۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

دوربین های مدار بسته به سر کلاس ها هم رسید ... به کجا می روید !















دبير شوراي عالي آموزش و پرورش همچنين درباره نصب دوربين‌هاي مداربسته در كلاس‌هاي درس نيز، گفت: اين مورد بايد در كميسيون آموزش عالي بررسي شود كه تاكنون تصميمي در اين باره اتخاذ نشده است.


منبع : ایسنا


پس از طرح و اجرای موضوع نصب دوربین های مدار بسته در مدارس ( فضای بیرونی ) حال نوبت به رصد کردن دانش آموزان و معلمان از سر کلاس رسیده است !


سخن معلم قبلا مطالبی را در این مورد منتشر کرده است ( 1 )


در آن جا گفته شد که بحث نصب دوربین مدار بسته در جهان و در کشور انگلستان آن هم در جلسات امتحان به صورت آزمایشی مطرح شده است .


حال سوال این است که با وجود مشکلات عدیده و گوناگون که مهم ترین آن " غیر مقاوم بودن مدارس " است چرا این گونه مباحث به صورت زنجیره ای پی گیری می شود ؟


آیا کنترل کردن رفتار معلمان در سر کلاس باید جزء اولویت کار برنامه ریزان و سیاست گزاران آموزش و پرورش باشد ؟


به راستی دلیل این گونه سخنان و کارها چیست ؟


آیا گرفتن گزارش کار معلمان توسط برخی از دانش آموزان و ارائه آن به دوایر حراست تاکنون کافی نبوده است !


آیا با این گونه اقدامات غیر علمی و مخرب ، معلم و دانش آموز قادر به نمایش رفتار واقعی و از روی صداقت خود خواهند بود و یا این که مانند کارها و امور دیگر باید که ماسکی بر روی چهره خود بزنند !


هرچند روند تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه و شتاب آن در جهتی قرار گرفته است که ممکن است معلمان محتاط و محافظه کار را به جایی برساند که دست از همه چیز شسته و در صف مقدم این تغییرات نیز قرار بگیرند !


در جامعه ایران هیچ چیزی نمی تواند غیر محتمل باشد و هر گزینه ای احتمال وقوع دارد هرچند زمان تکامل و ظهورآن ممکن است تفاوت داشته باشد !


در پایان ، به مسئولان یاد آور می شویم که بیش از این به حرمت و حریم کلاس وارد نشوند و در صورت ادامه این روند باید تبعات آن را نیز بپذیرند ...


( 1 )


سخن معلم :
نگاهی به پدیده دوربین های مدار بسته تلویریونی در مدارس !
در زمان دولت نهم ...
مدارس زندان بودند اما زندان تر شدند !

می توان گفت یکی از پدیده هایی که در زمان دولت نهم مطرح و عمومی شد استفاده از دوربین های مدار بسته در مکان ها ی عمومی بود .


برای نمونه می توان به یک مورد اشاره کرد :


« معاون توسعه مديريت و منابع سازمان زندان‌ها گفت: با نصب حدود 7 هزار دوربين مدار بسته تمام زندان‌هاي كشور به دوربين مدار بسته مجهز شدند.محمدعلي زنجيره‌اي با اعلام جزئيات گزارش اقدامات انجام شده در زمينه گسترش صنعت انفورماتيك، اظهار داشت: بيش از هزار دوربين ديگر خريداري و سفارش داده شده است كه مراحل نصب و راه‌اندازي ‌آنها در حال انجام است. وي گفت: تعداد اين دوربين‌ها در پايان سال 86، 2536 بوده است و در سال 87 مجموعه دوربين‌هاي نصب شده در مراكز اقدامات تاميني و تربيتي كشور به 6761 دستگاه افزايش يافته است . (1)


البته شاید مانند سایر ملل دنیا استفاده از این تکنولوژی دربعضی جاها لازم و به جا نیز باشد اما استفاده از آن در مکان هایی که برای ساختن شخصیت و الگوی رفتاری و آماده شدن برای زندگی طراحی شده است به نظر می رسد که باید با احتیاط و دقت صورت گیرد .


این در حالی است که در دنیا استفاده از این دوربین ها در یک مورد و آن هم برای سالن های امتحانی در حد یک پیشنهاد گزارش شده است !


خبر را بخوانید :


« انجمن ناظران امتحانی انگلیس در حال نظرخواهی از اعضای خود در مورد به کارگیری آزمایشی دوربین های مدار بسته در جلسات امتحانات است .


به گزارش سرویس صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجئیان ایران ( ایسنا ) ، طبق اظهارات ممتحن های انگلیسی ، دوربین های ویدئویی مدار بسته به منظور جلوگیری از تقلب با استفاده از دستگاه های پیشرفته فن آوری ممکن است در سالن های امتحانات مورد استفاده قرار بگیرند .


شمار روبه افزایشی از مراقبان امتحان از داشته استرس به دلیل تلاش برای مقابله با تقلب در مدارس و کالج ها شکایت کرده اند اما هیچ آمار کلی در مورد میزان تقلب در مدارس و کالج ها وجود ندارد .


دوربین های مدار بسته علاوه بر کاهش میزان تقلب ها ، می توانند مانع از شکایت های بی اساس مراقبان امتحان شود . » (2)


این در حالی است که این موضوع از مدت ها پیش در آموزش و پرورش مطرح بوده و علی رغم تکذیبیه های متعدد مقامات روند عادی خود را در جهت نهادینه شدن و فرهنگ سازی در مدارس پیش گرفته است !


این جا را بخوانید :


« هنوز يك ماهي از مطرح شدن موضوع نصب دوربين هاي مداربسته در تعدادي از مدارس دخترانه تهران نمي گذرد كه به رغم تكذيب اين اخبار از سوي مسوولان رده بالاي وزارت آموزش و پرورش و در عين حال تاييد آن از سوي مديران رده هاي پايين تر و اجرايي، سرانجام وزارت آموزش و پرورش از تشكيل کارگروه دوربين هاي مداربسته مدارس در شورايعالي اين وزارتخانه خبر داد. اقدام اخير وزارت آموزش و پرورش آن هم در روزهاي كم باقي مانده به انتخابات در شرايطي صورت گرفت كه پيش از اين، مسوولان در تاييد يا رد اين اقدام نظرات مختلفي اعلام كردند، در حالي كه مديران مدارس دخترانه اي نصب دوربين مداربسته در مدارس را به دليل كمبود ناظم در مدرسه و كنترل دانش آموزان عنوان مي كنند، مسوولاني ديگر همچون عباس رهي، معاون آموزشي وزارت آموزش و پرورش، اين اقدام را اشتباه توصيف كرده و مي گويد:«قرار نيست در مدارس کار پليسي انجام دهيم که بخواهيم دوربين نصب کنيم»


به هر حال، با پيگيري خبرنگاران و نه مسوولان آموزش و پرورش، روز گذشته محمد بطايي، معاون دبيرکل شوراي عالي اين وزارتخانه، به خبرگزاري مهر گفت: «کارگروه تخصصي در شوراي عالي آموزش و پرورش براي بررسي نصب دوربين هاي مدار بسته در مدارس تشکيل شده است»


او ادامه داد:« در پي مطرح شدن موضوع نصب دوربين هاي مدار بسته در برخي از مدارس از سوي وزارت آموزش و پرورش دستور تشکيل کارگروه تخصصي در شوراي عالي آموزش و پرورش داده شد که آن را پيگيري کرديم»


معاون دبيرکل شوراي عالي وزارت آموزش و پرورش با اعلام اينكه هم اکنون کارشناسان در اين کارگروه مشغول بررسي ابعاد مختلف اين موضوع و تاثير آن در نظام تعليم و تربيت هستند، تاكيد كرد:« طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته بايد پيش نويس طرح استفاده از دوربين هاي مداربسته تا چند ماه آينده آماده و پس از تصويب در شوراي عالي آموزش و پرورش براي اجرا در سال تحصيلي 89-88 به مدارس ابلاغ شود»


اظهارات اين مسوول در شرايطي است كه مديران مدارسي كه اقدام به نصب دوربين كرده بودند، هيچ گونه مجوزي براي اين كار نداشتند چرا كه در قانون تعريفي از اين موضوع نيامده است. با اين حال، وزارت آموزش و پرورش طبق روالي نه چندان جديد، به جاي متخلف خواندن مدارس مورد نظر، نه تنها براي توقف اين اقدام گامي برنداشت بلكه به منظور بررسي تاثير نصب دوربين هاي مداربسته در مدارس بر موضوعات اجتماعي و تعليم و تربيتي دانش آموزان، كارگروهي نيز تشكيل دادند؛ كاري كه در دولت هاي قبلي بي سابقه بود.هر چند زمزمه هاي نصب دوربين هاي مداربسته از سوي نيروي انتظامي در سطح شهر از اواخر سال گذشته شنيده مي شد اما ظاهرا ماهيت به كارگيري اين دوربين ها در سطح شهرو مدارس به طور كامل از سوي آموزش و پرورش به فراموشي سپرده شده است. مسوولان اين وزارتخانه نيز كه يا انتظار افشاي موضوع از سوي رسانه ها را نداشتند يا اينكه به خاطر ضعف مديريت، اطلاعي از آن نداشتند، هر كدام در اظهار نظرهاي كاملاضد و نقيض، يك بار كنترل دانش آموزان و بار ديگر كمبود ناظم در مدرسه را به عنوان دليل نصب اين دوربين ها عنوان مي كنند. به نظر مي رسد معلمان و مديران رسالت اصلي خود را فراموش كرده و بدون توجه به اثرات منفي كنترل تصويري دانش آموزان آن هم دختران، تنها به سمت اهداف سخت افزاري تعليم و تربيت پيش مي روند »( ۳ )


به عبارت دیگر ، می توان این گونه نتیجه گرفت که در اثر اجرای دستورالعمل سامان دهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش و کاهش عوامل اجرایی در مدارس ، ساده ترین و کم خرج ترین راه حلی که به نظر مسئولان تعلیم و تربیت ما رسیده است همانا استفاده از دوربین های مدار بسته برای کنترل رفتار دانش آموزان است !


همان گونه که قبلا نیز گفته ام فلسفه و روح حاکم بر آن دستور العمل سامان دهی نیروی انسانی برگرفته از یک نگرش فله ای و غیر علمی بود .


این دستورالعمل بدون توجه به معیارهای حاکم بر مناسبات و روابط تعریف شده در تعلیم و تربیت و صرفا با اتخاذ رویکرد صرفه جویی هر چه بیشتر در اعتبارات و منابع مالی صورت گرفت .


کاهش پرسنل مدرسه از یک طرف و افزایش تعداد دانش آموزان در کلاس ها علاوه بر آن که نقش بیشتر معلمان را در حد یک " مبصر " کاهش داد در سوی دیگر و ناخواسته نقش دیگر عوامل اجرایی مدرسه را به یک " سوزن بان و سانسور کننده " تنزل داد !


آیا مسئولان فکر نمی کنند که محیط مدرسه با خیابان و یا مکان های نظامی متفاوت است !


آیا استفاده از این دوربین ها که البته ممکن است به مذاق مدیریت های میانی و تحتانی آموزش و پرورش نظیر مدارس ( مدیر – معاون و.. ) در جهت ساده تر کردن کار خوش آید اما اثرات ویران گر و مخربی بر شخصیت دانش آموزان نخواهد گذاشت؟


اولین آن همان تعمیق بیشتر بیماری و مشکل فرهنگی دیرینه ما در خصوص " خود سانسوری " خواهد بود .


آیا مدارس باید جایی برای پرورش استعداهای و قابلیت های دانش آموزان باشد و یا این که باید جایی برای دفن و سرکوب مراحل رشد شخصیت آن ها باشد ؟


بلند تر کردن دیوارها و حصار مدارس و استفاده از پوشش های آهنی برای کاهش دید تحت عنوان " شاداب سازی " ، استفاده از دوربین های مدار بسته در کنار ده ها آیین نامه در مورد نوع پوشش و رفتار و تردد و... از مدارس ما چه چیزی ساخته است ؟


غیر از زندان ...






منابع :


1- http://www.saipaonline.com/view-2764-%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%82%D9%88%D9%87%20%D9%82%D8%B6%D8%A7%D9%8A%D9%8A%D9%87.html


2- ایسنا- کد خبر : 05905-8701


3- اعتماد ملی شماره 923

http://smiedu.blogfa.com/post-2118.aspx


۶ نظر:

پارسا گفت...

سلام امیدوارم که حالتون خوب باشه
منصور تیفوری یکی از نویسنده های کرد زبان مقاله ی جالبی داره به اسم میخکوب شدن شر
که من تو وبلاکم کذاشتم اگه وقت کردید حتما بخونیدش

ناشناس گفت...

با سلام.من می خواهم در این مورد بنویسم که نوشتم.متاسفانه ما ایرانیان نمی خواهیم بفهمیم که از کجا داریم ضربه می خوریم.اگر آب هم می خوریم در مورد فلان کمپین باید قلمی بزنیم تا مورد توجه قشر منور الفکر اپوزیسیون واقع شویم.ماکارمان فرهنگی است و وظیفه داریم بیان کنیم اگر به مذاق مبارک هم خوش نیست خوب..
بیان یک تهاجم فرهنگی از طرف دشمنان این مملکت را اگر انکار می کنید دیگر لکم دینکم ولی الدین.ما جایزه حقوق بشر را نمی خواهیم

سخن معلم گفت...

دوست من
ناشناس
سلام
دیدگاه های ما در مورد مسائل فرهنگی بسته نیست !
ما معتقد به تبادل و تعامل فرهنگی بوده و هستیم .
متاسفانه به قول یکی از اساتید دوران تربیت معلم خیلی از ما ایرانی ها از طریق فاضلاب با غرب و فرهنگ های آن آشنا شده ایم و شناخت ما بیشتر بر اساس شایعات و گیرنده های حسی است تا بر مبنای عقل و شناخت و منطق !
برخی ارزش ها و هنجارهای آن را یک جا رد می کنند و برخی دیگر دربسته می پذیرند !
باید عقل را رهبر خود کنیم !
ما برای خوشایند کسی کار نمی کنیم فقط آن چیزی که به باورمان درست است را عمل می کنیم .
فکر می کنیم این درست و منطقی باشد .
اگر در این مدت روال کار سخن معلم را دنبال می کردید شاید برخی از جملات را نمی گفتید !
ضمنا ما در تعریف تهاجم فرهنگی با برخی از به اصطلاح " اصولگرایان " مشکل داریم !
شما و دوستانتان کمی از افراط و تند روی هایتان بکاهید مشکل حقوق بشر هم خود به خود حل می شود !
و همه ساکنان یک کشتی هستیم ...
سبز و پیروز و پایدار باشید.

آسمانی سبز گفت...

سلام دوست و هم وطن من
خیلی زیبا بود آپ هات علی و حقیقتن .
همدرد و هم راهیم ، به روزم با موضوعی مهم...حتما بخوانید ...
با اجازه لینکت کردم ،دوست داشتی منو با نام آسمانی سبز لینک کن .
شاد و سبز و پیروز باشید .

دررودي گفت...

دبستان عصمتیه

دررودي گفت...

سر بزنيد