۱۳۸۸ مرداد ۲۷, سه‌شنبه

" تحول بنیادین " در آموزش و پرورش با " گفتار درمانی " حاصل نمی شود !

" تحول بنیادین " در آموزش و پرورش با " گفتار درمانی " حاصل
نمی شود !
فعالان صنفی و مدنی نباید افق و چشم انداز را فراموش کرده و یا
به ماشینی برای کم کردن توقعات قانونی و طبیعی جامعه و
نهایتا " توجیه وضع موجود با بهانه واقع نگری " تبدیل شوند !

اخیرا رئیس پژوهشگاه تعلیم و تربیت موضوعات و مطالب مهمی را در مورد " تحول در نظام آموزش و پرورش بیان کرده اند :
تحریری نیک صفت:
وزیر آینده آموزش و پرورش معلم محور باشد/حذف قانون محدودیت تحقیق معلمان
ساری - خبرگزاری مهر: رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: تفکر اصلی وزیر آینده آموزش و پرورش بر اساس معلم محوری باشد.
به گزارش خبرنگار مهر در قائمشهر، هاجر تحریری نیک صفت بعد از ظهر دوشنبه در همایش یک روزه تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: توانمندی معلم باید به قدری باشد که ابهت و وجهات آن دانش آموز را به احترام وا دارد.
وی با تاکید بر اینکه با افزایش حقوق ناچیز این امر محقق نخواهد شد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید برای انتخاب، نگه داشت و کارآمدی معلم برنامه داشته باشد.
تحریری نیک صفت به عدم کیفیت آموزش های ضمن خدمت فرهنگیان اشاره کرد و افزود: بی توجهی معلمان و عدم رعایت قوانین آموزشی در این کلاس ها موجب شده تا متولیان این امر در فکر حذف این دوره آموزشی باشند.
وی خواستار هزینه و برنامه ریزی متولیان امر برای دوره های آموزش ضمن خدمت معلمان شدند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در خصوص تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: بستر سازی مناسب برای تفکر، بروز خلاقیت، جوانگرایی در مدیریت، بهره گیری از مشارکت کارشناسان و معلمان، تغییر نگرش مباحثی عنوان کرد که از بیانات مقام معظم رهبری در تحول آموزش و پرورش استنباط شده است.
وی با بیان اینکه این تحول باید با سرعتی انجام شود که نسل حاضر نیز بتوانند از آن بهره مند شوند، یادآور شد: محققان تنها در اتاق های خود به دنبال نیازهای نظام و تعلیم و تربیت را نباشند و برای تحقیق در این خصوص به مدارس بروند.
به گفته وی، نباید تحول را در آسمان جستجو کرد بلکه در این تحولات باید ذائقه دانش آموزان را لحاظ کرد.
تحریری نیک سفت با گلایه از اینکه رسانه ها از نظام تعلیم و تربیت جدا و رها هستند، اظهار داشت: برنامه هایی که در رسانه ملی پخش می شود با گفته های معلمان در کلاس درس مطابقت ندارد که این امر موجب گمراهی دانش آموزان می شود.
وی تحول را یک حرکت ریشه ای و اجتناب ناپذیر توصیف کرد و گفت: تحولات از آموزش و پرورش با زور و اجبار صورت و بخشنامه و آیین نامه امکان پذیر نیست بلکه گروه معلمان و دانش آموزان هر کدام زبان خاص خود را برای پذیرش این تحولات دارند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش تدوین فلسفه تربیت اسلامی و ویژگی های آنان مطلوب، طراحی و برنامه ریزی نظام مطلوب، اقدامات شجاعانه در اجرای برنامه ها، طراحی محتوای برنامه های آموزشی و درسی و تربیت و به روز کردن مجریان مستعد و لایق را گام های تحول اساسی بنیادین در اموزش و پرورش اعلام کرد.
وی همچنین خواستار اصلاح قانون تحقیقات معلمان شد و خاطرنشان کرد: محدودیت قائل شدن برای تحقیق معلمان اصلا به صلاح نظام تعلیم و تربیت کشور نیست و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف یا اصلاح این قانون دست کار شوند.
تحریری نیک صفت به کمک 600 میلیارد تومانی خیرین مدرسه ساز در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: ساختمان سازی با مدرسه سازی متفاوت است و آموزش و پرورش باید مدارسی بسازد که دانش آموزان نخواهند آن را ترک کنند نه اینکه منتظر تمام شدن کلاس درس برای خروج از مدرسه باشند.
" سخن معلم " قبلا مطالبی را در موضوع " تحول " در آموزش و پرورش به رشته تحریر درآورده است .
با مصادره و قلب واژه ها و مفاهیم نمی توان به جایی رسید .... چهارشنبه بیست و چهارم تیر 1388 13:2
کوچک کردن آموزش و پرورش نیاز به افکار بزرگ دارد ... پنجشنبه بیست و دوم مرداد 1388 22:7
اکنون نیز سخن از ایجاد تحول در آموزش و پرورش است .
رئیس مرکز نظارت راهبردی وزارت آموزش و پرورش ، تحول در آموزش و پرورش را منوط به نهادینه شدن " تفکر سیستمی " دانسته است :
