقم احتمالی بودجه این وزارتخانه عریض و طویل صحبت نکرده است.


کارشناسان امسال هم نگرانی کم بودن رقم بودجه این وزارتخانه، کسری بودجه و به دنبال آن تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان، پرداخت نشدن سرانه دانش آموزی و کندی تحول و تغییر مسیر آموزش به سمت نظام آموزش خلاق را داشته اند.در آخرین زمان تقدیم بودجه علی کریمی فیروزجایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به نقل از علی احمدی در گفت وگو با فارس از اختصاص 9 هزار میلیارد تومان در بودجه 88 به وزارت آموزش و پرورش خبر داده است.


به گفته فیروزجانی با توجه به اینکه کسری بودجه امسال آموزش و پرورش بیش از شش هزار میلیارد تومان عنوان شده است، اختصاص رقم در نظر گرفته شده در بودجه 88 کافی به نظر نمی رسد و به نظر می آید با توجه به کسری بودجه ای که در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش دارد، سال آینده نیز این وزارتخانه با کسری سه تا چهار هزار میلیارد تومانی مواجه باشد.


کسری بودجه داستان همیشگی آموزش و پرورش است، بودجه این وزارتخانه همواره بدون احتساب کسری سال قبل و جاری که تجمیع می شود تعیین شده و دوباره در میانه هر سال با بالا گرفتن مشکلات مالی، مسوولان از کسری بودجه گلایه می کنند.


کارشناسان معتقدند تا زمانی که بودجه این وزارتخانه بر اساس عملکرد واقعی بودجه و نیاز های آموزش و پرورش محاسبه نشود مشکلات همچنان گریبانگیر حوزه آموزش خواهد بود.


در مهر ماه سال جاری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درباره علت کسری مزمن بودجه آموزش و پرورش از مقامات مسوول توضیح خواست: «براساس اصل 52 قانون اساسی، دولت مسوول تهیه و پیشنهاد لایحه بودجه است و به همین دلیل برآورد منابع و مصارف برای هر سال مالی با رعایت قوانین و مقررات و عملکردهای پیشین در صلاحیت دولت بوده و ابزارهای تهیه و تنظیم بودجه نیز در اختیار این قوه است. توضیح مقامات مسوول بودجه ریزی کشور در رابطه با کسری اعتبارات مزمن وزارت آموزش و پرورش ضروری است چراکه در مرحله بررسی و تصویب بودجه سال های 1386 ،1387 و سال های قبل قوه مقننه هیچ گاه اعتبارات ردیف های مربوط به آموزش و پرورش را کاهش نداده است بنابراین پاسخگویی دولت در مورد مبانی عملیاتی و سیاستی برآوردها و تایید میزان کسری کنونی ضرورت دارد.»


مرکز پژوهش ها در گزارش خود تاکید کرد: «تامین کسری هزینه های آموزش و پرورش به معنای افزایش هزینه های ریالی دولت است و با توجه به تامین بخش قابل توجهی از بودجه عمومی دولت از درآمدهای حاصل از صادرات نفت و اثر تبدیل آن به ریال توسط بانک مرکزی، نیاز است تا در انتخاب راهکار تامین بخش نقدی کسری اعتبارات، دقت لازم صورت گیرد لذا اولویت و پیشنهاد اول این بررسی، تامین بخش ریالی کسری از طریق اصلاحیه قانون بودجه است که طبق آن دولت از طریق اولویت بندی مجدد فعالیت های خود، بخشی از منابع را صرف تامین کسری های مذکور کند و راهکار و پیشنهاد دوم نیز وضع عوارض خاص روی یک یا چند کالای ضروری و صرف منابع آن برای تامین کسری هاست.»


پس از اعلام رقم6700 میلیارد تومانی کسری سال 87 دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود آورد که متاسفانه بودجه سالانه فقط به صورت افزایش درصدی به ارقام مصوب


- و نه- عملکرد تعیین می شود که این امر موجب کسری بودجه آموزش و پرورش و به وجود آمدن دور تسلسل باطل برای آن شده است.


علی عباسپور تهرانی فرد رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در مصاحبه های خود این کسری را معادل بودجه جاری یک سال وزارتخانه دانست که انباشتی از کسری اعتبار سال های 85 و 86 است.


پس از چانه زنی های وزیر دولت به پرداخت دو هزار میلیارد تومان از کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش متعهد شد اما این مبلغ کسری بودجه وزارتخانه را جبران نمی کند و مسائل مالی در سال آینده شدت خواهد گرفت چراکه اکنون پاداش بازنشستگی پیش از موعد50 هزار معلم را هم باید به بدهکاری های علی احمدی افزود و مساله کسری بودجه که علی احمدی بزرگ ترین چالش خود می داند، برطرف نمی شود ».


همان گونه در بالا مشاهده می شود در سال ۸۷ از ۷۶۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه آموزش و پرورش فقر ۲ هزار میلیارد تومان توسط دولت پرداخت شده است . به عبارت دیگر ، کسری بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۳۸۷ بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بوده است .


از سوی دیگر به گفته مسئولان بودجه آموزش و پرورش در سال ۸۷، ۹ هزار میلیارد تومان و در سال ۸۸ رقمی معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان است . درواقع ، بودجه امسال نسبت به سال قبل فقط یک هزار میلیارد تومان افزایش داشته است . این در حالی است که باز هم با احتساب این مبلغ بازهم کسری بودجه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود !


متاسفانه تقریبا و همیشه آن چیزی که مجلس می گوید با آن چه که دولت می گوید تفاوتی معنادار و قابل ملاحظه وجود دارد و شاید این مساله موید تفاهم و تعامل کامل میان این دو باشد !


حال به یک اظهار نظر از رئیس سابق فراکسیون فرهنگیان مجلس و وزیر فعلی این دولت توجه کنید که چگونه  آقای حاجی بابایی گفته های خود را در مورد بودجه آموزش و پرورش فراموش کرده اند !


" مروري بر ارقام اختصاص داده شده به آموزش و پرورش در بودجه سال 88 آيا چنين چيزي امكان پذير است ؟! سه شنبه هشتم بهمن 1387 11:5


مهر :


9 هزار میلیارد تومان به اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری


رئیس جمهور در بیان ویژگیهای بودجه سال 88 گفت: 9 هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری اختصاص داده شده که از این مقدار 4 هزار میلیارد به بازنشستگان و 5 هزار میلیارد تومان دیگر به شاغلان و کارکنان تعلق می گیرد.


ايسنا :


رييس فراكسيون فرهنگيان مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد: از حدود 17 هزار و 770 ميليارد توماني كه آموزش و پرورش در سال 88 نيازمند است، تنها 9 هزار و 300 ميليارد تومان در بودجه سال آينده اين دستگاه پيش‌بيني شده است و بر اين اساس، آموزش و پرورش براي عملكرد 100 درصدي، تقريبا با هشت هزار و 400 ميليارد تومان كسري بودجه در سال 88 مواجه است.


به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ايسنا، حاجي‌بابايي كه روز گذشته به عنوان سرپرست جلسه اعضاي فراكسيون فرهنگيان مجلس شوراي اسلامي با وزير آموزش و پرورش در باشگاه فرهنگيان تهران سخن مي‌گفت، در توضيح نحوه محاسبه نياز مالي و كسري بودجه آموزش و پرورش در سال آينده آموزش و پرورش، با اشاره به عملكرد مالي 9 هزار و 500 ميليارد توماني اين وزارتخانه در سال 87، عنوان كرد: در كنار اين عملكرد مالي، دو هزار و 200 ميليارد تومان براي بدهي‌ها، يك هزار و 700 ميليارد تومان براي پاداش پايان خدمت فرهنگيان، دو هزار و 100 ميليارد تومان براي سهم آموزش و پرورش در لايحه خدمات كشوري و 457 ميليارد تومان هم براي موارد ديگر لحاظ مي‌شود كه اين رقم در مجموع، حدود 17 هزار و 770 ميليارد تومان، نياز مالي آموزش و پرورش در سال 88 را شامل مي‌شود.


وي افزود: بر اين اساس، براي پرداخت همه بدهي‌ها، آموزش و پرورش در سال 88 داراي 47 درصد كسري است و اگر بدهي پاداش يك‌هزار و 700 ميليارد توماني پايان خدمت فرهنگيان لحاظ نشود كه البته بايد بشود، اين ميزان به 34 درصد كاهش پيدا مي‌كند.


رييس فراكسيون فرهنگيان مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين كه پس از تشكيل اولين كميته مشترك دولت و مجلس در رابطه با اعتبارات آموزش و پرورش، همه اين ارقام مورد تاييد و تاكيد براي تامين قرار گرفت، ادامه داد: اين رقم كسري ممكن است در تاييد نهايي، نهايتا پنج درصد تغيير پيدا كند، لذا نياز اصلي مالي آموزش و پرورش به ويژه براي سال آينده مورد تاييد است.


وي در عين حال خاطرنشان كرد كه معتقد است، معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست‌جمهوري نيز به اين ارقام به عنوان نياز مالي آموزش و پرورش اعتقاد دارد، زيرا مگر مي‌شود كه كسي كه مسوول برنامه‌ريزي بودجه‌اي كشور است، از اين آمار و ارقام نياز مالي دستگاه مذكور مطلع نباشد.


به گزارش ايسنا، حاجي‌بابايي در ادامه با تاكيد بر اين كه اين آمار براي شفاف‌سازي واقعيات براي مسوولان بيان مي‌شود، يادآور شد: ما در عين حال كه بايد به كاسته نشدن رقم كسري لحاظ شده در اصلاحيه بودجه اميدوار باشيم، مي‌توانيم اين رقم را افزايش نيز بدهيم و اين امر يك فرصت است.


اين نماينده مجلس همچنين خاطرنشان كرد: حداقل امر اين است كه كسري مالي آموزش و پرورش به عنوان يك واقعيت مورد پذيرش قرار خواهد گرفت...»


در حقیقت آقای حاجی بابایی در کسوت نماینده مجلس و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس عملکرد واقعی بودجه آموزش و پرورش را در سال ۸۷ رقمی در حدود 17 هزار و 770 ميليارد تومان عنوان کرده اند !


این در حالی است که ایشان در کسوت نماینده این دولت در آموزش و پرورش از کسری دو هزار و 700 میلیاردی آموزش و پرورش سخن به میان آورده است !


آیا چنین چیزی امکان پذیر است ؟!


تازه این در شرایطی است که حصول همین کسری بودجه که از نظر ما با رقم دقیق آن فرسنگ ها فاصله دارد منوط به اما و اگر ها هم شده است !


شاید این یک رسم در مملکت ماست که هر کسی به محض تصاحب یک پست سعی در توجیه وضعیت موجود و پاک کردن عملکرد پیشین خود می کند ...


در هر صورت بهتر است مسئولان در مورد این ارقام تناقض گویی را کنار گذاشته و بیش از این به معلمان دروغ نگویند !

۲ نظر:

ناشناس گفت...

بسیار جامع و کامل و دقیق بود . دوست عزیز خسته نباشید .
معلم همراه

سخن معلم گفت...

سلام
دوست من
معلم همراه
از نظر و لطف شما سپاسگزاریم.
سبز و پیروز و پایدار باشید.