« به گزارش شبکه ایران از مازندران، محمد بناییان ‌سفید در دومین همایش منطقه‌ای تحول بنیادین در آموزش و پرورش از تحویل اسناد مربوط به تحول در آموزش و پرورش در آبان سال‌ جاری به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی خبر داد.بناییان‌سفید با اعلام اینکه استراتژی ایجاد تحول باید بر مبنای احصای وضعیت موجود و رسیدن به قرب الهی صورت گیرد، افزود: در تدوین استراتژی تحول نباید یک نسل را فدای نسل دیگر کرد و شاخص‌های آن را به اقتضای زمان و قاعده سیستم تدوین کرد. وی با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت را نمی‌توان از هم جدا کرد، اظهار داشت: باید یک حلقه رابط بین این دو بخش برای رسیدن به اهداف ایجاد کرد. رئیس مرکز نظارت راهبردی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه استراتژی‌های تحول در آموزش و پرورش باید در مدارس درونی شود، تصریح کرد: آموزش و پرورش نیاز به بانک اطلاعاتی از شیوه و نحوه گزینش مدیران خود دارد.بناییان سفید خاطرنشان کرد: مدیران در درونی‌کردن تحول در آموزش و پرورش نقش مهمی دارند ».
مطالب و آیتم هایی که در بالا به آن اشاره شده است اکثرا منطقی و درست است .
اما سخن این است که چرا آن ها در سیستم نهادینه نمی شوند و یا به صورت یک قاعده در میان رفتارهای اداری و انسانی ظهور نمی یابند !
مشکل کجاست ؟
به نظر می رسد مهم ترین مساله ای که نظام آموزش و پرورش به آن مبتلاست و البته از قبل نیز وجود داشته است " بحران اعتماد " است .
می توان گفت شکاف میان مدرسه و اداره از ابتدا در آموزش و پرورش وجود داشته است و در دراز مدت به عمق و پهنای آن افزوده شده است به خصوص متاثر از شرایط اجتماعی و سیاسی که اکنون کلان جامعه را در برگرفته است و به یک بحران فراگیر تبدیل شده است !
در واقع در سیستم آموزشی ما ، صف به ستاد اعتمادی ندارد و این یک جریان دو سویه است !
ما در این جا قصد آسیب شناسی مشکلات سیستم را نداریم اما یک اصل مهم این است که بحران اعتماد نهایتا به کاهش و یا فقدان مشارکت تبدیل شده و این مساله در دراز مدت کل سیستم را در معرض انهدام و فروپاشی قرار خواهد داد !
برای برداشتن دیوار بی اعتمادی نیز " گفتار درمانی " فایده ای ندارد !
باید گام های عملی براشته شود .
" سخن معلم " در بخش های مختلف " به تعدادی از آن ها اشاره نموده است . به عنوان نمونه ، تعریف یک جایگاه جدید در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی آموزش و پرورش مانند شورای عالی آموزش و پرورش و یا کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا از همه مهم تر تشکیل " سازمان نظام معلمی " به صورت مستقل و یا غیر دولتی می تواند نمونه این کارها باشد .
آقای علی احمدی علی رغم پیشنهاد تشکیل سازمان نظام معلمی و تذکر فعالان تشکل ها هنوزدر مورد اجرای آن تردید جدی دارد !
اما رفتار شناسی مسئولان تصمیم گیر نشان از آن دارد که آن ها اراده جدی برای این گونه امور را ندارند !
این که مسئولان در گفتار چیزی بگویند اما در عمل و رفتار گونه دیگری عمل کنند به بحران بی اعتمادی کمکی نخواهد کرد !
از سوی دیگر ، برخی گفته های مسئولان با یکدیگر نیز در تناقض است !
به عنوان نمونه ، در ابتدای ورود آقای علی احمدی به وزارت آموزش و پرورش همگان انتظار داشتند که ایشان اقدامات آقای فرشیدی را در دوران وزارت جبران نموده و در اولین اقدام ، پرونده های قضایی و اداری فعالان صنفی را مختومه کند ایشان نه تنها این کار را نکرد بلکه در جلسه ای با مسئولان هیات های تخلف اداری درمشهد در سال 87 برای اولین بارسخن از برخورد مستقیم این هیات ها با جرائم سازمان یافته معلمان راند !
و یا در بهمن سال 87 در برابر اعلام موضع تشکل ها در مورد تعیین ضرب الاجل برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری ضمن تهدید ضمنی فعالان تشکل ها ، عنوان کرد که منتظر جولان معلمان و فعالان تشکل هاست !
حال این فرد و یا افراد مشابه بیایند و دم از تحول بنیادین در آموزش و پرورش بزنند !
چه کمکی به حل مساله خواهد کرد ؟
البته در دولت آقای احمدی نژاد که اصولا با نگرش علمی و منطقی به مسائل و رویدادها مشکل دارد و هر چیزی را در یک تئوری " توطئه و دشمن خارجی " تعبیر و تفسیر می کند و نگاهش یک نگاه امنیتی و نظامی است انعکاس سخنانی از نوع آن چه که در بالا به آن اشاره شده است یک چیز عجیب و خرق عادت به شمار می آید اما مهم این است که ما و فعالان صنفی و مدنی نباید افق و چشم انداز را فراموش کنیم و نباید به ماشینی برای کم کردن توقعات قانونی و طبیعی جامعه و نهایتا " توجیه وضع موجود با بهانه واقع نگری " تبدیل شویم !
ضمن آسیب شناسی رفتار و کنش ها و واکنش های خود باید در مقابل گفتار و عملکرد مسئولان حساس باشیم و باید ضمن شنیدن سخن افراد و مسئولان ، تنها معیار برای تراز مسئولان همانا کردار و رفتار مسئولان باشد .

هیچ نظری موجود نیست: